Velvoitteen asettaminen, alueen ennallistaminen kadulla tehdyn työn jäljiltä, As Oy Helsingin Kuulijantie 4

HEL 2020-012804
More recent handlings
Case 4. / 103 §

Velvoitteen asettaminen kadulla ja yleisillä alueilla tehtävien töiden loppuun saattamiseksi, As Oy Helsingin Kuulijantie 4

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti asettaa As Oy Helsingin Kuulijantie 4:lle seuraavan velvoitteen kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain ja sen nojalla annettujen kunnan määräysten laiminlyönneistä sillä uhalla, että tekemättä jätetty työ tehdään laiminlyöjän kustannuksella.

Velvoitettu

As Oy Helsingin Kuulijantie 4 (3113753-6)

Päävelvoite

As Oy Helsingin Kuulijantie 4:lle asetetaan seuraava kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain 16 §:n mukainen päävelvoite:

Kuulijantie 4:n kohdalla oleva, katualueella sijaitseva hulevesikaivo on asennettava takaisin liitteen 1 ja seuraavien koordinaattien mukaiseen sijantiin: pohjoinen 6683329.109, itä 25501440.341 ja korkeus 25.746 (koordinaattijärjestelmä ETRSGk25 ja korkeusjärjestelmä N2000). Asennustyön jälkeen kaivoa ympäröivä työalue on ennallistettava eli saatettava työtä edeltäneeseen kuntoon.

Teettämisuhan asettaminen

Velvoite asetetaan sillä uhalla, että tekemättä jätetty työ tehdään velvoitetun kustannuksella.

Teettämisuhka määrätään täytäntöön pantavaksi, jos päävelvoitteita ei asetetussa määräajassa noudateta eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä.

Määräaika

Velvoitetun on noudatettava velvoitteita 90 päivän kuluessa tämän päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli lakimies Katri Lindman. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Asian tausta

Kaivon poistaminen kadulla tehdyn työn yhteydessä

As Oy Helsingin Kuulijantie 4 on tehnyt 7.5.2020 kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanpidosta annetun lain (669/1978, jäljempänä kunnossapitolaki) 14 a §:ssä tarkoitetun ilmoituksen kadulla ja yleisellä alueella tehtävistä töistä osoitteessa Kuulijantie 4. Työn tarkoituksena on ollut vesi-, viemäri-, hulevesi-, sähkö- ja tietoliikennekiinteistöliittymien asentaminen. Asiaa käsitellään käsittelytunnuksella KP2001175. Ilmoituksen mukainen työ on alkanut 13.5.2020 ja on edelleen kesken.

Työstä vastaava As Oy Helsingin Kuulijantie 4 on ilmoittanut työn valmistuneen 18.6.2020, mutta työalueen asfaltointi on puuttunut eikä työtä ole tällöin hyväksytty valmiiksi. Kaupungin tarkastaja on sähköpostitse 23.6., 4.8., 14.9., 16.9. ja 12.10.2020 ohjeistanut työstä vastaavaa saattamaan työnsä valmiiksi asfaltoimalla katualueen. Kaupungin tarkastaja on tehnyt työalueella valvontakäyntejä 12 .5., 15.5., 27.5., 29.5., 4.6., 22.6., 12.8., 24.8., 26.8., 14.9., 12.10., 14.10., 16.10., 22.10., 27.10., 9.11. ja 20.11.2020. Työalueella on lisäksi järjestetty asfaltointia koskeva katselmus 28.9.2020, jossa on ollut paikalla työstä vastaavan edustaja.

Työstä vastaavan edustaja on 13.10.2020 ilmoittanut kaupungille saaneensa asfaltointiurakoitsijan asfaltoimaan alueen ja samalla kertonut poistattaneensa hulevesikaivon alueelta, koska kaivo oli hänen mukaansa tontin puolella ja täynnä hiekkaa. Kaupunki on saanut lisäksi 14.10.2020 palautteen Kuulijantie 4 kohdalta työstä vastaavan teettämän työn yhteydessä poistetusta hulevesikaivosta.

