Ympäristönsuojelun valvontasuunnitelma ja -ohjelma vuodelle 2021

HEL 2020-012074
More recent handlings
Case 20. / 279 §

Helsingin kaupungin ympäristönsuojelun valvontasuunnitelma ja -ohjelma vuodelle 2021

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä Helsingin kaupungin ympäristönsuojelun valvontasuunnitelman ja -ohjelman vuodelle 2021.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Ympäristönsuojelun valvonnasta säädetään ympäristönsuojelulain (527/2014) 18 luvussa ja valvontasuunnitelman sisällöstä ja toiminnan määräaikaistarkastuksista ympäristönsuojeluasetuksen (713/2014) 5 luvussa. Lisäksi valvontaviranomaisen on jätelain (646/2011) 124 §:n nojalla määräajoin asianmukaisesti tarkastettava laitokset ja toiminnot, joissa syntyy vaarallista jätettä. Saman pykälän nojalla valvontaviranomaisen on laadittava suunnitelma jätteen ammattimaisen keräystoiminnan ja jätteen kansainvälisten siirtojen valvomiseksi. Lisäksi vesilain ja vesihuoltolain mukaisten asioiden käsittely edellyttää tarkastuksia.

Ympäristönsuojelun valvonta jakautuu ennakkovalvontaan ja jälkivalvontaan. Ennakkovalvontaan kuuluvat ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavien toimintojen lupa-, rekisteröinti- ja ilmoitusmenettelyt. Jälkivalvontaan kuuluvat hakemusten ja ilmoitusten johdosta tehtyjen päätösten noudattamisen valvonta, normivalvonta sekä haittaa kärsivien asianosaisten tekemien toimenpidepyyntöjen käsittely. Valvontasuunnitelmassa keskitytään valvontatarkastusten suunnitelmalliseen järjestämiseen.

Viranomaisen on alueellaan laadittava ympäristönsuojelulain mukaista säännöllistä tarkastustoimintaa varten erillinen valvontasuunnitelma ja –ohjelma. Suunnitelmat jätteen ammattimaisen keräystoiminnan ja jätteen kansainvälisten siirtojen valvomiseksi sisältyvät tähän valvontasuunnitelmaan. Vuosittain hyväksyttävässä valvontaohjelmassa mainittujen ympäristöluvan saaneiden ja rekisteröityjen laitosten ja toimintojen valvontatarkastuksista voidaan periä maksupäätöksessä mainittu valvontatarkastusmaksu.

Helsingin ympäristönsuojelun valvontasuunnitelma kattaa ympäristönsuojelulain, jätelain, vesihuoltolain ja vesilain mukaiset valvontatarkastukset. Valvontasuunnitelman tavoitteena on kehittää ja tehostaa toimintaa suuntaamalla valvontaa ympäristövaikutuksiltaan merkittäviin toimintoihin. Valvontatarkastusten suuntaamisen arvioinnissa on otettu huomioon toiminnan riskialttius. Tähän vaikuttavia seikkoja ovat esimerkiksi toiminnasta aiheutuvat päästöt, toiminnassa käsiteltävien vaarallisten kemikaalien määrät, jätteiden määrä ja niiden vaarallisuus, toiminnassa todetut puutteet, pilaantumisen todennäköisyys ja ympäristön herkkyys.

Valvontaohjelman perusteena oleva luvanvaraisten ja rekisteröitävien toimintojen riskitarkastelu ja siihen perustuva toimintojen jako valvonta- luokkiin tehtiin vuonna 2015. Ohjelmaa toteutettiin ensimmäisen kerran vuonna 2016, jolloin tarkastettiin ne yritykset ja toiminnat, joiden edellisestä tarkastuksesta oli kulunut yrityksen valvontaluokassa määritelty aika. Vuonna 2021 tarkastettavat luvanvaraiset ja rekisteröitävät toiminnot on valittu samalla periaatteella. Luettelo yrityksistä ja toiminnoista on liitteenä.

