Vuokrahyvitys, Mellunkylä

HEL 2020-013297
More recent handlings
§ 307

Vuokrahyvityksen myöntäminen linjasaneerauksen vuoksi

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti myöntää vuokralaiselle ********** vuokrahyvitystä linjasaneerauksen ajalta 14.9.2020 – 20.11.2020 siten, että vuokrahyvityksen määrä on 100% kuukausivuokrasta haitan keston ajalta. Hyvitystä myönnetään lisäksi 10% ajalta 2.3.2020 - 13.9.2020 sekä 21.11.2020 -18.12.2020 käytöstä pois olleen irtaimistovaraston vuoksi, varasto saatu käyttöön 18.12.2020.

Päätöksen perustelut

Vuokralainen asuu Tilapalveluiden vuokraamassa asuinhuoneistossa osoitteessa **********

Asuinhuoneiston vuokrauksesta annetun lain 23 §:n 2 mom:n mukaan vuokralaisella on oikeus saada vapautus vuokran maksamisesta tai vuokra kohtuullisesti alennetuksi siltä ajalta, jolta huoneistoa ei ole voitu käyttää tai jolta huoneisto tai kohde ei ole ollut vaadittavassa tai sovitussa kunnossa. Kohtuullisen vuokran alennuksen suuruus muodostetaan arvioimalla tai laskemalla se osuus vuokrasta, joka kohdistuu vuokralaisen käytöstä poissa olevaan osaan huoneistoa siltä ajalta, jona kyseinen osa huoneistoa ei ole vuokralaisen käytössä.

Asukas hakee vuokrahyvitystä ajalle 1.9.2020 -30.11.2020. Urakoitsijan antaman lausunnon perusteella huoneisto on ollut linjasaneerauksen alaisena ajalla 14.9.2020 – 20.11.2020. Huoneistossa ei ole voinut asua, koska siellä ei ole ollut sähköä, vettä eikä viemäreitä ole voinut käyttää. Lisäksi urakoitsija vahvistaa että B-rapun irtaimistovarastot ovat olleet pois käytöstä ajan 2.3.2020 - 18.12.2020.

Asuntovuokraus on käsitellyt vuokrahyvityspyynnön ja arvioinut vuokrahyvitykseksi 100 prosenttia huoneistoa koskevan haitan ajalta 14.9.2020 - 20.11.2020. Lisäksi hyvitystä myönnetään 10% ajalta 2.3.2020 - 13.9.2020 sekä 21.11.2020 - 18.12.2020 jonka ajan irtaimistovarasto ollut pois käytöstä.

Viime kädessä vuokralaiselle vuokrahyvityksenä suoritettava määrä on yksityisoikeudellinen riita-asia, jonka vuokralainen voi halutessaan saattaa yleisen alioikeuden ratkaistavaksi.

This decision was published on 22.12.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Minna Laukkonen, asuntosihteeri, puhelin: 09 310 27146

minna.laukkonen@hel.fi

Decisionmaker

Kari Pudas
tekninen johtaja

Attachments

1. Hakemus 28.11.2020
2. Hakemus 28.11.2020, saate
3. Urakoitsijan vahvistus 28.11.2020
4. Urakoitsijan vahvistus, täydennys 15.12.2020

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.