Hankinta, pienlouhintatyöt 2021-2022, Rakentamispalveluliikelaitos

HEL 2020-011900
More recent handlings
Case 5. / 103 §

Pienlouhintatyöt ajalla 1.1.2021 - 31.12.2022

Board of Construction Services (Stara)

Päätös

Johtokunta päätti yksimielisesti palauttaa pienlouhintatöiden hankinnan uudelleen valmisteltavaksi.

Käsittely

Palautusehdotus:
Asiasta käydyn keskustelun jälkeen puheenjohtaja ehdotti, että johtokunta päättäisi palauttaa pienlouhintatöiden hankinnan uudelleen valmisteltavaksi.

Kannattaja: Lea Saukkonen

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää valita edullisimman tarjouksen antaneen PMM-Louhinta Oy:n Staran pienlouhintatöiden puitesopimusurakoitsijaksi ajalla 1.1.2021 - 31.12.2022.

Samalla johtokunta päättää oikeuttaa Staran osastot tilaamaan pienlouhintatöitä tästä hankintapäätöksestä syntyvän urakkasopimuksen puitteissa enintään 2 900 000 euron (AVL 8 c §) arvosta jäljempänä esitetyin perustein.

Edelleen johtokunta päättää oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen.

Kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajalla on oikeus päättää tarpeellisten lisä- ja muutostöiden hankkimisesta johtokunnan päätöksen 20.6.2017, § 7 mukaisesti sopimuskauden aikana.

Lisäksi johtokunta päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun muutoksenhakuaika on kulunut ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, muutoksenhakuohjeineen ja liitteineen tiedoksiantona päätöksestä asianosaisille.

Close

Staran osastot toteuttavat antamiensa tarjousten ja tilaavien toimialojen ja laitosten tekemien tilausten perusteella vuosittain useita katu-, vesihuolto- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään runsaasti monen tyyppisiä kilpailutettuja aliurakoita ja hankintoja.

Pienlouhintatyöt on tällainen kausittain kilpailutettava alihankinta. Sopimus on Staran kaikkien osastojen käytettävissä, vaikka kaupunkitekniikan rakentamisen osasto on urakan pääasiallinen käyttäjä ja tarjouspyynnön määrätiedot on arvioitu sen tarpeiden mukaisesti.

Pienlouhintatyöt liittyvät osana kaupunkiympäristön toimialan ja muiden kaupungin laitosten tilaamiin kunnallisteknisiin uudisrakennus- ja korjauskohteisiin, ja ne rahoitetaan kullekin kohteelle tilaajan varaamalla määrärahalla.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen. Staran pienlouhintatöiden hankintailmoitus on julkaistu 4.11.2020 sähköisessä muodossa Tarjouspalvelussa (HEL 2020-011900) ja Hilmassa (HEL 2020-057630). Tarjouspyyntö on tämän päätöksen oheismateriaalina.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 17.11.2020 klo 12:00 mennessä. Hankintaa koskien ei esitetty lisäkysymyksiä.

Tarjoukset tuli toimittaa hankintayksikölle 26.11.2020 klo 12:00 mennessä sähköisesti Tarjouspalvelun kautta. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja, joka on tämän päätöksen liitteenä.

Tarjouksen antoivat määräaikaan mennessä seuraavat kaksi yritystä:

PMM-Louhinta Oy
Terrawise Oy

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksissa annettujen tietojen perusteella. Molemmat tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset ja pääsivät mukaan tarjousvertailuun. Tarjousvertailu on tämän päätöksen oheismateriaalina.

Hankintayksikkö on tarjouspyynnössä ilmoittanut että se tarkastaa voittamassa olevan tarjoajan tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat urakoitsijan velvoitteet ja todistukset. Voittamassa olevalta PMM-Louhinta Oy:ltä tarkastettiin tarjouksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys. Lisäksi tarjoajaa pyydettiin toimittamaan muut tarjouspyynnössä vaaditut selvitykset. Tarkastuksessa todettiin tarjoajan täyttävän soveltuvuusvaatimukset.

Tarjouspyynnön mukaisesti valintaperusteena on halvin hinta. Laadulliset näkökohdat on huomioitu tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksissa. Tarjousvertailu on suoritettu tarjouspyynnön mukaisesti. Saatujen tarjousten vertailuhinnat ilmenevät tämän päätöksen liitteenä olevasta tarjousyhteenvedosta.

Kaupunkitekniikan rakentamisen työohjelma seuraavan kahden vuoden sopimusajalta ei ole tiedossa. Tarjouspyynnön työmäärät perustuvat arvioihin, toteutuvat määrät voivat olla tilaavien hallintokuntien työtarpeista riippuen merkittävästikin suurempia tai pienempiä. Määrämuutokset vaikuttavat toteutuvaan urakkasummaan. Tarkkoja suoritemääriä louhintatöistä ei ole etukäteen tiedossa, koska tarvittavan louhintatyön lopullista määrää on vaikea ennustaa suunnitelmapiirustuksista ja joissakin tapauksissa louhintatyön tarve tulee esiin vasta työn suorituksen aikana. Tässä vaiheessa ei ole näköpiirissä sellaisia seikkoja, joiden perusteella voitaisiin ennakoida ko. urakan tarpeiden poikkeavan merkittävästi aikaisempien vuosien käytännöstä. Kaupunkitekniikan rakentamisen tekninen tuki valvoo sopimuksen toteutumista ja raportoi siitä.

Yksikköhintaperusteisen kokonaisurakan yksikköhintaluettelo muodostuu tarjouspyynnössä työvaiheittain arvioitujen suoritemäärien ja urakoitsijan tarjouksessaan antamien työvaiheiden yksikköhintojen perusteella. Koko urakan vertailusumma muodostuu yhteenlasketuista työvaiheiden hinnoista. Urakkakilpailun voittajan vertailuhinta on 2 192 850,00 euroa (AVL 8 c §) ja tarjouspyynnössä mainitut lisähankintamahdollisuudet mukaan lukien 2 521 777,50 euroa (AVL 8 c §). Vertailuhinta vastaa pitkäaikaista keskiarvoa. Soveltuvin osin tarkasteltuna urakan hintataso on laskenut noin 3 % edelliseen sopimuskauteen verrattuna.

Aiempien vuosien toteutumatietojen perusteella ja keskihajonta huomioiden, voidaan arvioida että sopimuksen lopullinen toteutunut arvo tulee olemaan enintään 2 900 000 euroa (AVL 8 c §). Arvio enimmäishinnasta muodostuu tarjoushinnasta, lisättynä lisä- ja muutostöiden lisähankintamahdollisuuden 15 prosentin varauksella, lisättynä viiden edellisen vuoden toteutumasummien painotetulla keskihajonnalla.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat tarjousasiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Hintatiedot ovat kuitenkin aina julkisia.

Close

This decision was published on 11.12.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Ask for more info

Hannu Halkola, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 37833

hannu.halkola@hel.fi

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39241

heikki.laristo@hel.fi

Attachments

1. Avauspöytäkirja
2. Tarjousvertailu

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.