Lainan myöntäminen, laina-ajan pidentäminen ja lyhennysvapaa, Kiinteistö Oy Helsingin Pieksupolku 5

HEL 2020-011977
More recent handlings
Case 8. / 818 §

Lyhennysvapaan myöntäminen Kiinteistö Oy Helsingin Pieksupolku 5:lle

Helsinki City Board

Päätös

Kaupunginhallitus päätti myöntää Kiinteistö Oy Helsingin Pieksupolku 5:lle 27.11.2017, § 1084 myöntämälleen lainalle lyhennysvapaata aikavälillä 1.6.2020 - 30.11.2023 erääntyville alkuperäisen maksuohjelman mukaisille lyhennyserille. Lyhennyserät siirtyvät laina-ajan loppuun pidentäen nykyistä laina-aikaa myönnettäväksi esitetyn lyhennysvapaan kestoa vastaavalla aikamäärällä, jolloin lainan viimeinen maksuerä on 30.11.2037. Muut lainaehdot pysyvät ennallaan, ja lainalle kertyvät korot laskutetaan lyhennysvapaan aikana normaalisti.

Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupunginkanslian talous ja suunnitteluosastoa tekemään lainadokumentaatioon päätöksen mukaiset muutokset.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kaupunginhallitus päätti 27.11.2017, § 1084 myöntää Kiinteistö Oy Helsingin Pieksupolku 5:lle 1 880 000 euron lainan Pukinmäen kaupunginosassa sijaitsevan koulurakennuksen hankinnan rahoittamiseksi. Lainan vakuutena ovat kiinteistöön ja sen vuokraoikeuteen kohdistuvat panttikirjat. Kaupunkiympäristön toimiala on vuokrannut Kiinteistöyhtiö Oy Helsingin Pieksupolku 5:lle koulurakennuksen vaatiman määräalan 30 vuoden ajaksi.

Kiinteistö Oy Helsingin Pieksupolku 5 on Helsingin kristillisen koulun kannatusyhdistyksen pääosin omistama kiinteistöyhtiö ja kannatusyhdistys vuokraa tiloja sekä hallinnoi tiloissa kaupungin sopimuskouluna toimivaa Helsingin kristillistä koulua.

Kiinteistö Oy Helsingin Pieksupolku 5 on joutunut talousvaikeuksiin tilojansa vuokraavan kannatusyhdistyksen heikentyneen taloustilanteen vuoksi. Toiminnan järjestämistä on edelleen vaikeuttanut koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne.

Rahoitusjohtaja päätti kaupunginhallituksen valtuuttamana 29.05.2020, § 41 myöntää Kiinteistö Oy Helsingin Pieksupolku 5:lle
kaupungin myöntämään lainaan lyhennysvapaata toukokuun 2020 lyhennyserää koskien kuudeksi kuukaudeksi laina-aikaa vastaavasti pidentäen. Lisäksi edellytettiin yhtiön suorittavan 30.11.2019 lyhennyserän maksurästit sovitun maksuohjelman mukaisesti. Yhtiö on noudattanut maksuohjelmaansa.

Kiinteistöyhtiön pääomistajana toimivalla kannatusyhdistyksellä on ollut kaupunkiympäristön toimialan kanssa riita-asia vanhojen tilavuokrien suorittamisesta, josta on tehty sovintosopimus. Sopimuksen mukainen saatava korkoineen on suoritettava maksusuunnitelman mukaisesti ennen kiinteistöyhtiön lainan lyhennysten alkamista vuonna 2024. Lisäksi kiinteistöyhtiö on sitoutunut maksamaan kaupunkiympäristön toimialalle aiemmin sovittua maanvuokraa. Mikäli Kiinteistö Oy Helsingin Pieksupolku 5 ei noudata kaupungille esittämäänsä maksusuunnitelmaa, kaupunki voi alkuperäisten lainaehtojensa mukaisesti eräännyttää velan kokonaisuudessaan.

Kuntalain 129 §:n 1 momentin mukaan kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla.

Kaupungin talouden tunnuslukujen perusteella voidaan todeta, että kaupungin lakisääteisten tehtävien hoitamisen tai talouden ei erittäin varovaisestikaan arvioituna voida katsoa vaarantuvan Kiinteistö Oy Helsingin Pieksupolku 5:n lainalle myönnetyn lyhennysvapaan vuoksi.

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107(1) mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Euroopan komission tiedonannon mukaan valtiontukisääntöjä sovelletaan ainoastaan silloin, kun tuensaajana on yritys, jolla tarkoitetaan oikeudellisesta muodosta tai rahoitustavasta riippumatta taloudellista toimintaa harjoittavaa yksikköä (komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohdat 6 - 12).

Komission tiedonannon mukaan julkista koulutusta, joka järjestetään valtion rahoittaman ja valvoman kansallisen koulutusjärjestelmän puitteissa, voidaan pitää muuna kuin taloudellisena toimintana. Unionin tuomioistuin on katsonut, että perustaessaan ja pysyttäessään tällaisen julkisen koulutusjärjestelmän, joka saa yleensä rahoituksensa julkisista varoista eikä oppilailta tai heidän vanhemmiltaan, valtio ei pyri harjoittamaan voittoa tuottavaa toimintaa, vaan se suorittaa yhteiskunnallisia, kulttuurisia ja koulutuksellisia tehtäviään väestöään kohtaan. Näitä periaatteita voidaan soveltaa myös yksityisiin kouluihin ja lastentarhoihin (komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohdat 28-29).

Kiinteistö Oy Helsingin Pieksupolku 5 vuokraa omistamansa tilat pääomistajalleen Helsingin kristillisen koulun kannatusyhdistys ry:lle, joka hallinnoi tiloissa kaupungin sopimuskouluna toimivaa Helsingin kristillistä koulua. Helsingin kristillinen koulu on yhtenäinen peruskoulu, jossa annetaan opetusta luokilla 1-9. Koulun yhteydessä toimii myös päiväkoti Pursi. Koulu saa rahoituksensa muiden peruskoulujen tapaan valtiolta ja kaupungilta, joten opetus on maksutonta.

Kiinteistö Oy Helsingin Pieksupolku 5 vuokraa omistamiaan tiloja yksistään julkisen koulutuksen järjestämiseen ja päiväkotitoimintaan, joten kiinteistöyhtiön ei katsota harjoittavan taloudellista toimintaa. Komission tiedonannossa julkisesta koulutuksesta todettua sovelletaan myös yksityisiin kouluihin, jotka saavat rahoituksensa pääosin julkisista varoista. Suunniteltuun lainajärjestelyyn ei näin ollen ei sisälly SEUT 107(1) artiklan mukaista valtiontukea.

Close

This decision was published on 27.11.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Ask for more info

Keijo Härkönen, rahoitusasiantuntija, puhelin: 09 310 25656

keijo.harkonen@hel.fi

Attachments

3. 2020_RJ_lyhennysvapaa_Pieksupolku5

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.