Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, määräaikainen palvelupäällikkö, maahanmuutto ja kotoutuminen, työavain KANSLIA-01-53-20

HEL 2020-013916
More recent handlings
§ 14
This decisionmaker is no longer active

Määräaikaisen virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, Palvelupäällikkö maahanmuuttajien työllistymistä edistäviin palveluihin, työavain KANSLIA-01-53-20

Maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja

Päätös

Maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja päätti ottaa valtiotieteiden maisterin Tarja Hassisen maahanmuuttajien työllisyyttä edistävien palveluiden palvelupäällikön määräaikaiseen virkaan ajalle 1.3.2021-30.6.2023. Viran tehtäväkohtainen palkka on 5100 euroa kuukaudessa. Virassa on kuuden kuukauden koeaika.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa, eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, on päätös ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätöksen perustelut

Uusi palvelupäällikön virka perustettiin kaupunginhallituksen päätöksellä Kh 2.11.2020, § 717. Virka on perustettu 1.1.2021-30.6.2023 kestäväksi määräajaksi.

Virka oli julkisesti haettavana 9.- 23.11.2020. Virkaa haki hakuajan kuluessa 23 henkilöä, joista 3 on sittemmin perunut hakemuksensa. Tuolloin katsottiin, että koulutuksen, työ- ja johtamiskokemuksen, hakuasiakirjojen, henkilöarvioinnin ja haastattelussa osoitetun soveltuvuuden pohjalta tehdyn kokonaisarvion perusteella hakijoiden joukosta ei löytynyt henkilöä, jolla olisi tarvittava osaaminen ja kokemus kaikilla tehtävän vaatimilla osa-alueilla. Näin ollen, maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja päätti 22.12.2020, 46 § jättää maahanmuuton ja kotoutumisen palveluiden palvelupäällikön viran täyttämättä soveltuvien hakijoiden puuttumisen vuoksi. Lisäksi hän päätti julistaa viran myöhemmin uudelleen haettavaksi. Organisaatiouudistuksen yhteydessä palvelukokonaisuuden nimi on muuttunut maahanmuuton ja kotoutumisen palveluista maahanmuuttajien työllisyyttä edistäviksi palveluiksi.

Palvelupäällikön virka oli uudelleen julkisesti haettavana. Uusi hakuilmoitus julkaistiin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa osoitteessa helsinkirekry.fi 7.- 22.1.2021. Hakuilmoitus oli lisäksi esillä TE-palveluiden sivuilla sekä Oikotiellä, Monsterissa ja Duunitorilla.

Kansliapäällikön 12.12.2020, 290 §:n tekemän delegointipäätöksen mukaan määräaikaiseen virkaan ottaa ko. viralle määritelty lähin virassa oleva esihenkilö. Palvelupäällikön tehtävän osalta määräaikaiseen palvelupäällikön virkaan ottaa maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja.

Työvoima ja maahanmuutto -yksikön maahanmuuttajien työllisyyttä edistävien palveluiden palvelukokonaisuutta johtaa palvelupäällikkö. Palvelupäällikkö johtaa laajaa viranomaistoimintaa ko. palvelukokonaisuudessa ja vastaa kuntakokeilun strategisten tavoitteiden toteutumisesta sekä toiminnan innovatiivisesta kehittämisestä vastuualueellaan.

Virkaa täytettäessä on noudatettava perustuslain 125 §:n 2 momentissa säädettyjä yleisiä virkanimitysperusteita, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Palvelupäällikön viran kelpoisuusehtona on ylempi korkeakoulututkinto sekä suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Lisäksi virassa edellytetään hyvää englannin kielen suullista ja kirjallista taitoa.

Lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että maahanmuuttajien työllisyyttä edistävien palveluiden palvelupäällikön virassa edellytetään laajaa näkemystä työllisyyden hoidon tulevaisuudesta sekä työelämän tarpeista. Hakuilmoituksessa todettiin myös, että virassa onnistuminen edellyttää vankkaa aiempaa kokemusta johtamisesta ja esihenkilönä toimimisesta.

Hakuilmoituksessa kuvailtiin, että virkaan etsittävältä palvelupäälliköltä löytyy kyky hahmottaa laajoja kokonaisuuksia ja johtaa ja kehittää palvelua strategisesti ja näkemyksellisesti. Tärkeää on kyky johtaa näkemyksellisesti isoa palveluorganisaatiota rakenteellisessa muutoksessa. Hakuilmoituksessa todettiin niin ikään, että kuntakokeilulla on kunnianhimoiset tavoitteet, joissa onnistuminen haastaa sen johtoa sekä viranomaistoiminnassa onnistumiseen, että palvelun jatkuvaan kehittämiseen ja innovointiin. Virkaan valittavan päällikön tulee hallita työn molemmat puolet sekä onnistua erinomaisesti myös vuorovaikutuksessa ja sidosryhmätoiminnassa.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Virkaa haki uudelleen avatun haun hakuajan kuluessa 25 henkilöä. Hakijaluettelo on tämän asian liitteenä 1. Uusintahaun ensimmäinen vaihe toteutettiin videohaastatteluna.

Videohaastatteluun kutsuttiin viisi hakijaa, joilla arvioitiin olevan täytettävänä olevan viran kannalta riittävä kokemus sekä riittävää kykyä ja osaamista esihenkilö- ja johtotehtäviin. Lisäksi otettiin huomioon ensimmäisen hakukierroksen videohaastatteluun kutsuttujen videovastaukset.

Hakijat haastateltiin Helbitin videohaastattelutyökalulla 26.1.- 29.1.2021. Ensimmäisessä vaiheessa hakijoiden haastatteluita arvioivat maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja Ilkka Haahtela, johtava HR-asiantuntija Karoliina Ruuskanen ja rekrytointikonsultti Minna Kemppainen kaupunginkansliasta.

