Velvoitteen asettaminen, Vartiokylä

HEL 2020-014279
More recent handlings
Case 5. / 5 §

Velvoitteen asettaminen pientalon epäsiistin pihan siivoamiseksi, Lappeentie

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti velvoittaa kiinteistön omistajat ********** ********** ja ********** kuolinpesän nyt asetettavan juoksevan sakon uhalla poistamaan kiinteistön ********** osoite ********** pihamaalta kaikki sinne varastoidut tavarat 31.7.2021 mennessä ja siistimään kiinteistön pihamaan siten maankäyttö- ja rakennuslain 166 ja 169 §:n edellyttämään kuntoon. Pihamaalle voidaan jättää pihamaan hoitamisessa tarvittavat välttämättömät esineet ja siististi pressun alle varastoidut tavarat. Tavaroita ei saa varastoida eikä autoja pysäköidä asemapiirustuksen viheralueilla.

********** asetettavan juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on neljätuhatta (4000) euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka aikana kyseistä velvoitetta ei ole noudatettu, on tuhat (1000) euroa.

********** asetettavan juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on neljätuhatta (4000) euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka aikana kyseistä velvoitetta ei ole noudatettu, on tuhat (1000) euroa.

********** kuolinpesälle asetettavan juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on neljätuhatta (4000) euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka aikana kyseistä velvoitetta ei ole noudatettu, on tuhat (1000) euroa.

Rakennusvalvontataksan 20 §:n mukainen valvontamaksu kaupungin suorittamista valvontatoimenpiteistä on yhdeksänsataa (900) euroa, jonka velvoitetut ovat, kukin kolmasosan 300 euroa, tällä päätöksellä velvollisia maksamaan kaupungille.

Jos kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan palvelut- ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluille luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Kun säännösten ja määräysten vastaista kunnossapidon laiminlyöntiä on velvoitettavien olosuhteet huomioon ottaen pidettävä vähäisenä, ja kun yleinen etu ei vaadi syytteen nostamista, ympäristö- ja lupajaosto päättänee olla ilmoittamatta nyt tekemästään päätöksestä poliisille esitutkintaa varten.

Pöytäkirjanote Maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Pöytäkirjanote liitteineen saantitodistuksella velvoitetuille. Pöytäkirjanote liitteineen tiedoksi myös kuolinpesän osakkaille.

Valvontakohde

Osoitteessa ********** kiinteistötunnus ********** sijaitsevan kiinteistön on havaittu olevan epäsiisti: kiinteistölle on varastoitu autoja sekä kaupunkikuvaa ja ympäristöä olennaisesti rumentavia kuljetuslavoja, metalliromua, autonrenkaita ym. rojutavaraa.

Alueella voimassaolevan asemakaavan nro 10156, voimaan v. 1994, kiinteistö sijaitsee erillispientalojen korttelialueella. Asemakaavan mukaan rakentamattomat tontinosat, joita ei käytetä leikkipaikkoina, kulkuteinä eikä pysäköintiin, on istutettava käyttäen myös puita tai pensaita, tai pidettävä luonnonmukaisessa puistomaisessa kunnossa.

Rakennukselle on myönnetty rakennuslupa vuonna 1953. Asemapiirroksessa on suurin osa pihamaasta varattu viheralueeksi.

Edellinen velvoite kiinteistön siivoamiseksi on asetettu rakennuslautakunnan toimesta vuonna 1995.

Tarkastuslausunto

Kiinteistön epäsiisteyden vuoksi on kiinteistön omistajille lähetetty tarkastuslausunto, joka on annettu tiedoksi ********** joka on myös ********** kuolinpesän asiamies, 15.7.2019, sekä ********** 15.7.2019.

Tarkastuslausunnon mukaan asuinpientalotontille kirjallisen toimenpidepyynnön johdosta tehdyllä paikallakäynnillä on havaittu epäsiisti tontti. Rakennusvalvonta on 8.2.1995 päivätyllä tarkastuslausunnollaan vaatinut tontin omistajia poistamaan tontille varastoidut 11 autoa sekä kaupunkikuvaa ja ympäristöä olennaisesti rumentavat kuljetuslavat, metalliromu, autonrenkaat ym. rojutavara ja saattamaan rakennuspaikka asianmukaiseen kuntoon. Rakennuslautakunnan 23.5.1995 tekemää päätöstä hallintopakkoasiassa 45-17-95-HAL ei noudatettu. Tämän johdosta kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle tullaan, jollei asiassa muuta ilmene, esittämään, että tontin nykyisille omistajille ********** /kuolinpesälle asetetaan velvoite saattaa pihamaa asianmukaiseen kuntoon poistamalla sieltä kaikki ympäristöä häiritsevä metalliromu, autonrenkaat, epäsiististi varastoitu puutavara yms. romutavarat. ja että kiellon tehosteeksi asetetaan uhkasakko.

