Hankinta, henkilöstövuokraus, Idän terveysasemat

HEL 2020-012459
More recent handlings
§ 49
This decisionmaker is no longer active

Päätös sopimusmuutoksesta koskien idän terveysaseman henkilöstövuokrauksen hankintaa

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti tehdä sopimusmuutoksen hankintalain 136 §:n 2 momentin 5 kohdan perusteella koskien idän terveysaseman lääkäri- ja hoitajavuokrauksen hankintaa Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:ltä (HEL 2020-012459). Sopimusmuutos koskee yhden (1) kokoaikaisesti työskentelevän lääkärin hankintaa 1.8.2021 alkaen 31.3.2023 saakka.

Koko hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 6 800 000 euroa, josta tämän sopimusmuutoksen osuus on noin 270 000 euroa (alv 0%).

Päätöksen perustelut

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja on tehnyt päätöksen 28.1.2021 § 7 koskien idän terveysaseman lääkäri- ja hoitajavuokrauksen hankintaa Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:ltä. Hankinta koskee viittä (5) kokoaikaisesti työskentelevää lääkäriä ja neljää (4) kokoaikaisesti työskentelevää hoitajaa. Kyseisen päätöksen perusteella tehty sopimus on voimassa 1.4.2021-31.3.2023. Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollisuus jatkaa kahden (2) vuoden optiokaudella.

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja on 27.4.2021 § 25 tehnyt päätöksen idän terveysaseman lääkäri- ja hoitajavuokrauksen sopimusmuutoksesta, jonka perusteella Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:ltä vuokrattiin kaksi (2) ylimääräistä kokoaikaisesti työskentelevää lääkäriä 1.4.-31.7.2021 väliseksi ajaksi. Näin ollen Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:ltä vuokrattiin idän terveysasemalle yhteensä seitsemän (7) kokoaikaisesti työskentelevää lääkäriä 1.4.-31.7.2021 väliseksi ajaksi.

Vallitsevan koronapandemiatilanteen sekä uuden Apotti -asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönoton aiheuttaman henkilöstövajauksen vuoksi Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala vuokraa Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:ltä yhden (1) kokoaikaisesti työskentelevän lääkärin 1.8.2021-31.3.2023 väliseksi ajaksi. Näin ollen Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:ltä vuokrataan idän terveysasemalle yhteensä kuusi (6) kokoaikaisesti työskentelevää lääkäriä ajalla 1.8.2021-31.3.2023.

Ajalle 1.8.2021-31.3.2023 vuokrattavaa lääkäriä koskevat idän terveysaseman henkilöstövuokrauksen kilpailutuksessa (HEL 2020-012459) määritellyt lääkärin pätevyysvaatimukset. Lääkärit työskentelevät pääasiallisesti perusterveydenhuollossa toteutettavassa kiireellisessä palvelutuotannossa (päivystys- ja akuuttitoiminta). Kaikilta osin sovelletaan niitä ehtoja, jotka sopimuksessa HEL 2020-012459-1 ja sen liitteissä on määritelty.

Hankintalain 136 §:n 1 momentin mukaan hankintasopimusta ei saa olennaisesti muuttaa ilman lainmukaista uutta hankintamenettelyä. Hankintalain 136 §:n 2 momentin 5 kohdan mukaan hankintasopimukseen voidaan kuitenkin tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos kyse on sellaisesta vähäarvoisesta sopimusmuutoksesta, joka alittaa liitteessä E tarkoitettuja palveluja koskevissa hankinnoissa sekä käyttöoikeussopimuksissa kansalliset kynnysarvot tai muissa hankinnoissa EU-kynnysarvot, eikä vaikuta sopimuksen yleiseen luonteeseen. Nyt tehtävässä sopimusmuutoksessa on kyse vähäarvoisesta sopimusmuutoksesta, koska sen arvo alittaa liitteessä E tarkoitettuja palveluja koskevan kansallisen kynnysarvon eikä muutos vaikuta sopimuksen yleiseen luonteeseen. Lisäksi muutoksen arvo on pienempi kuin 10 % alkuperäisen sopimuksen arvosta.

Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan 27.4.2021 § 25 tekemän päätöksen perusteella tehdyn sopimusmuutoksen ja nyt tehtävän sopimusmuutoksen yhteenlaskettu arvo alittaa liitteessä E tarkoitettuja palveluja koskevan kansallisen kynnysarvon. Lisäksi muutosten yhteenlaskettu arvo on pienempi kuin 10 % alkuperäisen sopimuksen arvosta.

Tilaaja tekee sopimusmuutoksesta liitteen sopimukseen HEL 2020-012459-1 ja se lähetetään palveluntuottajalle allekirjoitettavaksi.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 15.12.2020 § 272 hyväksynyt idän terveysaseman henkilöstövuokrauksen hankinnan periaatteet ja oikeuttanut terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään asiasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

This decision was published on 20.08.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Mari Kinnunen, johtava ylilääkäri, puhelin: 09 310 47941

mari.kinnunen@hel.fi

Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42611

timo.lukkarinen@hel.fi

Decisionmaker

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja