Tietopyyntö, koronavirustartunnat ja altistumiset Helsingin päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa

HEL 2020-013870
More recent handlings
§ 16
This decisionmaker is no longer active

Tietojen antaminen päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten koronavirukselle altistuneiden ja havaittujen tartuntojen määristä päiväkoti-, koulu- ja oppilaitoskohtaisesti

Terveysasemien johtajalääkäri

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan terveysasemien johtajalääkäri päätti hylätä ********** tietopyynnön.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki on julkaissut 23.9.2020 lukien niiden helsinkiläisten päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten nimet, joissa on havaittu tartuntoja ja altistumisia lukuun ottamatta pieniä päiväkoteja ja kouluja. Näiden nimiä ei julkaista päiväkotilasten ja oppilaiden yksityisyyden suojaamiseksi.

********** on pyytänyt 14. ja 30.12.2020, 5.1., 20.1. ja 18.2.2021 tietoja myös ajalta ennen 23.9.2020. Lisäksi hän on pyytänyt tietoja niistä kouluista, joissa jäljitys on ollut kesken.

Terveysasemien johtajalääkäri on lähettänyt 4.3.2021 hänen pyytämiään tietoja sen tietoaineiston pohjalta, joka tuolloin on ollut jo valmiina (liite 1).

********** on 10.3.2021 pyytänyt 4.3.2021 annetusta vastauksesta puuttuneet tiedot ja selvityksen siitä, mitkä päiväkodit ja koulut on määritelty niin pieniksi, että niissä altistuneista ja tartunnan saaneista ei julkaista tietoja. Lisäksi hän on uudistanut vaatimuksensa saada pyytämänsä tiedot vuoden 2020 alusta lukien (liite 2).

Julkisuuslain 21 §:n mukaan viranomainen voi pyynnöstä tuottaa ja luovuttaa eri käyttötarkoituksia varten automaattisen tietojenkäsittelyn avulla ylläpitämäänsä yhteen tai useampaan tietojärjestelmään talletetuista merkeistä muodostetun tietoaineiston, jos tietoaineiston luovuttaminen ei sen muodostamisessa käytettyjen hakuperusteiden, tietojen määrän tai laadun taikka tietoaineiston käyttötarkoituksen vuoksi ole vastoin sitä, mitä asiakirjan salassapidosta ja henkilötietojen suojasta säädetään.

Julkisuuslain 21 § ei siis velvoita viranomaista tuottamaan ja antamaan säännöksessä tarkoitetulla tavoin yhdistellyistä tiedoista muodostettua tietoa, vaikka yhdisteltävät tiedot sinänsä ovat julkisia. Viranomainen voi käyttää harkintavaltaansa ja arvioida, onko tiedon tuottamisesta ja antamisesta aiheutuva työmäärä kohtuullinen suhteessa toimintayksikön varsinaiseen ydintehtävään.

Kaikkien pyydettyjen tietojen antaminen laajemmin ja pidemmältä ajalta kuin ne on jo annettu, edellyttäisi koronan tapauskohtaisen rekisterin tietojen läpikäymistä, tietojen tarkistamista, yhdistelyä ja keräämistä. Kaikki tiedot tulisi myös tarkastaa tapauskohtaisesti, jottei tietoja luovutettaessa kenenkään yksityisyys vaarantuisi. Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on määritellyt pieniksi päiväkodeiksi, joiden osalta tartunta- ja altistustietoja ei julkaista, sellaiset, joissa lasten määrä on alle 50 tai altistuneiden määrä ylittää 50 prosenttia lasten määrästä. Koulujen osalta tällaista määrittelyä ei ole tehty. Koulujen koot vaihtelevat huomattavasti.

Tämä työllistäisi kohtuuttomasti koronajäljityksessä työskentelevää henkilöstöä, mikä vähentäisi olennaisesti jäljitystyön tehokkuutta. Nykyisessä tartuntatautitilanteessa näillä seikoilla olisi vakavat seuraukset.

Terveysasemien johtajalääkärin toimivalta tehdä päätös viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:ssä tarkoitetuista asioista perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan 8.5.2018 (§ 134) tekemään päätökseen.

This decision was published on 12.04.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Karri Välimäki, johtava lakimies, puhelin: 09 310 43970

karri.valimaki@hel.fi

Decisionmaker

Timo Lukkarinen
terveysasemien johtajalääkäri

Attachments

1. Terveysasemien johtajalääkärin sähköposti tiedon pyytäjälle 4.3.2021
2. Uusi tietopyyntö 10.3.2021

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.