Vastine

********** joka on asunut kiinteistöllä ja joka on kiinteistön omistajien veli, on toimittanut rakennusvalvontaan vastineen tarkastuslausunnon johdosta. Vastine on päivätty 29.7.2019. Vastineessa on todettu muun ohella seuraavaa:

Tontilla on 6 autoa vuonna 1995 annetun luvan mukaisesti (Korkeimman hallinto-oikeuden päätös). Kirjeeseen on jostakin syystä laitettu 11 autoa, mikä teksti on peräisin hallintopakkoasian 45-17-95-HAL tekstistä, rakennuslautakunnan päätös 23.5.1995. Viitaten puh.keskusteluun Stefan Friman/ ********** / (2019-07-26) suoritamme pihan siistimisen elo/syys/lokakuun aikana ennen syksyn päättymistä.

Lisäaika

Asianosaisten yhteydenottojen perusteella rakennusvalvonta on antanut lisäaikaa pihamaan siivoamiselle alkuvuoteen 2020. Lisäajasta on tiedotettu asianosasia kirjeellä.

Paikallakäynti

Rakennusvalvonta on käynyt paikalla viimeksi 21.12.2020. Kiinteistöä ei ole siivottu. Valokuvat paikallakäynnistä ovat tämän päätöksen liitteenä.

Päätöksen perustelut

Maankäyttö- ja rakennuslain 166 §:n 1 momentin mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä.

Maankäyttö- ja rakennuslain 169 §:n mukaan varastointi ulkosalla on järjestettävä niin, ettei se turmele tieltä tai muulta yleiseltä kulkuväylältä tai alueelta näkyvää maisemaa taikka häiritse ympäröivää asutusta. Asemakaava-alueella ei aluetta saa käyttää häiriötä aiheuttavaan tai ympäristöä rumentavaan varastointiin taikka pitkäaikaiseen tai laajaan tavaroiden ulkosäilytykseen, jollei asemakaavasta muuta johdu.

Maankäyttö- ja rakennuslain 182 §:n mukaan jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen, kunnan määräämä monijäseninen toimielin 13 a luvun mukaisissa asioissa tai Turvallisuus- ja kemikaalivirasto markkinavalvontaviranomaisena voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin. Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella. Uhkasakkoa ja teettämisuhkaa koskevassa asiassa sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

********** kuolinpesän omistamalla kiinteistöllä sijaitsee suuri määrä tavaraa: autoja, autonrenkaita, kuljetuslavoja, erilaisia laitteita ja koneita sekä muuta sekalaista tavaraa. Kiinteistön epäsiisteyttä on käsitelty rakennusvalvonnassa jo 90-luvulla, joten tilanne on jatkunut huomattavan pitkään.

Varastointi aiheuttaa maisemallisten haittojen lisäksi sekä paloturvallisuus- että ympäristöriskejä. Sekä kiinteistöllä asuvien itsensä että naapureiden turvallisuuden vuoksi varastointi on lopetettava ja varastoitu tavara vietävä pois kiinteistöltä. Rakennuksen ympäristö aiheuttaa epäsiisteytensä vuoksi ympäristöhaittaa ja rumentaa ympäristöä ja on siten maankäyttö- ja rakennuslain 166 §:n vastaista. Varastointi on ollut pitkäaikaista ja laajaa ja se turmelee maisemaa ja häiritsee ympäröivää asutusta ja on siten maankäyttö- ja rakennuslain 169 §:n vastaista.

Asiassa on vuosien varrella kirjallisesti ja suullisesti sekä viimeksi joulukuussa 2020 esitetty puhelimitse omistajien terveyteen ja varallisuuteen liittyviä lausumia. Lisäksi on esitetty arvioita siivouksen aikataulusta. Näistä seikoista johtuvat käytännön mahdollisuudet noudattaa velvoitetta ja sen määräaikaa on otettu huomioon velvoitteen määräaikaa sekä uhkasakon määrää harkittaessa siten, että kiinteistön omistajien olisi käytännössä mahdollista noudattaa velvoitetta annetussa määräajassa.

Ottaen huomioon edellä mainitut seikat, velvoitteen asettamista voidaan pitää perusteltuna ja kohtuullisena. Vastineessa ei ole tuotu esiin mitään sellaista asiaan vaikuttavaa, jonka johdosta velvoitetta ei tulisi asettaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 27.01.2021

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjan 3, 4 (Valvontamaksun osalta), 5 (Pääasian osalta) ja 6 (Pääasian osalta) §:t.

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 4 (Valvontamaksun osalta), 5 (Maksun osalta) ja 6 (Maksun osalta) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26404

kaisa.hongisto@hel.fi

Attachments

1. Asemakaava 10156
2. Sijaintikartta
3. Kantakartta
4. Tarkastuslausunnot
5. Tiedoksianto1
6. Tiedoksianto2
7. Vastine 2019-07-04
8. Lainhuutotodistus
9. Valokuvat tontilta 21.12.2020
10. Ilmianto
11. Asemapiirros Va-463-A-53

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.