Keskeytysmääräys, asuinkerrostalon parvekkeiden rakennustyöt, 091-028-0319-0002, Suursuontie 14, Asunto Oy Suursuontie 14

HEL 2020-013701
More recent handlings
Case 8. / 267 §

Keskeytysmääräys, asuinkerrostalon parvekkeiden rakennustyöt, 091-028-0319-0002, Suursuontie 14, Asunto Oy Helsingin Suursuontie 14

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti pysyttää voimassa rakennusvalvontapalvelujen rakenneyksikön päällikön määräyksen keskeyttää asuinkerrostalon parvekkeiden rakennustyöt 28. kaupunginosan korttelin 319 tontilla 2, Suursuontie 14, Asunto Oy Helsingin Suursuontie 14.

Perustelut

Maakaasuasioissa valvontaviranomaisena toimii valtion Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes), jonka antaman lausunnon mukaan kyseisten parvekkeiden rakentaminen maakaasuputken suojavyöhykkeelle 16 metriä lähemmäksi kyseistä maakaasuputkea on vastoin Valtioneuvoston asetusta maakaasun käsittelyn turvallisuudesta 9.7.2009/511/2009 ja että parvekkeita ei saa rakentaa vastoin asetusta turvallisuussyistä.

Rakennushankkeeseen ryhtyvä on esittänyt, että mainittu asetus ei koski asuinhuoneistojen parvekkeita, vaan että parvekkeet saisi asetuksen mukaan rakentaa maakaasuputken suojavyöhykkeelle.

Kun parvekkeet on tarkoitettu ihmisten oleskeluun yhtä lailla kuin asuinhuoneet, niin turvallisuusmielessä tällainen tulkinta ei vastaa asetuksen turvallisuudelle asettamia tavoitteita eikä TUKESin maakaasuasetuksen valvontaviranomaisena ilmaisemaa kantaa. Asiantuntija-arvioiden mukaan nimenomaan parvekkeet ovat asuinrakennuksessa kaikkein vaarallisimmat paikat, jos maakaasuputkessa tapahtuu vuodon johdosta räjähdys.

Kyse on yhteensä kuudesta parvekkeesta asuinkerrostalon kerroksissa 2. - 4. kahdessa eri parvekelinjassa. Nämä parvekkeet on mahdollista toteuttaa ranskalaisina parvekkeina, jolloin rakenteet eivät ulottuisi maakaasuputken suojavyöhykkeelle.

Maakaasuasetuksen mukaan maakaasuputken sijaitessa minimipeitesyvyydessä eli 1 metrin syvyydessä tarkoittaa minimietäisyys vaakasuoraa etäisyyttä. Mikäli putki sijaitsee syvemmällä, tarkoittaa minimietäisyys todellista etäisyyttä.

Rakennushankkeeseen ryhtynyt on esittänyt, että maakaasuputket sijaitsisivat niin syvällä, että suojaetäisyydet täyttyisivät. Tämän väitteen tueksi ei ole esitetty mitään todisteita.

Rakennusvalvonta on pyytänyt Gasgriltä tietoja siitä, missä syvyydessä maakaasuputki sijaitsee, mutta tietoja ei ole vielä saatu. Toisaalta TUKES toteaa, että Tukesilla ei ole aiempaa soveltamiskäytäntöä peitesyvyyden vaikutuksesta vähimmäissuojaetäisyyteen. Eli Tukes ei osaa arvioida, mikä vaikutus suuremmalla peitesyvyydellä todellisuudessa on rakennuksen turvallisuuteen.

Kun Gasgrilta saadaan tiedot siitä, missä syvyydessä maakaasuputki sijaitsee, voidaan ryhtyä arvioimaan tämän tekijän vaikutusta rakennuksen parvekkeiden turvallisuuteen. Maakaasuasetuksen perustelumuistiossa ei tätä asiaa ole millään tavalla avattu.

Rakennustöiden keskeytysmääräys tulee toistaiseksi pysyttää voimassa, jotta jatkoselvityksillä voidaan voimaan varmistua, että parvekkeet ovat tuleville asukkaille turvalliset käyttää.

