Ilmoitus koeluonteisesta toiminnasta, betonimurskeen koekäyttö, Kivikon valmisbetoniasema, Rudus Oy

HEL 2020-011819
More recent handlings
§ 258

Päätös Rudus Oy:n koetoimintailmoituksesta koskien betonimurskeen koekäyttöä betonin valmistuksessa Kivikon betoniasemalla

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö päätti hyväksyä Rudus Oy:n ympäristönsuojelulain 119 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee betonimurskeen koekäyttöä betonin valmistuksessa 1.1. - 30.6.2022 Kivikon betoniasemalla osoitteessa Kivikonlaita 17, ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä alla olevin määräyksin. Kyseessä on 1.12.2020 - 31.12.2021 tehdyn koekäytön jatkaminen.

  1. Koetoiminnan kokonaiskeston aikana 1.12.2020 - 30.6.2022 saa betonin valmistuksessa käyttää Betoroc-betonimursketta enintään 5 500 tonnia.
     
  2. Siirrettävän ja varastoitavan betonimurskeen pölyäminen on estettävä kastelemalla tai peittämällä. Ajoväylien pölyäminen on estettävä pesemällä päällystetyt ajoväylät ja suolaamalla päällystämättömät. Myös likaantunut katualue pitää pestä.
  3. Uusiobetonin hyödyntämiskohteista on laadittava kirjallinen selvitys, joka on toimitettava Helsingin kaupungin kirjaamoon (helsinki.kirjaamo@hel.fi) viimeistään 31.8.2022. Saatteeseen tulee merkitä asian diaarinumero HEL 2020-011819. Selvityksestä tulee käydä ilmi hyödyntämiskohteiden tarkat sijainnit sekä niihin toimitetun uusiobetonin määrät.

Käsittelymaksu

Ilmoituksen käsittelystä peritään 650,00 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 12.4.2019, 91 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Päätöksen perustelut

Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.

Määräysten perustelut

  1. Jätteeksi luokiteltavan purkubetonimurskeen koekäyttö betonin valmistuksen raaka-aineena pitää olla rajattua, jotta toiminta ei edellyttäisi ympäristölupaa.
  2. Pölyntorjuntaa koskeva määräys on tarpeen pölystä aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi.
  3. Tieto hyödyntämiskohteista on tarpeen valvonnan kannalta.

Ilmoituksen tekijä

Rudus Oy, Karvaamokuja 2, 00381 Helsinki

Y-tunnus: 1628390-6

**********

Ilmoituksen sisältö

Ilmoitus koskee betonimurskeen koekäyttöä betonin valmistuksessa 1.1. - 30.6.2022 Rudus Oy:n Kivikon betoniasemalla osoitteessa Kivikonlaita 17. Kyseessä on 1.12.2020 - 31.12.2021 tehdyn koetoiminnan jatkaminen. Koetoiminnan kokonaiskeston aikana valmistettavan uusiobetonin määrä (20 000 m3) ja sen valmistuksessa hyödynnettävän betonimurskeen määrä (5 500 tonnia) eivät muutu aikaisemmin ilmoitetusta.

Toiminta/tuotanto

Betonimursketta sisältävien uusiobetonien kysyntä ei ole lisääntynyt odotetusti vielä vuoden 2021 aikana, eikä betonimurskeen soveltuvuutta betonin valmistuksessa ole pystytty kokeilemaan suunnitellusti. Kivikon betoniasemalla on tuotettu uusiobetonia 1.12.2020 - 29.9.2021 yhteensä 32,5 m3, jossa betonimurskeen määrä on ollut 8,65 tonnia. Kysynnän odotetaan kuitenkin lisääntyvän voimakkaasti lähitulevaisuudessa. Rudus Oy on tehnyt suunnitellusti laboratoriokokeita Konalassa sijaitsevassa keskuslaboratoriossaan. Näiden ennakkokokeiden tarkoituksena on ollut valmistella Kivikon betoniasemalla kokeiltavat uusiobetonin reseptit. Ennakkokokeet ovat olleet onnistuneita, ja niiden avulla on pystytty määrittämään betonimurskeen sopivat käyttömäärät (luonnonkiviaineksen korvausmäärä) ja fraktiot (rakeisuudet), vedenimu ja betonimurskeen vaikutus lujuuteen ja muihin pitkäaikaisvaikutuksiin. Oleellisinta on ollut selvittää ennakkoon vaikutus työstettävyyteen ja lujuudenkehitykseen. Koetoimintaluvan voimassaoloaikana ei ole päästy kysynnän vähäisyyden takia kokeilemaan uusiobetonin valmistusta kuin kesäaikaan, eikä eri sääolosuhteiden vaikutusta uusiobetonin laatuun ole näin ollen pystytty testaamaan. Suomen sääolosuhteet ovat poikkeukselliset ja valmistettavalta betonilta vaaditaan erityisiä ominaisuuksia käyttötarkoituksista riippuen. Kun uusiobetonista aletaan valmistamaan myös sään vaikutuksille alttiita rakenteita, tulee muun muassa sen pakkasenkestävyyttä tutkia.

