Kotihoidon tuen Helsinki-lisän rajaaminen alle 1-vuotiaisiin lapsiin
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 2/09.02.2021
- Education Committee 15/15.12.2020
Oikaisuvaatimus kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätökseen koskien kotihoidon tuen Helsinki-lisän rajaamista alle 1-vuotiaisiin lapsiin
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen koskien kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätöstä 15.12.2020 (§ 295) kotihoidon tuen Helsinki-lisän rajaamisesta alle 1-vuotiaisiin lapsiin, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.
Käsittely
Vastaehdotus:
Kirsi Pihlaja: Kasvatus ja koulutuslautakunta päättää hyväksyä oikaisuvaatimuksen. Päätös lisän leikkaamisesta aiheuttaa negatiivisia vaikutuksia lapsille ja perheille. Päätöksestä tehty tiedotus ei ole saavuttanut vanhempia riittävällä tavalla eikä siirtymäaika ole ollut riittävä.
Kannattaja: Pia Kopra
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaesitys: Kasvatus ja koulutuslautakunta päättää hyväksyä oikaisuvaatimuksen. Päätös lisän leikkaamisesta aiheuttaa negatiivisia vaikutuksia lapsille ja perheille. Päätöksestä tehty tiedotus ei ole saavuttanut vanhempia riittävällä tavalla eikä siirtymäaika ole ollut riittävä.
Jaa-äänet: 9
Ted Apter, Fatim Diarra, Martina Harms-Aalto, Ville Jalovaara, Emma Kari, Dani Niskanen, Hannu Oskala, Matias Pajula, Pia Pakarinen
Ei-äänet: 2
Pia Kopra, Kirsi Pihlaja
Tyhjä: 1
Samuel Adouchief
Poissa: 1
Johanna Laisaari
Kasvatus- ja koulutuslautakunta hylkäsi Kirsi Pihlajan vastaehdotuksen äänin 9–2. Tyhjää äänesti 1. Poissa 1.
Pia Kopra jätti päätöksestä eriävän mielipiteen seuraavin perusteluin: Aiempi päätös kotihoidon tuen Helsinki-lisän rajaamisesta alle 1-vuotiaisiin lapsiin ei tuota säästöjä. Säästöjen hakeminen lapsista on väärä kohde. Tukea on tarpeen jatkaa. Tällä hetkellä ei voida varmistaa, että kotihoidossa oleville lapsille on tarjolla päiväkotipaikka ilman jonotusaikaa kohtuullisen matkan päässä kotoa. Päiväkotipaikoista on pulaa jo nyt monilla alueilla Helsingissä ja on myös pulaa koulutetuista henkilöistä, etenkin lastentarhanopettajista sekä pätevistä sijaisista.
Turvallinen lapsuus on tärkeä lapsen tulevaisuuden kannalta. Yleensä koti on lapselle turvallisin paikka ja vanhemmat parhaita arvioimaan lapsensa tarpeita. Perheiden tulee itse saada päättää lapsensa hoitomuodosta. Yhteiskunnan tulee mahdollistaa ja tukea perheiden valinnan mahdollisuutta, lisäksi kaupungin omissa päiväkodeissa varhaiskasvatus on yksikkökustannuksiltaan selvästi kalliimpaa kuin kotihoidossa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta on 15.12.2020 (§ 295) päättänyt Helsingin kaupunginvaltuuston 9.12.2020 (§ 352) hyväksymän talousarvion mukaisesti rajata kotihoidon tuen Helsinki-lisän alle 1-vuotiaisiin lapsiin (liite 1).
Muutoksenhakija vaatii päätöksen kumoamista, koska Helsingissä ei ole riittävästi varhaiskasvatuspaikkoja eikä henkilöstöresursseja uusien lapsien varhaiskasvatukseen ottamiseksi, asian valmistelu on epäonnistunut, asianmukainen lapsivaikutusten arviointi puuttuu, päätös on eriarvoistava, lapsen edun vastainen ja siirtymäaika riittämätön, sekä muutoin oikaisuvaatimuksesta (liite 2) tarkemmin ilmenevin perustein.
Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla lautakunnan päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle viranomaiselle.
Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi 9.12.2020 vuoden 2021 talousarvion. Talousarvioon sisältyy kotihoidon tuen Helsinki-lisän rajaaminen alle 1-vuotiaisiin lapsiin 1.6.2021 alkaen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti kokouksessaan 15.12.2020 talousarvion mukaisesti kotihoidon tuen Helsinki-lisän rajaamisesta alle 1-vuotiaisiin lapsiin 1.6.2021 alkaen.
Kunta voi maksaa kotihoidon tukeen liittyen kuntalisää päättämillään perusteilla (Laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta 1 §:n 3 mom ja 20 §). Lapsen etu on päätöstä tehtäessä harkittava erikseen ja sitä koskien on tehtävä päätöskohtainen lapsivaikutusten arviointi. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan 15.12.2020 päätöksestä ilmenevästi lapsivaikutusten arviointi on tehty (liite 1).
Helsinki-lisän rajaaminen alle 1-vuotiaisiin lapsiin tulee voimaan 1.6.2021. Siirtymäaika on siten yli kuusi kuukautta lautakunnan päätöksestä lukien, mikä on arvioitu riittäväksi ajaksi myös perheiden kannalta. Helsinki-lisän rajaaminen voi kasvattaa varhaiskasvatukseen osallistumista jossain määrin alueilla, joilla kotihoidon tukea käytetään eniten. Helsinki-lisän rajaamisella ei kuitenkaan arvioida olevan merkittävää vaikutusta kotihoidon tukea saavien lasten määrään vuonna 2021.