Rakenneyksikön päällikön 9.12.2020 päivätty keskeytysmääräys

Asuinkerrostalon rakentamiselle on 4.2.2016 myönnettyrakennuslupa 28-0725-15-A § 35, jonka jälkeen jatkolupa28-0277-19-AJ § 73 ja muutoslupa 28-2597-20-AM § 597.Rakennushankkeeseen ryhtyvä on Asunto Oy Suursuontie 14, **********

Rakennusvalvonnan aloituskokouksessa 7.9.2020
pääsuunnittelija esitteli hankkeen keskeisen sisällön. Esittelyn
mukaan tulee jatkosuunnittelun ja toteutuksen onnistumisen
varmistamiseksi kiinnittää erityistä huomiota siihen, että
maakaasuputken suojaetäisyys (16 m putkesta) sivuaa
rakennettavan kohteen nurkkaa. Aloituskokouksessa
kaasuputken suojaetäisyysvaatimuksen täyttyminen parvekkeisiin
nähden jäi epäselväksi.

Rakennusvalvonnan tarkastusinsinööri esitti, että kaasuverkon
haltijalta tulee saada lausunto asiaan, jotta kaasuputkesta ei
aiheudu estettä rakentamiselle. Rakennusvalvonnan tarkastusinsinööri välitti tiedot asiasta alueen lupakäsittelijälle.

04.11.2020 pidettiin TUKES:n, GASGRID:n ja rakennusvalvonnan
välinen TEAMS-palaveri, johon myös hankkeen pääsuunnittelija
ja rakennuttaja oli kutsuttu, mutta eivät ehtineet osallistua. Palaverissa päädyttiin siihen, että rakennusvalvonta pyytää lausunnon TUKES:lta ja GASGRID:ltä suojaetäisyyden alituksesta ja rakennuksen käytön turvallisuudesta.

Rakennusvalvonta on saanut 30.11.2020 TUKES:n ylitarkastajalta
asiasta lausunnon, jossa todetaan seuraavaa:
Osoitteeseen Suursuontie 14 B rakennettavan kerrostalon
suojaetäisyyksiin pätee maakaasuasetuksen 551/2009 liitteen I
kohta 3.3.1. Sen mukaan kyseisen kerrostalon tulee sijaita 16
metrin etäisyydellä maakaasun DN 400 -siirtoputkesta, jotta
asetuksen vaatima turvallisuustaso toteutuu. Etäisyys mitataan
putken reunasta rakennuksen uloimpaan osaan.
Tukesille toimitetun dokumentaation perusteella on todettava, että suojaetäisyyden sisäpuolella olevat parvekkeet tulee poistaa.
Dokumentaation perusteella suojaetäisyyden sisäpuolella on
kaksi parvekelinjaa.

Helsingin kaupunkimittauspalvelun kiinteistöinsinööriltä 7.12.2020 saadun tiedon mukaan kaasuputken sijainti on mitattu paikan päällä joulukuussa 2012 ja sen paikka on tiedossa ± 10 cm tarkkuudella. Kaasuputken sijainti suhteessa rakennukseen perustuu Arkkitehtuuritoimisto Kari Ristola Oy:n 29.5.2020 päivättyyn selvitykseen, johon putken todellinen sijainti on tuotu kaasuverkon kartasta. Tämän selvityksen mukaan rakennuksen koillisnurkan kaksi parvekelinjaa sijaitsevat kaasuputken suojaetäisyyden (16 m) sisäpuolella.

Edellä mainittujen seikkojen johdosta rakennusvalvonta määrää,
että rakennuksen koillisnurkalla kaasuputken suojavyöhykkeellä
sijaitsevien kahden parvekelinjan rakennustyöt tulee keskeyttää
välittömästi. Näiden parvekelinjojen osalta on esitettävä ratkaisu,
jolle saadaan TUKES:n ja rakennusvalvonnan hyväksyntä.

Keskeytysmääräyksessä on todettu, että asia saatetaan käsiteltäväksi kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston kokoukseen ja että Asunto Oy Suursuontie 14:lle varataan tilaisuus antaa kirjallinen vastine keskeytysmääräyksestä viimeistään maanantaina 14.12.2020.