Betonimurske korvaa runkoaineena osittain luonnonkiviaineksia. Betonimursketta sisältävää valmisbetonia tuotetaan asemalla koetoiminnan kokonaiskeston aikana 1.12.2020 - 30.6.2022 enintään 22 000 m3. Betonimurskeella voidaan korvata 10 - 30 % raaka-aineena käytettävästä luonnonkiviaineksesta. Uusiobetonissa on siis aina myös luonnonkiviainesta. Koetoiminta-aikana valmistetaan myös rekisteröinti-ilmoituksen mukaista valmisbetonia. Koetoiminta ei aiheuta rekisteröinti-ilmoituksessa ilmoitetun vuotuisen maksimituotantomäärän ylitystä. Käytettävä betonimurske tuodaan asemalle Rudus Oy:n Konalan ja Länsisalmen kierrätystoimintojen alueilta valmiina lajikkeina, joten sille ei tehdä asemalla käsittely- tai varastointitoimenpiteitä. Rudus Oy:llä on Konalan ja Länsisalmen kierrätystoiminnoille Etelä-Suomen aluehallintoviraston myöntämät ympäristöluvat. Betonimurske kipataan suoraan aseman kiviainessiiloihin.

Betonimurskeen toimittaja eli Rudus Oy itse tässä tapauksessa vastaa toimitettavan tuotteen laadunvarmistuksesta. Valmisbetonin valmistuksessa käytettävän betonimurskeen tulee olla rakeisuudeltaan tasalaatuista, sen koostumuksesta betonimateriaalien osuus tulee olla yli 90 %, ja epäpuhtauksia (puu, muovi ja metalli yms.) pitoisuus on oltava alle 1 %. Betonimurskeen haitta-aineiden liukoisuus tutkitaan ravistelutestillä ja liukoisuuksien on täytettävä Mara-asetuksen (VNA 843/2017) betonimurskeelle asetetut raja-arvot. Betonimurskeen käytöstä ei aiheudu asemalla ympäristön pilaantumisen vaaraa, eikä se heikennä valmistetun tuotteen ympäristökelpoisuutta verrattuna tavanomaiseen valmisbetoniin. Rakennustuotteiden valmistuksen laadunvalvontaa ohjaavat tuotestandardit ja kansalliset tuotekohtaiset tuoteryhmäohjeet. Niiden perusteella jokainen valmistaja tekee tuotannon laadunvalvontakäsikirjan, jossa kuvataan kaikki menettelyt, joilla varmistetaan standardien ja asiakasvaatimusten täyttyminen. Laatukäsikirja kattaa aina tuotannossa käytettävien raaka-aineiden (kiviainekset, side- ja seosaineet sekä lisäaineet), tuotannon ja valmiiden tuotteiden laadunvalvonnan sekä näytteenotto- ja testausmenetelmät. Betonimurskeen osalta Rudus Oy noudattaa laadunvalvontaa, jossa on huomioitu ”Betonimurskeen maarakennuskäytön laadunvalvontajärjestelmä" (SFS 5884:2018).

Betonimurske on tuotannossa käytettävä kiviaines samalla tavoin kuin luonnon sorat ja kalliomurskeetkin. Siten niiden valvonta tapahtuu asemalla sen laatukäsikirjan mukaisesti. Kaikilta tuotannossa käytettäviltä kiviaineksilta edellytetään CE-merkintää, kun ne hankitaan markkinoilta. Yrityksen sisäisesti hankituilta luonnonkiviaineksilta ja betonimurskeelta CE-merkintää ei tarvitse edellyttää, mutta näidenkin kiviainesten osalta laadunvalvonta edellytetään tehtävän valmistajan toimesta betonikiviainesstandardin SFS-EN 12620 mukaisesti. Kiviainesten, myös kierrätyskiviainesten laadunvalvonta ja ympäristökelpoisuustutkimukset tehdään niiden valmistuksen aikana tuotannosta otettavilla näytteillä, joista muodostetuista koostenäytteistä valmistaja teettää vaatimusten mukaiset tutkimukset. MARA-asetuksen mukaisesti betonimurskeesta riittää yksi tutkimustulos / 10 000 tonnia mursketta. Rakennustuotteita koskevissa eurooppalaisissa harmonisoiduissa standardeissa ei ole varsinaisia vaatimuksia niiden ympäristökelpoisuuden tutkimiselle. Siksi vertailutietoja esimerkiksi pelkillä luonnon kiviaineksilla tehdyistä betonituotteista ei käytännössä ole. Betoneissa on lisäksi jo 1990-luvulta lähtien käytetty muun muassa energiantuotannon tuhkaa ja terästeollisuuden sivutuotetta, masuunikuonaa, eikä näidenkään johdosta ole katsottu tarpeelliseksi säätää vaatimuksia valmiiden tuotteiden ympäristökelpoisuuden tutkimiselle.

