Velvoitteen asettaminen, luvattoman rakennelman poistaminen tontilta

HEL 2020-013300
More recent handlings
Case 9. / 34 §

Velvoitteen asettaminen rakennelman palo-osastoimiseksi, Laajasalo

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti velvoittaa ********** ja ********** tontin omistajina palo-osastoimaan tontille ********** osoite ********** rakennetun piharakennelman voimassaolevien palomääräysten mukaisesti sekä hyväksyttämään osastointia koskevat kelpoisen suunnittelijan laatimat suunnitelmat rakennusvalvonnan rakenneyksikössä ennen työhön ryhtymistä nyt asetettavan juoksevan sakon uhalla, jollei rakennelmaa sitä ennen poisteta tontilta kokonaan. Palo-osastointi on toteutettava 1.7.2022 mennessä.

********** ja ********** kummallekin erikseen asetettavan juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on kolme tuhatta (3 000) euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka aikana kyseistä velvoitetta ei ole noudatettu, on tuhat (1 000) euroa.

Ympäristö- ja lupajaoston hyväksymän rakennusvalvontataksan 12 §:n mukainen valvontamaksu kaupungin suorittamista valvontatoimenpiteistä on 1230 euroa, jonka velvoitetut ovat, puoliksi kumpikin, velvollisia maksamaan kaupungille.

Jos kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluille luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Ottaen huomioon asian laadun tekoa on pidettävä siinä mielessä vähäisenä, että kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää, että asiasta ei ilmoiteta maankäyttö- ja rakennuslain 186 §:n mukaisesti poliisille esitutkintaa varten.

Pöytäkirjanote Maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Pöytäkirjanote saantitodistuksella velvoitetuille.

Valvontakohde

Osoitteessa ********** kiinteistötunnus ********** , on havaittu pientalotontilla luvatta rakennettu noin 25m2 suuruinen, tulisijan sisältävä piharakennelma lähes kiinni naapurin rajassa. Naapuri on sähköpostitse antanut suostumuksen rakennelman sijoittamiseen rajan läheisyyteen.

Tarkastuslausunto

Asiassa on laadittu 8.4.2021 päivätty tarkastuslausunto, jossa on todettu, että kyseiselle tontille, naapurin rajaan kiinni on havaittu rakennetun ilman lupaa piharakennelma. Rakennelmalle ei voida myöntää toimenpide- tai rakennuslupaa. Rakennelma sijaitsee lähes kiinni naapurin rajassa, eikä rakennelmaan ole rakennusvalvonnan tietojen mukaan toteutettu minkäänlaista palo-osastointia. Tämän johdosta kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle tullaan esittämään, että tontin omistajat velvoitettaisiin sakon uhalla purkamaan mainittu luvaton rakennelma tontilta. Tarkastuslausunto on annettu tiedoksi tontin omistajille 7.5.2021.

Vastine

Tontin omistajat ovat toimittaneet rakennusvalvontaan vastineen 21.5.2021 tarkastuslausunnon johdosta. Vastineessa todetaan muun ohella seuraavaa:

Asiassa on jo aikaisemmin annettu tiedoksi samaa asiaa koskeva tarkastuslausunto, mutta asia ei ole edennyt rakennusvalvonnassa päätökseen saakka.” Tarkastuslausuntoon on vastattu 14.11.2018. Emme kuitenkaan saaneet antamaamme vastineeseen minkäänlaista vastausta tai kommenttia kahteen ja puoleen vuoteen. Näin ollen jäimme käsitykseen, että asia on rauennut ja jätetään sillensä. Tästä syystä emme ryhtyneet toimiin rakennuksen vähäisen 20 neliömetrin ylityksen korjaamiseksi tai muutoin muuttamiseksi.

Rakennus on rakennettu vuonna 2016, jolloin myös naapureiden kirjallinen lupa on saatu (30.6.2016). Nyt annetussa uudessa tarkastuslausunnossa (8.4.2021) viitataan asemakaavan uuteen tulkintaan, jonka mukaisesti asumista palvelevat tilat on myös tuotu lisärakennusoikeuden piiriin ja että niillekin on nyt määritelty suurin sallittu rakennusoikeus tontilla. Asemakaavan uutta tulkintaa ei voida soveltaa takautuvasti jo olemassa oleville rakennuksille. Kun rakennus on rakennettu, silloin ei tällaista tulkintaa ollut käytössä ja myöskään sellaiseen ei ole viitattu ensimmäisessä tarkastuslausunnossa. Rakennukselle ei ole haettu rakennuslupaa vuonna 2016, koska silloin sellaista ei vaadittu rakennusjärjestyksen 21 §:n nojalla. Lisäksi tontille on myönnetty aitaluvan yhteydessä lupa kahden erillisen ulkovaraston rakentamiseen, jotka kuitenkin on jätetty rakentamatta. Aitaluvan lupatunnus on 49-1828-09-C, vahvistettu 23.6.2009. Liitteenä kuva rakennusluvan asemapiirroksesta, josta näkyvät samassa luvassa myönnetyt varastot.

Rakennuksen tulisija on poistettu käytöstä. Rakennuksen pienennystyö on myös aloitettu. Palo-osastoinnin suunnittelu on vireillä. Pyydämme asiallista kommunikaatiota asiasta, olemme yrittäneet olla yhteydessä asiasta rakennusvalvontaan, mutta emme ole saaneet minkäänlaista puhe- tai neuvonta-aikaa asiassa. Myöskään soittopyyntöihin ei ole vastattu.