Asunto Oy Suursuontie 14:n vastine 14.12.2020

Vastineessa todetaan seuraavaa: hankkeella on lainvoimainen rakennuslupa, johon kehotuskirjeellä, rakennusvalvontapalvelut vaatii muutosta. Toisen puheena olevan parvekelinjan nurkan suoja-alueen ylitys on alkuperäisen rakennusluvan käsittelyn yhteydessä todettu vähäiseksi ja toisen parvekelinjan osalta asiaa ei ole alkuperäisessä lupakäsittelyssä otettu huomioon lainkaan, koska ko. parvekkeet eivät sijaitse asemakaavaan merkityllä kaasuputken suoja-alueella. Alkuperäinen suunnitelma (ko. projektihenkilöiden osalta) on perustunut voimassa olevaan asemakaavaan, jossa ei oletettavasti ole oletettu olevan virhettä. Seuraavassa on esitetty kehotuskirjeen otteet ja niihin liittyvät vastineet.

Kutsu kokoukseen tuli niin lyhyellä varoitusajalla, ettei osallistuminen ollut mahdollista.

Viitatun 551/2009 liitteen kohta 3.3.1 Suojaetäisyydet rakennuksista
Suojaetäisyyksiä määritettäessä ulkopuoliset rakennukset jaetaan ryhmiin A ja B.
Ryhmään A kuuluvat yleiset kokoontumiseen tarkoitetut rakennukset: majoitushuoneistot (hotelli, sairaala, vanhainkoti), kokoontumishuoneistot (koulu, elokuvateatteri, suurmyymälä), asuinhuoneistot (kerrostalo). Lisäksi ryhmään A kuuluu räjähteitä valmistava, varastoiva tai käyttävä laitos sekä vaarallisia kemikaaleja teollisesti käsittelevä tai varastoiva laitos.
Ryhmään B kuuluvat asuinhuoneistot (omakotitalo, rivitalo), työpaikkahuoneistot tai muut kuin asumiseen tarkoitetut rakennukset, missä ihmisiä säännöllisesti oleskelee sekä erillinen rajattu alue

Maakaasuasetuksen suomenkielisellä ilmaisulla tarkoitetaan asuinhuoneistoja kerrostalossa ryhmässä A ja asuinhuoneistoja omakoti- ja rivitaloissa ryhmässä B. Näkemyksemme mukaan parveke ei ole asuinhuoneistoalaan luettavaan tilaa. Mikäli tarkoitettaisiin koko rakennusta kaikkine tiloineen, termin kuulusi olla "asuinkerrostalot" eikä "asuinhuoneistot (kerrostalo).

Edelleen 551/2009 liitteen kohta 3.3. kuuluu seuraavasti:
3.3 Suojaetäisyydet
Maakaasuputkisto tulee sijoittaa riittävän etäälle ulkopuolisista kohteista. Erityisistä syistä jäljellä mainitut vähimmäisetäisyydet saa alittaa, jos vastaava suojaustaso voidaan säilyttää.
Maakaasuputken sijaitessa minimipeitesyvyydessä tai kyseessä on maanpäällinen laite tarkoittaa minimietäisyys vaakasuoraa etäisyyttä. Mikäli putki sijaitsee syvemmällä, tarkoittaa minimietäisyys todellista etäisyyttä.

Asiaa koskevissa sähköposteissa on viitattu kaasuputken syvyyden maanpinnasta olevan 1,2 - 3,4 metriä (minimipeitesyvyyden ollessa 1 m). Tarkkaa mittatietoa emme ole peitesyvyydestä saaneet, mutta näkemyksemme mukaan kaasuputki sijaitsee ko. alueella, joka tapauksessa minimipeitesyvyyttä syvemmällä, minkä perusteella em. asetuksen liitteen minimietäisyys tulee mitata todellisena etäisyytenä. Liitteenä on esitys rakennuksen nurkalta erilaisin peitesyvyyksin arvioituna. Huomattavaa on myös, että kyseessä ovat ulokeparvekkeet, joilla ei ole tukirakenteita maanpinnalle.