Annetut kehotukset ja määräykset kaivon palauttamiseksi

Kaupungin tarkastaja on 28.10.2020 kehottanut työstä vastaavaa palauttamaan poistettu hulevesikaivo takaisin katualueelle välittömästi. Työstä vastaavan edustaja on 6.11.2020 antanut selvityksen katualueella tekemästään työstä (liite 2). Selvityksen mukaan hulevesikaivo olisi mm. sijainnut työstä vastaavan tontin puolella ja se on ollut täynnä hiekkaa. Työstä vastaavan edustaja kertoo lisäksi informoineensa kaupungin tarkastajaa kaivon poistosta.

Alueidenvalvonnan tiimipäällikkö on 12.11.2020 ja uudestaan 17.11.2020 antanut työstä vastaavalle määräyksen palauttaa hulevesikaivo Kuulijantien katualueelle ja ilmoittanut, ettei työtä hyväksytä valmiiksi ennen tätä, sillä aluetta ei ole ennallistettu kunnossapitolain edellyttämällä tavalla työtä edeltäneeseen kuntoon (liite 3).

Aikaisempi hallintopakkomenettely

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto velvoitti päätöksellään 21.1.2021 § 3 As Oy Helsingin Kuulijantie 4:n asentamaan hulevesikaivon takaisin sakon uhalla. Päätöksessä asetettiin seuraava päävelvoite: "Kuulijantie 4:n kohdalla oleva, katualueella sijaitseva hulevesikaivo on asennettava takaisin. Kaivon tarkka asennuspaikka osoitetaan erikseen järjestettävässä katselmuksessa. Työalue on ennallistettava hulevesikaivon asennuksen jälkeen kaupungin ohjeiden ja määräysten mukaisesti".

Päävelvoitteessa mainittu katselmus on pidetty 3.5.2021. Katselmusraportissa (liite 4) on kuvattu kaivon paikka sanallisesti. Raportin mukaan palautettavan kaivon paikka on poistetun sadevesikaivon vieressä, ajoradan reunassa reunakivilinjan päässä. Tarkennuksena on vielä todettu, että kyseisen kohdan vierestä katu jatkuu hiekkatienä.

Helsingin hallinto-oikeus on 28.2.2022 annetulla päätöksellään kumonnut ympäristö- ja lupajaoston päätöksen. Hallinto-oikeus katsoi, ettei kaupunki ole voinut esittää ennallistamisvaatimustaan valituksenalaisen päätöksen muodossa, jossa päävelvoite oli yhtäältä sidottu määräaikaan, mutta samalla päävelvoitteen täytäntöönpanon olennainen edellytys eli hulevesikaivon tarkka sijoituspaikka on jätetty päätettäväksi tulevassa katselmuksessa.

Hallinto-oikeus totesi kuitenkin, että kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on voinut kehottaa As Oy Helsingin Kuulijantie 4:ää palauttamaan hulevesikaivon takaisin ja ennallistamaan alueen hulevesikaivon asennuksen jälkeen kaupungin ohjeiden ja määräysten mukaisesti. Hallinto-oikeuden päätöksestä käy siten ilmi, että hallintopakkomenettelyn käyttäminen on käsillä olevassa tilanteessa mahdollista, kunhan asettamispäätöksestä käy uhkasakkolain 6 §:n 3 momentin edellyttämällä tavalla selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu.

Kuuleminen velvoitteen asettamisesta

Kaupunki on varannut As Oy Helsingin Kuulijantie 4:lle tilaisuuden tulla kuulluksi ennen päätöksen tekoa sekä antaa kirjallinen vastineensa asiasta 5.5.2023 mennessä (liite 16). Kuultava on toimittanut vastineen, joka on saapunut kaupungille 5.5.2023 (liite 17).

Perustelut

Sovellettava lainsäädäntö

Kunnossapitolain 14 a §:n 3 momentin mukaan kunta voi antaa ilmoituksen johdosta työn suorittamisesta määräyksiä, jotka ovat tarpeen työstä mahdollisesti liikenteen sujuvuudelle, turvallisuudelle ja esteettömyydelle, kadulla ja yleisellä alueella sijaitseville johdoille ja laitteille sekä kadun ja yleisen alueen rakenteille aiheutuvan haitan ja vahingon vähentämiseksi. Lisäksi ilmoittajan on saatettava alue hyväksytyn työajan kuluessa työtä edeltäneeseen kuntoon.