Betonimursketta ja kuonakiviaineksia valmistetaan ja käytetään kuitenkin pääasiassa maarakentamiseen, jolloin niiden ympäristökelpoisuutta valvotaan jatkuvasti valmistajan toimesta MARA-asetuksen mukaisesti. MARA-asetuksen vaatimukset täyttävästä kierrätysraaka-aineesta valmistettu betoni on siten myös hyödynnettävissä edelleen MARA-asetuksen mukaisesti, kun se alkuperäisen betonituotteen käyttöiän päätyttyä päätyy betonimurskeeksi.

Suomessa kansalliset betoninormit BY 65:2016 ja BY 43:2018 betonikiviainekset hyväksyvät ja asettavat käyttöä säätelevät vaatimukset ja periaatteet myös betonimurskeen käytölle uuden betonin valmistuksessa. Suomessa betoniteollisuudessa on käytössä kansallinen FI-merkki, jonka valmistaja ja tuotteet voivat saada osoituksena tuotteiden vaatimuksen mukaisuudesta silloin, kun ne on valmistettu ja niiden laatu valvottu Kiwa Inspectan tuoteryhmäohjeen mukaisesti. Tämän piirissä on myös sellaiset betonituotteet, joilta ei edellytetä CE-merkintää. Samoin FI-merkin myöntämisen ja vuosittaisen seuranta-arvioinnin piiriin kuuluu myös tuotteiden valmistuksessa käytettyjen raaka-aineiden valvonta, jolloin myös kierrätysraaka-aineet, kuten betonimurske ovat automaattisesti kolmannen osapuolen varmennuksen piirissä.

Betonimurskeen osalta sen käyttö uuden betonin valmistuksessa toteuttaa kiertotalouden periaatteita paremmin kuin sen käyttö maarakentamisessa. Betonimurskeen palauttaminen uudelleen betoniin vaatii kuitenkin sen jalostamista pidemmälle ja siten kustannusten kasvua, josta syystä sitä ei toistaiseksi ole kovin paljon tehty, vaikka se mahdollista on ollutkin jo pitkään betoninormien ja valmisbetonistandardin EN 206 mukaisesti. Rudus on ollut mukana valmisteilla olevan betonimurskeen jätteeksi luokittelua koskevan asetuksen (BeM EoW) valmisteluissa. Asetuksen luonnos on tulossa kommenteille lähiaikana, ja siinä todennäköisesti esitetyt MARA-asetusta tiukemmat ympäristökelpoisuusrajat täyttyvät Rudus Oy:n betonimurskeen, Betorocin, osalta nykyiselläänkin, eli tuote täyttää kaikilta (tekninen ja ympäristökelpoisuus) osin jo nyt siinä edellytetyt vaatimukset, mm. ulkopuolisen laadunvalvonnan AVCP 2+ -vaatimuksen.

Raaka-aineet

Betonimursketta sisältävän uusiobetonin tuotantoprosessi ja käytettävät raaka-aineet ovat samat kuin valmisbetoniaseman rekisteröinti-ilmoituksessa kuvatut prosessi ja raaka-aineet. Raaka-aineet ovat sementti, runkoaine, vesi sekä seos- ja lisäaineet. Suurin osa betonista on runkoainetta eli kalliomursketta ja soraa. Koetoiminnan aikana tätä luonnonkiviainesta voidaan korvata betonimurskeella 10 - 30 %. Lentotuhkaa ja masuunikuonaa voidaan käyttää betonin seosaineena. Lisäksi betonissa käytetään pieniä määriä lisäaineita työstöominaisuuksien ja kestävyyden parantamiseksi. Rekisteröinti-ilmoituksessa ilmoitettujen raaka-aineiden suhteellinen määrä ei muutu oleellisesti koetoiminnan aikana. Betonimursketta sisältävää betonia tuotetaan koetoiminnan aikana korkeintaan 22 000 m3, jossa betonimursketta on noin 5 500 tonnia. Koetoiminta-aikana valmistetaan myös rekisteröinti-ilmoituksen mukaista valmisbetonia. Koetoiminta ei aiheuta rekisteröinti-ilmoituksessa esitetyn vuosittaisen maksimituotantomäärän ylitystä.