Rakennusvalvonnan tiedustelu marraskuussa 2021

Rakennusvalvonta on marraskuussa 2021 tiedustellut, onko palo-osastointi toteutettu, ja miten rakennelmaa on pienennetty. Lisäksi on ohjattu ottamaan yhteyttä alueen lupakäsittelijään, mikäli tontin rakennusoikeuden määrästä ja siten tämän piharakennelman sijoittamisessa on edelleen kysyttävää.

Tontin omistaja on vastannut, että kiinteä tulipesä ja hormi on poistettu ja rakennelma on pienennetty - pohjoisseinää on siirretty sisäänpäin ja se on nyt kokonaisalaltaan alle 20 m2.

Päätöksen perustelut

Alueella on voimassa asemakaavan nro 9265, jossa rakennuspaikka sijoittuu erillispientalojen korttelialueelle (AO). Tontin rakennusoikeus määräytyy tehokkuuden on e=0,20 mukaan. Tontin pinta-alan ollessa 1006m2 on kokonaisrakennusoikeus tontilla 201 m2. Lisäksi asemakaavan mukaan tontille saa rakentaa asemakaavaan merkityn kerrosalan lisäksi autosuojia tai -katoksia enintään 18 m2/asunto, kuitenkin enintään 20 % asemakaavaan merkitystä kerrosalasta, sekä muita asuntojen ulkopuolisia, asumista palvelevia tiloja kuten varasto-, huolto-, askartelu- ja kokoontumistiloja enintään 12 m2/asunto, kuitenkin enintään 15 % asemakaavaan merkitystä kerrosalasta.

Ympäristöministeriön asetuksen rakennusten paloturvallisuudesta 5 luvun 29 §:n mukaan palon leviäminen rakennuksesta toiseen ei saa vaarantaa henkilöturvallisuutta eikä aiheuttaa kohtuuttomana pidettäviä taloudellisia eikä yhteiskunnallisia menetyksiä. Pykälän 2 momentin mukaan naapuritonteilla tai -rakennuspaikoilla olevien rakennusten (naapurirakennus) välisen etäisyyden on oltava sellainen, että palo ei leviä helposti rakennuksesta toiseen ja että aluepalon vaara jää vähäiseksi. 3 momentin mukaan jos naapurirakennusten välinen etäisyys on alle 8 metriä, on rakenteellisin tai muilla keinoin huolehdittava palon leviämisen rajoittamisesta.

Helsingin kaupungin rakennusjärjestyksen 21 §:n mukaan millään asuinpientalotontilla ei tarvitse hakea lupaa korkeintaan 20 neliömetrin suuruisen piharakennelman rakentamiseen. Tontilla saa olla kerrallaan vain yksi tämän määräyksen nojalla rakennettu piharakennelma. Rakentamisessa on noudatettava voimassa olevan asemakaavan määräyksiä.

Tontin rakennusoikeutta on käytetty pääpiirustusten mukaan seuraavasti:
asunnot 2 x 106 m2 (2x100m2) = 212 m2
varastot 2 x 13 m2 (2x12 m2) = 26 m2
autos. 2 x 20 m2 (2x18m2) = 40 m2
Yhteensä 278 m2.
Tontille on haettu myöhemmin lupaa aidan rakentamiseen. Kyseisessä päätöksessä ei ole myönnetty lupaa muulle kuin aidan rakentamiselle. Muita rakennus- tai toimenpidelupia ei ole haettu. Nyt käsiteltävänä oleva rakennelma on rakennettu asemakaavan antaman rakennusoikeuden lisäksi.

Nyt kyseessä oleva piharakennelma sijaitsee lähes kiinni naapurin rajassa, n. 4,5 metrin etäisyydellä naapurin asuinrakennuksesta. Rakennelmaan ei ole rakennusvalvonnan tietojen mukaan edelleenkään toteutettu minkäänlaista palo-osastointia, vaikka ympäristöministeriön asetus rakennusten paloturvallisuudesta edellyttäisi palon leviämisen rajoittamista rakenteellisin tai muin keinoin. Asetusta sovelletaan rakennuksien lisäksi myös rakennelmien paloturvallisuuteen. Rakennelma aiheuttaa siten tällä hetkellä palon leviämisvaaran naapurin asuinrakennukseen.

Asiassa on siten asetettava velvoite rakennelman osastoimiseksi.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 182 §
Ympäristöministeriön asetus rakennusten paloturvallisuudesta 5 luku 29 §

Helsingin kaupungin rakennusjärjestys 21 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 22.02.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26404

kaisa.hongisto@hel.fi

Attachments

1. Asemakaava 9265
The attachment will not be published on the internet.
2. Sijaintikartta
The attachment will not be published on the internet.
3. Kantakartta
The attachment will not be published on the internet.
4. Tarkastuslausunto omistaja 1
The attachment will not be published on the internet.
5. Tarkastuslausunto omistaja 2
The attachment will not be published on the internet.
6. Tiedoksianto
The attachment will not be published on the internet.
7. Tontin omistajien vastine
The attachment will not be published on the internet.
8. Vastineen liite
The attachment will not be published on the internet.
9. Valokuvat
The attachment will not be published on the internet.
10. Rakennelmien osastointiperiaatteita, osa 2
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.