Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, juristi, työavain KANSLIA-01-46-20

HEL 2020-014258
More recent handlings
§ 3
This decisionmaker is no longer active

Määräaikaisen virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, juristi, työavain KANSLIA-01-46-20

Maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja

Päätös

Maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja päätti ottaa oikeustieteen maisteri Marlo Puron juristin virkaan 1.1.2021-30.6.2023 kestäväksi määräajaksi 4147,75 euron tehtäväkohtaisella kuukausipalkalla. Virassa on kuuden kuukauden koeaika.

Päätöksen perustelut

Kaupunginhallitus perusti 2.11.2020 määräaikaisen juristin viran Helsingin työllisyyden kuntakokeilun tehtäviin 1.1.2021-30.6.2023 väliseksi määräajaksi (2.11.2020, 717 §). Virka oli julkisesti haettavana 9.11. – 23.11.2020. Hakuilmoitus oli esillä kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa osoitteessa helsinkirekry.fi, TE-palveluiden sivuilla sekä Oikotiellä, Monsterissa, Duunitorilla ja Helsingin Sanomissa.

Kansliapäällikön 12.12.2020, 290 §:n tekemän päätöksen toimivallan siirtämisestä keskushallinnossa kanslian henkilöstöasioihin liittyvässä päätöksenteossa mukaan määräaikaiseen virkaan ottaa ko. viralle määritelty lähin virassa oleva esihenkilö. Juristin tehtävän osalta määräaikaiseen juristin virkaan ottaa maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa, eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, on päätös ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Virkaa täytettäessä on noudatettava perustuslain 125 §:ssä säädettyjä yleisiä virkanimitysperusteita, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Juristin viran kelpoisuusvaatimus on ylempi oikeustieteellinen korkeakoulututkinto (OTM / OTK). Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.

Muodollisen kelpoisuusvaatimuksen lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että hakijalta edellytetään työkokemusta lainsäädännön käytöstä ja tulkinnasta juristin roolissa, analyyttistä ja käytännönläheistä juridista ongelmanratkaisutaitoa, palveluhenkistä ja kantaaottavaa työotetta sekä erinomaisia yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja.

Lisäksi luettiin eduksi oikeudellinen osaaminen julkisia työvoima- ja yrityspalveluita koskevan lainsäädännön sekä sosiaali- ja hallintoprosessioikeuden alueella. Käytännön kokemus hallinto-oikeudenkäyntien hoitamisesta luettiin myös eduksi virkaa täytettäessä.

Hakuilmoituksessa mainittiin lisäksi esimerkkejä hakijalle etua tuottavista osaamisalueista. Näitä olivat asiantuntemus tai kokemus yhdellä tai useammista seuraavista osa-alueista. hallinto- ja kunnallisoikeus, perusoikeus-, yhdenvertaisuus- ja tietosuoja-asia-asiat, julkiset hankinnat sekä oikeusmuotoilu.

Kaikkiaan hakuilmoituksessa on painotettu laajaa juridista yleissivistystä, kehittävää työotetta sekä erinomaisia yhteistyötaitoja.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Virkaa haki hakuajan kuluessa kahdeksan (8) henkilöä. Heistä kolme (3) veti hakemuksensa pois hakuajan päätyttyä rekrytointiprosessin eri vaiheissa. Hakijaluettelo on liitteenä.

1. Videohaastatteluun kutsuttiin seitsemän (7) hakijaa, joilla arvioitiin olevan täytettävänä olevan viran kannalta riittävän laaja kokemus ja osaaminen.

Hakijat haastateltiin Recright-haastattelutyökalulla 27.11.–3.12.2020. Ensimmäisessä vaiheessa hakijoiden haastatteluita arvioi kaupunginkanslian elinkeino-osaston kehittämispäällikkö Johannes Hirvelä. Videohaastattelujen pohjalta toiseen haastatteluun kutsuttiin kuusi (6) hakijaa.

Hakijoita haastattelivat 11.12. ja 14.12. kehittämispäällikkö Hannu Hyytinen ja kehittämispäällikkö Johannes Hirvelä kaupunginkanslian elinkeino-osastolta.

Hakijoiden vertailu

Hakija 1, ********** on rekrytoinnin aikana ollut suorittamassa oikeustieteen maisterin tutkintoa Helsingin yliopistossa ja hänen on määrä valmistua ja näin saavuttaa viranhoidon edellyttämä kelpoisuus tammikuussa 2021. Aiemmin hän on toiminut jaostosihteerinä korkeimmassa hallinto-oikeudessa, lakimiesharjoittelijana asianajotoimisto Ruoholahti Oy:ssä sekä korvauskäsittelijänä Liikennevahinkokeskuksessa. Hakemuksen ja haastatteluiden perusteella on katsottava, että hakijalla on jonkin verran kokemusta avustavista lakimiehen tehtävistä sekä erittäin hyvät asiakaspalvelu-, yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot.