Kiviaines ja betonimurske kuljetetaan ajoneuvoyhdistelmillä betoniaseman vastaanottosiiloihin. Sideaineet kuljetetaan betoniasemalle säiliöautoilla, joista ne siirretään pumppaamalla paineilman avulla putkistoa pitkin umpinaisiin siiloihin. Myös pääsääntöisesti nestemäiset lisäaineet kuljetetaan betoniasemalle säiliöautoilla, joista ne pumpataan asemarakennuksissa oleviin säiliöihin. Betonin valmistuksen yhteydessä lisäaineet pumpataan väliastioiden kautta sekoittimeen. Lisäainevarastossa nestemäiset kemikaalit varastoidaan valuma-altailla varustetuissa säiliöissä. Tila on viemäröity umpikaivoon. Raaka-aineet johdetaan vaaka-astian kautta sekoittimeen, jossa ne sekoitetaan tasaiseksi massaksi. Mikäli uusiobetoni toimitetaan asiakkaalle lämpimänä, kiviaines kuumennetaan vaaka-astiassa ennen annostelua sekoittimeen. Valmis uusiobetoni kuljetetaan 5 - 12 m3:n betoninkuljetusautoilla käyttökohteisiin.

Päästöt ja niiden vaikutus

Kivikon betoniasema sijaitsee Kivikon teollisuusalueella. Helsingin asemakaavassa alue on varattu teollisuusalueeksi merkinnällä TT (Teollisuusrakennusten korttelialue). Kiinteistö ei sijoitu pohjavesialueelle. Lähin pohjavesialue sijoittuu noin kilometrin päähän koilliseen (Tattarisuon pohjavesialue, vedenhankintaa varten tärkeä pohjavesialue). Lähin suojelualue sijoittuu noin kolmen kilometrin päähän lounaaseen (Vanhankaupunginlahden lintuvesi). Ympäröivä alue on pääsääntöisesti teollisuusaluetta. Kivikon urheilu- ja virkistyspalveluiden alue sijoittuu tontin läheisyyteen. Lähin rakennus (etelään päin) on Sosiaali- ja terveysviraston terveydenhoidon keskusarkisto ja Kivikon hiihtohalli. Pyöräkrossiparkin pohjoispuolella sijaitsee Apetit Ruoka Oy noin 230 metrin päässä suunnitellusta tehdasalueesta.

Betonimursketta sisältävän uusiobetonin tuotanto aiheuttaa samoja ympäristövaikutuksia sekä määriltään että merkittävyyksiltään kuin rekisteröinti-ilmoituksen mukainen valmisbetonin tuotanto. Betoniaseman toiminta ei aiheuta merkittäviä haitallisia vaikutuksia ihmisten terveyteen tai viihtyisyyteen eikä ympäröivään luontoon, maaperään, vesistöihin tai rakennuksiin.

Valmistetulle uusiobetonille lasketaan koetoiminnan aikana elinkaarianalyysiin perustuvat ympäristövaikutukset tuoteryhmittäin kolmannen osapuolen verifioimalla EPD-työkalulla (EPD = Environmental Product Declaration). Standardin mukaisilla indikaattoreilla kuvataan tuotteen elinkaaren aikana aiheutuvia ympäristövaikutuksia, joita ovat muun muassa ilmastonmuutosvaikutus, joka huomioi niin kutsutun hiilijalanjäljen, otsonia tuhoavat aineet, jotka ohentavat otsonikerrosta, maaperää ja vesistöjä happamoittavat päästöt, jotka vahingoittavat ekosysteemejä ja rakennettua ympäristöä, rehevöitymistä aiheuttavat päästöt, jotka aiheuttavat happikatoa vesistöissä sekä uusiutumattomien energiavarojen ja mineraalivirtojen ehtyminen, joka aiheutuu näiden resurssien hyväksikäytöstä. Laskennan tuloksia verrataan samanlaiseen valmisbetoniin, jossa ei ole käytetty betonimursketta raaka-aineena.