Helsinki-lisän rajaaminen on yksi talousarvion mukaisista tuottavuustoimista. Kotihoidon tuen Helsinki-lisän rajaamisen arvioitu kustannusvaikutus vuonna 2021 on 5,1 miljoonaa euroa. Vuositasolla arvioitu kustannusvaikutus on 8,8 miljoonaa euroa.
Kaupunginvaltuuston kokouksen 9.12.2020 ja kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokouksen 15.12.2020 esityslista on julkaistu kokouksia edeltävällä viikolla ja esityslistan julkiset asiat ovat näin tulleet kuntalaisten tietoon ennen kokousta. Lautakunnan kokouksen päätöstiedote on julkaistu kokouksen jälkeen 15.12.2020. Tammikuussa 2021 kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tiedotti kotihoidon tuen Helsinki-lisän rajaamisesta kasvatuksen ja koulutuksen verkkosivulla, facebookissa ja twitterissä. Tiedote toimitettiin myös kasvatuksen ja koulutuksen toimialan sekä sosiaali- ja terveystoimen toimialan lapsiperheiden kanssa työskenteleville tahoille ja Kansaneläkelaitokselle. Lisäksi kasvatuksen ja koulutuksen toimiala lähetti tiedotteen kaikille vuonna 2020 ja vuonna 2019 toukokuun jälkeen syntyneiden lasten huoltajille kirjeenä. Päätöksestä tiedottaminen on tehty kuudella eri kielellä (suomi, englanti, ruotsi, venäjä, arabia, somali).
Päätöksestä tiedottaminen on tapahtunut tammikuussa ja perheillä on ollut mahdollisuus hakea varhaiskasvatuspaikkaa varhaiskasvatuslain 17 §:n mukaisen hakemuksen käsittelyn enimmäisajan puitteissa eli neljä kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa ja mahdollista varhaiskasvatuksen tarvetta. Lapsella on subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen ja varhaiskasvatuspaikka myönnetään kaikille sitä tarvitseville lapsille. Helsingissä kodin ja varhaiskasvatusyksikön välinen matka-aika julkisella liikenteellä on suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa keskimäärin 10,8 minuuttia ja ruotsinkielisessä varhaiskasvatuksessa 15,3 minuuttia. Matka-aikaa seurataan vuosittain. Varhaiskasvatuksen alueellista tarjontaa kehitetään Helsingissä jatkossakin lähipalveluperiaatteen mukaisesti. Uusia varhaiskasvatuspaikkoja on valmistumassa vuonna 2021 enemmän kuin lasten väestöennuste edellyttäisi. Lisäksi varhaiskasvatuksen opettajien saatavuus Helsingissä on parantunut vuoden 2020 aikana.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta lautakunnan päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, lautakunta ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole lainvastainen. Esittelijä katsoo, että oikaisuvaatimus on hylättävä.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 15.12.2020 § 295
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti rajata vuoden 2021 talousarvion mukaisesti kotihoidon tuen Helsinki-lisän alle 1-vuotiaisiin lapsiin 1.6.2021 alkaen.
Kotihoidon tuen Helsinki-lisän ehtoja muutetaan 1.6.2021 alkaen siten, että Helsinki-lisä poistetaan 1 vuotta täyttäneiltä lapsilta ja Helsinki-lisänä maksetaan alle 1-vuotiaista lapsista 264 euroa kuukaudessa. Helsinki-lisän määrä on sama kuin aiemminkin alle 1-vuotiaista lapsista.
Muilta osin kotihoidon tuen Helsinki-lisän ehdot jäävät ennalleen.
Käsittely
Vastaehdotus:
Petra Malin: Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää, että kotihoidon tuen Helsinki-lisää ei poisteta yli 1-vuotiailta lapsilta. Poistolla olisi kielteisiä vaikutuksia perheiden tilanteeseen ja se aiheuttaisi perheille taloudellista huolta ja taloudellisia vaikeuksia koronavirusepidemian vuoksi valmiiksi epävarmassa yhteiskunnallisessa tilanteessa.
Kannattaja: Pia Kopra
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää, että kotihoidon tuen Helsinki-lisää ei poisteta yli 1-vuotiailta lapsilta. Poistolla olisi kielteisiä vaikutuksia perheiden tilanteeseen ja se aiheuttaisi perheille taloudellista huolta ja taloudellisia vaikeuksia koronavirusepidemian vuoksi valmiiksi epävarmassa yhteiskunnallisessa tilanteessa.
Jaa-äänet: 10
Ted Apter, Fatim Diarra, Markku Hannula, Martina Harms-Aalto, Abdirahim Husu Hussein, Ville Jalovaara, Dani Niskanen, Hannu Oskala, Matias Pajula, Pia Pakarinen
Ei-äänet: 3
Pia Kopra, Vesa Korkkula, Petra Malin
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Petra Malinin vastaehdotuksen äänin 10-3.
Esittelijä
Lisätiedot
Satu Järvenkallas, varhaiskasvatusjohtaja, puhelin: 310 43368
Riikka Reunanen, varhaiskasvatuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 32641
Johanna Auer, erityissuunnittelija, puhelin: 310 56404
Henrietta Suomalainen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 22795
Petteri Räisänen, johtava tietosuunnittelija, puhelin: 310 20349
This decision was published on 16.02.2021
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Satu Järvenkallas, varhaiskasvatusjohtaja, puhelin: 09 310 43368
Riikka Reunanen, varhaiskasvatuksen aluepäällikkö, puhelin: 09 310 32641
Johanna Auer, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 56404