Vahingonkorvaus, esinevahinko, 17.9.2020, Kontulan lähiöasema, Digiohjaus

HEL 2020-012129
More recent handlings
§ 7
This decisionmaker is no longer active

Vahingonkorvausvaatimus tablettitietokoneen diagnostiikkamaksusta

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti, että ********** (jäljempänä hakija) korvataan huoltoliikkeen laskuttama diagnostiikkamaksu 29,00 euroa hakijan tablettitietokoneen jumiuduttua Kontulan lähiöasemalla Digineuvonnassa 17.9.2020.

Samalla yksikön päällikkö päätti, että vahingosta aiheutuneet kulut jäävät vahingonkorvauslain 4 luvun 1 §:n nojalla kokonaisuudessaan sosiaali- ja terveystoimialan kustannukseksi, koska työntekijän viaksi on katsottava vain lievä tuottamus.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Teon tai laiminlyönnin tulee olla syy-yhteydessä vahinkoon.

Vahingonkorvauslain 5 luvun 1 §:n mukaan vahingonkorvaus käsittää hyvityksen henkilö- ja esinevahingosta sekä 4 a ja 6 §:ssä säädetyin edellytyksin kärsimyksestä.

Korvaushakemuksessa vaaditaan sosiaali- ja terveystoimialaa korvaamaan hakijalle huoltoliikkeen laskuttama diagnostiikkamaksu 29,00 euroa hänen tablettitietokoneensa jumiuduttua Kontulan lähiöasemalla Digineuvonnassa 17.9.2020. Hakemuksen liitteenä on kopio mcare Oy:n kuitista ja hakijan korttimaksutositteesta summaltaan 29,00 euroa.

Käytettävissä olevan selvityksen mukaan hakija oli asioinut Digineuvonnassa, jotta hänen tablettitietokoneeseensa olisi päivitetty käyttöjärjestelmän uusin versio tietokoneen kautta iTunes-ohjelmistolla. Ennen päivittämistä tietoja synkronoitaessa tietokoneen kanssa tablettitietokoneen näyttö oli muuttunut punaiseksi ja tablettitietokone oli sammunut. Digiohjaaja ei ollut onnistunut saamaan sitä enää käynnistymään. Laite oli jumiutunut, koska digiohjaaja ei ollut epähuomiossa poistanut vanhaa käyttöjärjestelmää ja tyhjentänyt konetta ennen synkronointia/päivittämistä. Hakija oli joutunut käyttämään laitteen huoltoliikkeessä 19.10.2020, minkä jälkeen hän oli toimittanut 23.10.2020 digiohjaajalle kuitin maksusta 29,00 euroa.

Huoltoliikkeen kuittiin merkityn diagnoosin mukaan laite oli jumissa palautustilassa, minkä vuoksi laite oli jouduttu nollaamaan. Laitteessa ei ollut havaittu vikaa, ja se oli käynnistynyt normaalisti. Laite oli läpäissyt diagnostiikan onnistuneesti nollauksen jälkeen. Laite oli myös päivitetty uusimpaan ohjelmistoversioon.

Hakija on toimittanut 20.11.2020 lisäselvityksen eli kopion aiemmin digiohjaajalle toimittamastaan huoltoliikkeen kuitista, johon on lisätty käsin kirjoitettu teksti, jonka mukaan iPadeihin ei ole vaihdettavia komponentteja ja huolto vaatii laitevaihdon 329,00 euroa. Kuittiin on kirjoitettu hakijan kysyvän, korvataanko uusi kone. Lisäksi lisäselvitykseen on liitetty kopiot Digineuvonnasta saaduista lapuista (Kontulan lähiöaseman puhelinnumero, ohje kuitin pyytämisestä korvausvaatimusta varten, mikäli laite huolletaan sekä selostus, mitä tablettitietokoneelle tapahtui synkronoinnin yhteydessä).

Digiohjaajalta puhelimitse 19.1.2021 saadun varmistuksen mukaan huoltoliikkeessä tapahtuneen nollauksen jälkeen hakijan tablettitietokoneessa ei ollut vikaa. Lisäselvitykseen liitetyt laput on annettu hakijalle 17.9.2020 tapahtuneen jumiutumisen jälkeen ennen laitteen toimittamista huoltoliikkeeseen.

Edellä olevan perusteella hakijalle korvataan huoltoliikkeen laskuttama diagnostiikkamaksu 29,00 euroa hakijan tablettitietokoneen jumiuduttua päivityksen yhteydessä tapahtuneen virheen vuoksi Digineuvonnassa 17.9.2020. Uutta tablettitietokonetta ei korvata, koska laite on ollut kunnossa nollauksen jälkeen 19.10.2020.

Asiakirjoista ei käy ilmi sellaista huolimattomuutta työntekijän menettelyssä, joka oikeuttaisi perimään vahinkokustannuksia työntekijältä. Tämän vuoksi työnantaja vastaa kokonaisuudessaan vahingosta aiheutuneista kustannuksista.

Päätöksenteon tuen päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätökseen 23.8.2018 § 121.

Päätöksenteon tuen päällikön toimivalta päättää työntekijän tai viranhaltijan vahingonkorvausvelvollisuudesta vapauttamisesta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 14.8.2018 § 188.

This decision was published on 27.01.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Sari Tanner-Suonpää, lakimies, puhelin: 09 310 51946

sari.tanner-suonpaa@hel.fi

Decisionmaker

Atte Viinikka
yksikön päällikkö

Attachments

1. Vahingonkorvausvaatimus 17.9.2020
2. Vahingonkorvausvaatimus 17.9.2020, liite, lasku
3. Vahingonkorvausvaatimus, täydennys 20.11.2020

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.