Uusiomateriaalien käytöllä luonnon kiviainesten korvaajana soveltuvissa käyttökohteissa säästetään luonnonvaroja. Etenkin betonikiviainesten osalta harjusoran ja hiekkojen korvaaminen uusiokiviaineksilla tulisikin huomioida perinteistä vaihtoehtoa parempana ja siten osana kokonaisympäristövaikutusten tarkastelua.

Ympäristönsuojelutoimet

Betoniaseman lisä-, voitelu- ja polttoaineet varastoidaan niin, että vältetään riski aineiden joutumisesta viemäriin tai maaperään. Lisä- ja voiteluaineiden säilytystilassa on kynnys ja tila on viemäröity umpikaivoon. Suurimman kemikaalisäiliön tilavuus on korkeintaan umpisäiliön kokoinen. Öljysäiliöt tarkastetaan ja huolletaan säännöllisesti. Betoniasemalla ja betoninkuljetusautoissa on öljynimeytysainetta, jotta mahdollisen öljyvahingon sattuessa voidaan heti ryhtyä asianmukaisiin torjuntatoimenpiteisiin. Vahingosta ilmoitetaan hakemuksen mukaan välittömästi Helsingin kaupungin pelastus- ja ympäristöviranomaisille.

Valmisbetonin valmistukselle ei ole laadittu BAT-vertailuasiakirjoja, mutta asema edustaa viimeisintä käytössä olevaa tekniikkaa. Siihen kuuluvat muun muassa pöly- ja meluhaittoja vähentävät suljetut prosessit raaka-aineiden vastaanotossa ja betonin valmistuksessa, pesuvesien kierrättäminen ja sideaineiden pumppaamisen yhteydessä tapahtuva pölysuodatus. Betoniaseman toimintaa tarkkaillaan jatkuvasti. Käyttöpäiväkirjaan kirjataan muun muassa käyttöajat, tuotantotiedot, mahdolliset käyttöhäiriöt, huoltotyöt, laiteasennukset ja tiedot vaarallisista jätteistä. Tarkkailua koskeva raportti toimitetaan valvovalle viranomaiselle vuosittain.

Betoniasemalle on laadittu turvallisuussuunnitelma. Suunnitelma pitää sisällään palo- ja henkilösuojelun sekä ympäristövahinkojen ehkäisemisen ja jälkivahinkojen minimoimisen hätä- ja onnettomuustilanteissa sekä edellisiin liittyviä toimintaohjeita. Betoniaseman toimintaa tarkkaillaan jatkuvasti ja häiriön sattuessa laitoksen toiminta pysäytetään vian korjaamisen ajaksi. Toiminnalle on myönnetty Kiwa Inspectan todentamat ISO 14001, ISO 50001, ISO 9001 ja ISO 45001 -sertifikaatit.

Ilmoituksen käsittely

Ilmoitus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 14.10.2021.

Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon, että koetoiminta ei lisää betoniaseman nykyistä ympäristökuormitusta, ja asianosaisten etua suojaavat ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikön ratkaisuun sisältyvät määräykset.

Muut luvat ja ilmoitukset

Koetoiminta tapahtuu Rudus Oy:n Kivikon betoniasemalla (osoite Kivikonlaita 17), jonka toiminta on rekisteröity ympäristönsuojelun tietojärjestelmään 17.6.2019.

Koetoiminnan betonimurske, Betoroc, on peräisin Rudus Oy:n Konalan kierrätysbetonin ja -tiilen käsittelylaitoksilta (osoite Betonitie 5), jonka toimintaa varten Etelä-Suomen aluehallintoviraston on myöntänyt ympäristöluvan 31.3.2014, ja Länsisalmen betoni-, tiili- ja asfalttijätteen sekä kiviaineksen murskauslaitokselta (osoite Pitkäsuontie 4), jonka toimintaa varten Etelä-Suomen aluehallintoviraston on myöntänyt ympäristöluvan 2.7.2018. Luvat ovat voimassa toistaiseksi.

Asian aikaisempi käsittely

Aikaisemman ilmoituksen, jonka mukaan koetoiminnan kesto oli 1.12.2020 - 31.12.2021, johdosta on tehty päätös 14.12.2020 (195 §).

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 31, 119, 121, 122, 190, 200 ja 205 §

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 26 §

Päätöksen antaminen ja voimassaolo

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin verkkosivuilla osoitteessa https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/julkaisut-ja-aineistot/ilmoitukset/. Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (YSL 200 §).

This decision was published on 22.11.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
65100 Vaasa
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut 
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Harri Pasanen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32013

harri.pasanen@hel.fi

Decisionmaker

Katariina Serenius
yksikön päällikkö