Edellä esitetyn perusteella katsomme, että kehotuskirje perustuu TUKES:n lausuntoon, jota tulee tarkentaa perustellusti asetuksen mukaiseksi ja kehotuskirjeen tarvetta arvioida tämän jälkeen uudelleen. Erityistä huomiota tulee kiinnittää myös asemakaavaan merkittyyn suojavyöhykkeen rajaan (Liite 1). Kuten liitteenä olevasta leikkauskuvasta käy ilmi, suojasäde arvioidulla 2.5 m peitesyvyydellä ulottuu ainoastaan alimman ulokeparvekkeen kaideosuudelle (Liite 2.) Koko parvekelinjan poistaminen tämän perusteella aiheuttaisi hankkeeseen ryhtyvälle kohtuuttomia vaikeuksia. Pyydämme asian uudelleenarviointia ja pyydämme, että rakennustöitä voidaan jatkaa lainvoimaisen rakennusluvan mukaisesti.

TUKESin lisälausunto 15.12.2020

Tukes on rakennusvalvonnan pyynnöstä antanut lisälausunnon asiasta, jossa todetaan seuraa:

Maakaasuasetuksen (551/2009) liitteessä I on määritelty korkeapaineisten siirtoputkistojen etäisyydet putken lähellä sijaitsevista kohteista. Asuinhuoneistolle (kerrostalo) edellytetään suurempaa suojaetäisyyttä putkesta, koska ne ovat turvallisuuden kannalta kriittisempiä kohteita. (Korkeapaineisen maakaasun siirtoputkiston paine on 54 bar, mikä on huomattavan korkea paine. Maakaasu on erittäin helposti syttyvä kaasu.) Kyseisessä tapauksessa kaasuputken nimellissuuruus on DN 400 (ulkohalkaisija on noin 400 mm), mikä tarkoittaa, että suojaetäisyyden asuinkerrostalosta tulee olla vähintään 16 metriä.

Tukes on edellyttänyt lausunnossaan, että rakenteilla olevan asuinkerrostalon osalta tulee noudattaa tätä 16 metrin vähimmäissuojaetäisyyttä. Tämän seurauksena rakennuksesta tulee poistaa kaksi parvekelinjaa, koska ne ovat lähempänä kuin 16 metriä.

Maakaasuasetuksessa ei anneta poikkeamaa asuinkerrostalon parvekkeille suojaetäisyysvaatimuksen suhteen. Se, ettei parvekkeita rakennuslainsäädännössä luettaisi osaksi asuinhuoneistoalaa, ei ole maakaasuasetuksen vähimmäissuojaetäisyysvaatimuksen kannalta olennainen seikka.

Tämän vuoksi asuinkerrostalon parveketta ei voi sijoittaa vähimmäissuojaetäisyysvaatimusta lähemmäksi kaasuputkea.
Kaasuputken peitesyvyydessä on otettava huomioon, ettei putkea ole rakennettu sillä tarkoituksella, että peitesyvyydellä voitaisiin pienentää vähimmäissuojaetäisyyttä. Lisäksi on huomioitava, ettei mahdollista ylimääräistä peitesyvyyttä voi vähentää vähimmäissuojaetäisyydestä. Tämän johdosta mahdollinen ylimääräinen peitesyvyys ei vaikuta vähimmäissuojaetäisyyteen.

Tukes pitäytyy Helsingin kaupungille 30.11.2020 annetussa lausunnossaan, jonka mukaan rakenteilla olevasta asuinkerrostalosta on poistettava kaksi parvekelinjaa, koska ne ovat vähimmäissuojaetäisyyden sisäpuolella.

TUKESin toinen lisälausunto 15.12.2020

Tukesilla ei ole aiempaa soveltamiskäytäntöä peitesyvyyden vaikutuksesta vähimmäissuojaetäisyyteen. Tämän
johdosta Tukes ei voi ryhtyä arvioimaan kyseessä olevassa tapauksessa, miten esimerkiksi yhden metrin ylimääräinen peitesyvyys voitaisiin huomioida vähimmäissuojaetäisyydessä.
Suojaetäisyys tulee määrittää mahdollisimman vaakasuorasti. Muu menettelytapa vaarantaisi suojaetäisyyden tarkoituksen eli suojattavan kohteen tulee olla tietyllä vähimmäisetäisyydellä korkeapaineisesta maakaasuputkesta.