Kunnossapitolain 16 §:n 1 momentin mukaan jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen määräysten vastaisesti taikka lyö laimin tässä laissa säädetyn tai sen nojalla annettuun määräykseen perustuvan velvollisuuden, kunnan valvontaviranomainen voi velvoittaa hänet täyttämään velvollisuutensa sakon uhalla tai uhalla, että kunta tekee tekemättä jätetyn työn hänen kustannuksellaan. Kunnossapitolain 16 §:n 3 momentin mukaan uhkasakkoa ja teettämisuhkaa koskevassa asiassa noudatetaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa säädetään.

Uhkasakkolain (1113/1990) 14 §:n 1 momentin mukaan teettämisuhka asetetaan määräämällä päävelvoite noudatettavaksi uhalla, että tekemättä jätetty työ tehdään laiminlyöjän kustannuksella. Saman säännöksen 3 momentin mukaan teettämisuhkaa asetettaessa noudatetaan soveltuvin osin, mitä uhkasakosta 6, 7 ja 12 §:ssä säädetään. Uhkasakkolain 6 §:n 3 momentin mukaan asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.

Kaivon poistaminen oikeudettomasti ja tarve teettämisuhan asettamiselle

Kuulijantietä koskevaan katusuunnitelmaan 27699/1 (liite 7) on merkitty hulevesikaivot molemmille puolille katua Kuulijantie 4:n kohdalla. Poistettu hulevesikaivo näkyy myös ennen työtä vastaavan suorittamaa työtä 28.4.2020 otetussa johtokarttaotteessa (liite 8). Katusuunnitelman, johtokartan sekä katualueelta ennen työtä otetun valokuvan (liite 9) perusteella poistettu hulevesikaivo on sijainnut kaupungin omistamalla katualueella.

Työstä vastaavalla ei ole ollut kaupungin suostumusta hulevesikaivon poistamiseen ja hävittämiseen. Hulevesikaivo on ollut kaupungin omaisuutta ja osa kyseisen kadun hulevesien hallinnan kokonaisuutta. Kaivon merkitystä hulevesien hallinnassa havainnollistavat 21.8.2021 otetut valokuvat, joista ilmenee, että kadulle kertyy sateella runsaasti vettä (liite 10). Työstä vastaavan omat havainnot tai arviot eivät oikeuta kadulla ja yleisellä alueella sijaitsevan kaivon poistoon, joten esimerkiksi sillä, että kaivo on ollut työstä vastaavan kertoman mukaan täynnä hiekkaa, ei ole asiassa merkitystä.

Työstä vastaavan 6.11.2020 toimittamissa liitteissä ei ole mainintaa tai kaupungille tehtyä ilmoitusta siitä, että työstä vastaava olisi aikeissa poistaa hulevesikaivon. Kaupungin järjestelmissä ei myöskään ole merkintöjä tällaisesta ilmoituksesta. Kaivon poistamisesta ei mainita myöskään alkuperäisessä työtä koskevassa ilmoituksessa (liite 11), työstä vastaavan toimittamassa liikennejärjestely- ja kaivutyösuunnitelmassa (liite 12) eikä työtä koskevassa muutosilmoituksessa (liite 13).

Teettämisuhan asettaminen on tarpeen, sillä As Oy Helsingin Kuulijantie 4:ää on toistuvasti neuvottu ja määrätty palauttamaan työalueelta poistettu kaivo takaisin kadulle edellä esitetyn mukaisesti. Tästä huolimatta As Oy Helsingin Kuulijantie 4 on toistuvasti laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisen velvollisuuteensa ennallistaa alue hyväksytysti kaupungin antamien määräysten ja ohjeiden mukaisesti.