Videohaastattelujen pohjalta toiseen haastatteluun kutsuttiin hakijat, ********** joilla arvioitiin hakemuksen ja videovastausten perusteella olevan riittävän laajaa johtamiskokemusta sekä kyky johtaa isoa organisaatiota rakenteellisessa muutoksessa. Hakijoita haastattelivat 3.- 4.2.2021 maahanmuutto- ja työllisyysasioidenjohtaja Ilkka Haahtela, johtava HR-asiantuntija Karoliina Ruuskanen ja rekrytointikonsultti Minna Kemppainen.

Hakijoiden vertailu ja arviointi

********** on suorittanut valtiotieteiden maisterin tutkinnon Helsingin yliopistossa vuonna 1993. Lisäksi hän on suorittanut johtamisen erikoisammattitutkinnon Jyväskylän aikuisopistossa vuonna 2006. Vuodesta 2013 alkaen hän on työskennellyt Uudenmaan TE-toimistossa palvelupäällikkönä, jossa hän on vuodesta 2016 alkaen vastannut Helsingin osaamisen kehittämisen palvelulinjan johtamisesta. Tätä ennen hän on toiminut paikallisjohtajana Helsingin työ- ja elinkeinotoimistossa, sekä työvoimaohjaajana ja tiiminvetäjänä Helsingin työvoimatoimistossa. Hakemuksen ja haastattelun perusteella on katsottava, että hänellä on vahvaa kokemusta palvelukokonaisuuksien ja ihmisten johtamisesta, vaativien työllisyysasioiden hoitamiseen liittyvistä tehtävistä sekä näkemystä työllisyyspalveluiden tulevaisuudesta. Lisäksi hänellä on vahva tuntemus tärkeimmistä sidosryhmistä ja kyky hahmottaa laajoja kokonaisuuksia.

********** on suorittanut valtiotieteiden kandidaatin (ylempi korkeakoulututkinto) tutkinnon Helsingin yliopistossa vuonna 1991. Vuodesta 1994 hän on toiminut koulutuskonserni Toimihenkilöjärjestöjen Opintoliiton apulaisrehtorina, johtoryhmän jäsenenä ja konsernin aikuisten perusopetusyksikön rehtorina. Vuosina 2001 - 2003 hän on työskennellyt koulutuspäällikkönä Markkinointi-instituutissa ja vuonna 1998 työväenopiston tuntiopettajana Järvenpään kaupungilla. Lisäksi hän toiminut tiedotustoimittajana Nokia Data Systems Oy:ssä vuosina 1987 - 1989. Hakemuksen ja haastattelun perusteella on katsottava, että hänellä on laajaa kokemusta esihenkilö- ja johtamistehtävistä. Lisäksi hänellä on näyttöä merkittävien muutosten läpiviennistä. Hänellä on myös hyvää kokemusta työskentelystä maahanmuuttajien parissa koulutuksen saralla.

********** on suorittanut filosofian maisterin tutkinnon Helsingin yliopistossa vuonna 1999. Vuoden 2021 alusta hän on toiminut palveluvastaavana Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimistossa ja vastannut Helsingin yritys- ja rekrytointipalvelujen kv-henkilöasiakkaiden palvelusta. Tätä ennen hän on toiminut palveluesihenkilönä ja palvelupäällikkönä osaamisen kehittämisen ja tuetun työllistymisen palveluissa Uudenmaan TE-toimistossa. Aiemmin hän työskenteli maahanmuuttopäällikkönä ja työvoimaneuvojana Espoon työvoimatoimistossa (myöh. TE-toimisto). Hakemuksen ja haastattelun perusteella on katsottava, että hänellä on laajaa kokemusta esihenkilö- ja johtamistehtävistä. Hän on myös kokenut muutosjohtaja, jolla on vankkaa osaamista kotoutumisen ja maahanmuuton kysymyksistä sekä vahva kyseisen sidosryhmän tuntemus.

Arviointi

Palvelupäällikkö johtaa laajaa viranomaistoimintaa maahanmuuttajien työllisyyttä edistävien palveluiden palvelukokonaisuudessa ja vastaa kuntakokeilun strategisten tavoitteiden toteutumisesta sekä toiminnan innovatiivisesta kehittämisestä vastuualueellaan.

Kaikki haastattelussa olleet täyttivät viran kelpoisuusehdot. Koulutuksen, työ- ja johtamiskokemuksen, hakuasiakirjojen ja haastattelussa osoitetun soveltuvuuden pohjalta tehdyn kokonaisarvion perusteella Tarja Hassisella on parhaat edellytykset palvelupäällikön viran tehtävien hoitamiseen. Hänellä on vahvaa kokemusta viranomaistoiminnan, palvelukokonaisuuksien ja ihmisten johtamisesta. Rekrytointiprosessin aikana hän on antanut laajimman ja monipuolisimman kuvan kyvystään johtaa ja kehittää työllisyyspalveluita strategisesti, näkemyksellisesti sekä innovatiivisesti. Lisäksi hän on tuonut esille laajaa näkemystä työllisyyspalveluiden tulevaisuudesta sekä antanut vahvan kuvan toimimisestaan tärkeimpien sidosryhmien parissa. Hänen vuorovaikutustaidoistaan välittyy positiivinen ja innostava sävy.

This decision was published on 09.02.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Ilkka Haahtela, maahanmuutto- ja työllisyysjohtaja, puhelin: 09 310 25565

ilkka.haahtela@hel.fi

Decisionmaker

Ilkka Haahtela
maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja
Karoliina Ruuskanen
johtava henkilöstöasiantuntija

Attachments

1. Hakijalistaus

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.