Ympäristöpalveluiden käyttöön vuonna 2019 saatu kuvauskopteri eli drone vakiinnutetaan yhdeksi valvonnan työkaluksi, laitteen käytöstä on jo lupaavia kokemuksia. Tavoitteena on edelleen kehittää valvontayhteistyötä muiden viranomaisten kanssa.

Valvontasuunnitelmassa esitettyjen hakemusten ja ilmoitusten johdosta tehtyjen päätösten noudattamisen valvontaan ja normivalvontaan liittyvien tarkastusten lisäksi ympäristöseuranta- ja –valvontayksikön valvontatehtäviin kuuluvat jo aiemmin mainittu lupa- ja ilmoituspäätösten valmistelu, lausuntojen antaminen muille viranomaisille, joita ovat mm. ympäristölupahakemuksista annettavat lausunnot aluehallintovirastolle, maaperän kunnostukseen liittyvien kunnostusten loppuraporttien tarkastaminen, haittailmoitusten käsittely ja niihin liittyvät tarkastukset ja kuntalaisten ja yritysten neuvonta ja tulleiden palautteiden käsittely. Tehtävien määrä vaihtelee vuosittain.

Vuonna 2020 toimintansa aloittaneen uuden yksikön toiminnan vakiinnuttaminen, uusiin toimitiloihin muutto syksyllä 2020, uuden ympäristönsuojelun tietojärjestelmän valmistelu ja käyttöönotto v. 2021, yhden valvonnan ympäristötarkastajan vakanssin siirto toiseen yksikköön 1.6.2020 alkaen, ainakin yhden kokeneen ympäristötarkastajan eläköityminen v. 2021 aikana sekä vuoden 2021 alkupuolella työnsä aloittavan uuden tiimipäällikön ja johtavan ympäristötarkastajan perehtyminen tehtäviinsä tulee todennäköisesti alentamaan ympäristövalvontaan käytettävissä olevien resurssien määrää v. 2021. Tämä on otettu huomioon suunnitelmaa laadittaessa. Lisäksi koronaviruksen aiheuttama epävarmuus ja sosiaalisten kontaktien ohjeistuksen nopeat muutokset vaikuttavat suuresti sekä edellä mainittujen muutosten sopeuttamiseen että mm. valvontatarkastusten suunnitteluun.

Toimintaympäristössä tapahtuneita muutoksia ovat mm. lainsäädännön muutokset, kuten vuonna 2020 voimaan tullut laki ympäristöllisten lupien yhteensovittamisesta, jossa yhteensovittava viranomainen on kunnan ympäristönsuojeluviranomainen. Lausuntokierroksella on lakiesitys merenkulun ympäristönsuojelulain muuttamiseksi, jossa kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle osoitettaisiin uusia tehtäviä satamien jätehuollon valvontaan liittyen. Kaupungin rakentaminen jatkaa kasvuaan ja panostuksia tapahtumallisuuteen jatketaan Helsingin kaupungissa. Ympäristövalvonnan kokonaishenkilöresurssit ovat hyvin rajalliset. Ympäristöpalvelut on esittänyt ympäristötarkastajan vakanssia meluvalvontaa kolmena viime vuotena sekä lisäksi vakanssia vesivalvontaan viime vuonna. Henkilöresursseja tarvitaan lisää.

Close

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 03.12.2020 § 252

Päätös

Esittelijä poisti asian esityslistalta.

Esittelijä
yksikön päällikkö
Päivi Kippo-Edlund
Lisätiedot

Elina Salo-Miilumäki, vs. tiimipäällikkö, puhelin: 310 26860

elina.salo-miilumaki@hel.fi
Close

This decision was published on 22.12.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Päivi Kippo-Edlund

Ask for more info

Elina Salo-Miilumäki, vs. tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 26860

elina.salo-miilumaki@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.