Kaivon palauttaminen

Liitteessä 1 on kolme karttakuvaa sijainnista, johon kaivo tulee palauttaa. Sijainti on määritetty 19.10.2022 järjestetyssä katselmuksessa, jonka pöytäkirja on päätöksen liitteenä 5. Kaivon paikka on katselmuksessa merkitty myös nauloilla asfalttiin. Kaivoa ei ole mahdollista sijoittaa entiselle paikalleen, sillä kyseiselle paikalle on rakennettu kiinteistön viemäriliittymät (poistetun kaivon sijainti on nähtävillä liitteessä 6 ja kiinteistön viemäriliittymät liitteen 1 sivulla 3). Tämän vuoksi kaivolle on osoitettu uusi sijainti mahdollisimman läheltä entistä sijaintia.

Kaivon palauttamista koskeva ohjeistus on liitteenä 14. Tavanomaisesti kadulla ja yleisellä alueella tehtävän työn ennallistamista koskeva ohjeistus annetaan työtä koskevissa määräyksissä ja niin kutsutussa PKS-ohjeessa (liite 15) eli pääkaupunkiseudun määräyksissä ja ohjeissa yleisten alueiden käytöstä, tilapäisistä liikennejärjestelyistä ja katutöistä. PKS-ohjeeseen viitataan kunnan antamissa työtä koskevissa määräyksissä, jolloin määräyksen sisällöksi tulee noudattaa kulloinkin voimassaolevaa PKS-ohjetta. PKS-ohjeessa tai käsillä olevaa työtä koskevissa määräyksissä ei kuitenkaan ole erillisiä teknisiä määräyksiä hulevesikaivojen asentamisesta, sillä hulevesikaivon poistaminen kadulla tehtävän työn yhteydessä ei kuulu tavanomaiseen työn suorittamiseen. Liitteen 14 mukaisen ohjeen tarkoitus on siten tarkentaa kunnossapitolain 14 a §:n 3 momentin mukaista ennallistamisvelvollisuutta ja näin helpottaa päävelvoitteen noudattamista. Kaivon asentamisen jälkeen työalue on ennallistettava PKS-ohjeen mukaisesti.

Ohjeistuksessa todetaan selvyyden vuoksi, että kaivon asennustyöstä tulee tehdä kaupungille ilmoitus ennen työn aloittamista. Kyse ei ole kunnossapitolain 14 a §:n mukaisesta ilmoituksesta, joka lähtökohtaisesti koskee työn aloittamista, vaan työalueen laajuuteen liittyvästä muutosilmoituksesta. Työ KP2001175 on edelleen kesken, koska katualuetta ei ole kunnossapitolain edellyttämällä tavalla saatettu työtä edeltäneeseen kuntoon. Ohjeessa mainittu ilmoitusvelvollisuus perustuu tässä tapauksessa työtä KP2001175 koskeviin määräyksiin, joiden mukaan työalueen laajuuteen liittyvistä muutoksista tulee ilmoittaa ennen muutoksen toteuttamista. Tällä hetkellä työalueella ei ole aktiivista työmaata, joten kaivon asennustyöstä tulee tehdä kaupungille määräyksen mukainen muutosilmoitus ennen kaivutyön aloittamista. Ilmoituksen sisällön tulee olla kunnossapitolain 14 a §:n mukainen, eli ilmoitukseen on liitettävä selvitys, jossa osoitetaan tarvittavassa laajuudessa alueen työnaikainen käyttö, työn kesto, työssä käytettävien laitteiden ja rakenteiden sijoitus, tilapäinen liikennejärjestely kaikki liikennemuodot huomioon ottaen sekä työstä vastaava henkilö ja hänen ammattipätevyytensä.

Perustelut koskien vastineessa esitettyjä asioita

Kuultava toteaa 3.5.2023 päivätyssä vastineessa, että kuulemiskirje ja siinä ehdotettu päävelvoite sekä kuulemiskirjeen liitteet sisältävät ristiriitaisia ja tulkinnanvaraisia ohjeistuksia. Vastineen mukaan esimerkiksi ennallistamista ja kaivon kokoa koskeva ohjeistus on epäselvä. Vastineessa todetaan myös, ettei kaivoa voi palauttaa päävelvoitteessa esitettyyn paikkaan, sillä se ulottuisi tontin puolelle. Lisäksi vastineen mukaan kaivon merkitys sadevesien hallinnalle on edelleen epäselvä, sillä kyseinen katualue on ollut ilman kyseistä sadevesikaivoa kesästä 2020 asti, ja tulvimista kaivon kohdalla ei ole ollut havaittavissa.

