Hankinta, Palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelut
Siltamäen palvelutalon ruokapalvelujen hankinnan keskeyttäminen
Päätös
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti keskeyttää palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankinnan osa-alueen 4. Siltamäen palvelutalo osalta lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) § 125 ja § 123 mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi 24.3.2020 § 51 hankinnan HEL 2019-008841 keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeutti sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan päätöksen perusteella solmittavat sopimukset, päättämään optiokauden käyttöönotosta sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Kilpailutuksen tarkoituksena oli sopia puitejärjestelystä, jonka ehtojen perusteella palveluntuottajat sitoutuvat tuottamaan palvelutalojen sekä seniorikeskuksen ruokapalveluja.
Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain mukaisesti avoimella menettelyllä.
Palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankinta jakautui viiteen osa-alueeseen:
Osa-alue 1, Hopeatien palvelutalo
Osa-alue 2, Madetojan palvelutalo
Osa-alue 3, Kannelmäen palvelutalo
Osa-alue 4, Siltamäen palvelutalo
Osa-alue 5, Töölön seniorikeskus
Tarjouspyyntö julkaistiin 26.11.2020 julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa: www.hankintailmoitukset.fi . Hankintayksikkö korjasi tarjouspyyntöä lisätietokysymysten johdosta ja julkaisi korjatun hankintailmoituksen 18.12.2020.
Tarjousten määräaikaan 27.01.2021 klo 12:00 mennessä saatiin yhteensä 9 tarjousta.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja on tehnyt palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalveluista hankintapäätöksen 8.3.2021 § 33. Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella. Tarjousten valintaperusteena on ollut kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde. Hinnan painoarvo oli 85 prosenttia ja laadun painoarvo 15 prosenttia.
Osa alueeseen 4. Siltamäen palvelutalo saatiin kolme (3) tarjousta. Hankintapäätöksessä 8.3.2021 § 33 osa-alueeseen 4. saadut tarjoukset päätettiin hylätä, sillä ne eivät täyttäneet tarjouspyynnön vaatimuksia.
Palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankintapäätökseen 8.3.2021 § 33 toimitettiin 14 vuorokauden odotusajan aikana hankintayksikölle kaksi oikaisuvaatimusta, ja lisäksi yksi tarjoaja teki määräajassa valituksen markkinaoikeuteen.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti 22.4.2021 § 47 keskeyttää hankinnan osa-alueiden 1, 2, 3 ja 5 osalta.
Tarjouspyynnössä ei oltu asetettu painotuksia hankinnan kohderyhmien hinnoille, mikä johti siihen, että välitystuotteiden kohderyhmän muodostama kokonaishinta korostui merkittävästi osa-alueen kokonaishinnassa, ja volyymiltaan merkittävämmät aterioiden kohderyhmät saivat pienemmän painoarvon hintavertailussa.
Hankintayksikkö totesi, ettei valittu hankintamenettely johtanut siihen, että osa-alueittain kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous tuli valituksi, ja hankinta päätettiin keskeyttää osa-alueiden 1, 2, 3 ja 5 osalta.
Hankintaa ei kuitenkaan virheellisesti keskeytetty osa-alueen 4. Siltamäen palvelutalo osalta, koska osa-alueeseen saadut tarjoukset oli hylätty.
Keskeyttämisen perusteet
Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä.
Keskeyttämisen syyn arvioinnissa tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaisiko ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin ja tarjoajiin.
Hankintayksikkö toteaa, että valittu hankintamenettely ei ole johtanut kokonaistaloudellisesti edullisimpaan lopputulokseen ja kilpailutus on järjestettävä uudelleen osa-alueiden 1,2,3 ja 5 osalta. Hankintayksikön tekemä virhe tarjouspyynnössä ei ole enää oikaistavissa. Hankintayksikön tulee keskeyttää hankinta myös osa-alueen 4. Siltamäen palvelutalo osalta.
Osa-alueen 4. osalta ei järjestetä uutta tarjouskilpailua, sillä hallintojohtaja on 7.9.2020 § 39 päättänyt muuttaa ruokapalvelujen kilpailutussuunnitelmaa siten, että Siltamäen palvelutalon ruokapalvelujen tuottaminen jatkuu omana toimintana.
Hankinnan keskeyttämiselle on todellinen ja perusteltu syy. Hankinnan keskeyttäminen ei vaaranna tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua, sillä hankinnasta tullaan julkaisemaan uusi hankintailmoitus, jonka perusteella hinnoitteluperusteet tullaan selkeyttämään ja muodostamaan valikoima niin tarkasti, että tarjoukset ovat tältä osin yhteismitallisia.
Tarjousasiakirjojen julkisuus
Tarjousasiakirjat voidaan pitää salassa asiakirjojen julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta.
Hopeatien, Madetojan ja Kannelmäen palvelutalon sekä Töölön seniorikeskuksen ruokapalveluista on käynnissä uusi kilpailutus, minkä vuoksi aiempaan kilpailutukseen jätetyt tarjousasiakirjat eivät ole julkisia asianosaisille ennen kuin uutta hankintaa koskevat sopimukset on tehty. Siltamäen palvelutalon ruokapalveluiden hankinta on ollut osa ruokapalveluiden hankinnan kokonaisuutta, minkä vuoksi kilpailutukseen jätetyt tarjousasiakirjat eivät ole julkisia ennen kuin uutta hankintaa koskevat sopimukset on tehty.
This decision was published on 18.08.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Marita Lehtinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 380 9958