Sovellettava oikeussäännös

Maankäyttö- ja rakennuslain 180 §:n mukaan jos rakennustyöhön tai muuhun toimenpiteeseen ryhdytään tai se toteutetaan vastoin tämän lain tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä taikka myönnetyn luvan tai viranomaishyväksynnän vastaisesti, rakennustarkastajalla tai rakennusvalvontaa suorittavalla kunnan muulla viranhaltijalla on oikeus kirjallisesti annettavalla määräyksellä keskeyttää työ.

Rakennustyön keskeyttämisestä on viipymättä ilmoitettava kunnan rakennusvalvontaviranomaiselle. Rakennusvalvontaviranomainen päättää, pysytetäänkö työn keskeyttäminen voimassa. Päätöstä on muutoksenhausta huolimatta noudatettava, jollei valitusviranomainen toisin määrää.

Valtioneuvoston asetus maakaasun käsittelyn turvallisuudesta 551/2009 liite 1

Kohta 3.3.1 Suojaetäisyydet rakennuksista

Suojaetäisyyksiä määritettäessä ulkopuoliset rakennukset jaetaan ryhmiin A ja B.

Ryhmään A kuuluvat yleiset kokoontumiseen tarkoitetut rakennukset: majoitushuoneistot (hotelli, sairaala, vanhainkoti), kokoontumishuoneistot (koulu, elokuvateatteri, suurmyymälä), asuinhuoneistot (kerrostalo). Lisäksi ryhmään A kuuluu räjähteitä valmistava, varastoiva tai käyttävä laitos sekä vaarallisia kemikaaleja teollisesti käsittelevä tai varastoiva laitos.

Ryhmään B kuuluvat asuinhuoneistot (omakotitalo, rivitalo), työpaikkahuoneistot tai muut kuin asumiseen tarkoitetut rakennukset, missä ihmisiä säännöllisesti oleskelee sekä erillinen rajattu alue

Valtioneuvoston asetus maakaasun käsittelyn turvallisuudesta 551/2009, liite 1:

3.3. Suojaetäisyydet

Maakaasuputkisto tulee sijoittaa riittävän etäälle ulkopuolisista kohteista. Erityisistä syistä jäljellä mainitut vähimmäisetäisyydet saa alittaa, jos vastaava suojaustaso voidaan säilyttää.
Maakaasuputken sijaitessa minimipeitesyvyydessä tai kyseessä on maanpäällinen laite tarkoittaa minimietäisyys vaakasuoraa etäisyyttä. Mikäli putki sijaitsee syvemmällä, tarkoittaa minimietäisyys todellista etäisyyttä.

3.5.3 Kaivanto

Putkiston vähimmäispeitesyvyys on 1 metri.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 22.12.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

Yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Pentti Ruuska, yksikön päällikkö, puhelin: +358 9 310 26218

pentti.ruuska@hel.fi

Attachments

1. Sijaintikartta Suursuontie 14
The attachment will not be published on the internet.
2. Rakennuslupa_28-0725-15-A
The attachment will not be published on the internet.
3. Muutoslupapäätös 28-2597-20-AM
The attachment will not be published on the internet.
4. Jatkolupa_28-0277-19-AJ
The attachment will not be published on the internet.
5. Gasgrid lausunto
The attachment will not be published on the internet.
6. Tukes lausunto
The attachment will not be published on the internet.
7. Maakaasu varo
The attachment will not be published on the internet.
8. SST151019-asema (002)
The attachment will not be published on the internet.
9. Maanrakennus-ja-louhintatyöt -maakaasuputkiston-läheisyydessä
The attachment will not be published on the internet.
10. Keskeytysmääräys 28-0034-20-KMK
The attachment will not be published on the internet.
11. Vastine keskeytysmääräykseen
The attachment will not be published on the internet.
12. Tukes täydennyslausunto
The attachment will not be published on the internet.
13. Tukes täydennys 2
The attachment will not be published on the internet.
14. Asetus_551_2009_VN_ptk_ja_perustelumuistio
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.