Hakija 2, ********** on suorittanut oikeustieteen maisterin tutkinnon Turun yliopistossa 2020. Aiemmin hän on toiminut lakimiehenä Suomen vero- ja lakipalvelut Oy:ssä sekä lakimiesharjoittelijana Deloittella ja asianajotoimisto Roschierilla. Hakemuksen ja haastatteluiden perusteella on katsottava, että hakijalla on jonkin verran kokemusta lakimiehen tehtävistä, erinomaiset asiakaspalvelu-, yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot, melko hyvä perehtyneisyys työllisyyden kuntakokeiluista esitettyyn lainsäädäntöön sekä hyvä ja kehittämishakuinen ymmärrys viran tehtäväalueesta.

Hakija 3, ********** on suorittanut oikeustieteen maisterin tutkinnon Helsingin yliopistossa 2020. Aiemmin hän on toiminut mm. vapaaehtoisena juristipäivystäjänä Naisasialiitto Unionissa, sosiaaliohjaajana Helsingin kaupungilla sekä lakimiesharjoittelijana ABB Treasury Center Oy:ssä ja Metra Oy Ab:ssä. Hakemuksen ja haastatteluiden perusteella on katsottava, että vaikka hakijalla ei ole tuoretta kokemusta lakimiehen tehtävistä, hänellä on erittäin pitkäaikainen kokemus oikeudellisen neuvonnan antamisesta vapaaehtoistyössä sekä tätä vanhempaa työkokemusta avustavan juristin tehtävistä. Hakijalla on hakemuksen ja haastatteluiden perusteella hyvät asiakaspalvelu-, yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot sekä hyvä perehtyneisyys työllisyyden kuntakokeiluista esitettyyn lainsäädäntöön.

Hakija 4, ********** on suorittanut oikeustieteiden maisterin tutkinnon Helsingin yliopistossa 2020. Aiemmin hän on toiminut lakimiesharjoittelijana Ruokavirastossa, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvirassa sekä FRIDA Perhejuristeissa. Hakemuksen ja haastatteluiden perusteella on katsottava, että hakijalla on jonkin verran kokemusta avustavista lakimiehen tehtävistä sekä erittäin hyvät asiakaspalvelu-, yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot.

Arviointi

Työllisyyden kuntakokeilun juristin virka on uusi oikeudellisen tuen tehtävä Helsingin kaupungilla. Juristi vastaa julkisten työvoimapalveluiden tarjoamiseen liittyvän oikeudellisen neuvonnan saatavuudesta uudessa organisaatiossa sekä oikeudellisesta yhteistyöstä Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimiston, Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen, näiden kehittämisvirasto KEHA:n sekä muiden kokeilualueiden kuntien kanssa. Työllisyyden kuntakokeilun juristi osallistuu myös työllisyyspalveluiden asiakaslähtöiseen kehittämiseen toiminnan juridisten edellytysten sekä lainmukaisuuden varmistamisen näkökulmasta. Viran tehtäväalueeseen kuuluu myös kaupungin puhevallan delegoitu käyttäminen mahdollisissa työllisyyden kuntakokeilun toimeenpanoon liittyvissä hallintoriita- ja laillisuusvalvonta-asioissa. Tarvittaessa juristi osallistuu julkisiin työvoima- ja yrityspalveluihin liittyvän Helsingin kaupungin edunvalvonnan ja päätösvalmistelun tukemiseen oikeudellisesta näkökulmasta.

Juristilla tulee viran menestykselliseksi hoitamiseksi olla vahva asiakaspalveluhenkinen, asioihin perehtyvä sekä kehittävä työote. Tehtävään sisältyvien yhteistyöverkostojen rakentava ja tuloksellinen hoitaminen edellyttää erinomaisia yhteistyö-, vuorovaikutus-, viestintä- ja neuvottelutaitoja. Virkaan valittavalla henkilöllä tulee olla kyky katsoa laaja-alaisesti työllisyyspalveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen liittyvien oikeudellisten kysymysten kokonaisuutta, joka ulottuu henkilöasiakaspalvelun tarpeista kaupungin strategisiin tavoitteisiin.

Hakemusasiakirjoihin ja haastatteluihin perustuen on katsottava, että, Marlo Purolla on parhaat edellytykset edellä kuvattujen juristin virkaan kuuluvien tehtävien hoitamiseen. Hänen valintaansa muihin arvioituihin hakijoihin verrattuna puoltaa hieman pidempi kokemus itsenäisistä lakimiehen tehtävistä sekä haastatteluissa esiin tulleet erinomaiset yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot, hyvin jäsentynyt käsitys viran keskeisistä tehtäväsisällöistä sekä näkemyksellisyys juristin tulevasta roolista osana Helsingin työllisyyden kuntakokeilua sekä kaupungin työllisyyspalveluiden kokonaisuutta.

This decision was published on 15.01.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Johannes Hirvelä, kehittämispäällikkö, puhelin: 09 310 82535

johannes.hirvela@hel.fi

Decisionmaker

Ilkka Haahtela
maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja
Johannes Hirvelä
kehittämispäällikkö

Attachments

1. Hakijalistaus

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.