Päävelvoitteen sisältönä on palauttaa kaivo takaisin koordinaattien ja liitteessä 1 olevien karttakuvien mukaiseen sijaintiin. Päätöksen liitteet, kuten kaivon palauttamista koskeva ohjeistus ja katselmusraportti, eivät ole osa päävelvoitetta, johon on liitetty teettämisuhka. Kaupungin arvion mukaan kaivo on tarpeellinen kadun hulevesien hallinnan kannalta ja se on mahdollista palauttaa päävelvoitteessa esitettyyn sijaintiin niin, että se sijaitsee kokonaisuudessaan yleisen alueen puolella.

Päävelvoitteen mukaan asennustyön jälkeen kaivoa ympäröivä työalue on ennallistettava eli saatettava työtä edeltäneeseen kuntoon. Käsitettä ”työtä edeltävä kunto” käytetään myös kunnossapitolain 14 a §:n 3 momentissa, joten päävelvoitteen käsitettä tulkitaan yhtenevästi kunnossapitolain kanssa. Velvoitteen sisältöä täsmennetään PKS-ohjeella, jossa on ennallistamista koskevat yksityiskohtaiset määräykset.

Vastineessa ei ole esitetty sellaista uutta selvitystä, joka voisi vaikuttaa asian ratkaisuun.

Tiedoksianto

Hallintolain (434/2003) 57 §:n 1 momentin mukaan todisteellinen tiedoksianto yhteisölle toimitetaan henkilölle, jolla on oikeus ottaa vastaan sen puolesta tiedoksiantoja.

Pöytäkirjanote liitteineen toimitetaan haastetiedoksiantona As Oy Helsingin Kuulijantie 4:n valtuuttamalle henkilölle.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 1 momentin 10 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toimii kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain mukaisena hallintopakkoa käyttävä viranomaisena.

Sovelletut oikeusohjeet

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanpidosta (669/1978) 14 a §, 16 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 14 §, 15 §, 17 §, 22 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §, 57 §, 60 §

Close

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 21.01.2021 § 3

Close

This decision was published on 14.06.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 29.5.2023 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 26.5.2023 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

asiakkuusjohtaja
Mari Randell

Ask for more info

Katri Lindman, lakimies, puhelin: 09 310 28693

katri.lindman@hel.fi

Elina Airaksinen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 21981

elina.airaksinen@hel.fi

Attachments

1. Liite 1 Kaivon sijainti kartalla
2. Liite 2 Työtä koskeva selvitys 6.11.2020
3. Liite 3 Alueidenvalvonnan tiimipäällikön määräykset 12.11. ja 17.11.2020
4. Liite 4 Katselmusraportti 14.5.2021
5. Liite 5 Katselmusraportti 19.10.2022
6. Liite 6 Vanhan ja uuden kaivon sijainnit
7. Liite 7 Katusuunnitelma
8. Liite 8 Johtokarttaote 28.4.2020
9. Liite 9 Valokuva työalueesta 12.5.2020
10. Liite 10 Valokuvat katualueesta sateella 21.8.2021
11. Liite 11 Ilmoitus yleisellä alueella suoritettavasta työstä 7.5.2020
12. Liite 12 Liikennejärjestely- ja kaivutyösuunnitelma 6.5.2020
13. Liite 13 Yleisellä alueella tehtävän työn muutosilmoitus 2.6.2020
14. Liite 14 Kaivon asennusta koskeva ohjeistus
15. Liite 15 PKS-kaivutyöohje 20.1.2022
16. Liite 16 Kuulemiskirje 13.4.2023
17. Liite 17 Vastine liitteineen 3.5.2023

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.