Oikaisuvaatimus, rakennuslupa 49-3526-20-A, Laajasalo, Kutteritie 9 a

HEL 2020-014383
More recent handlings
Case 12. / 31 §

Oikaisuvaatimus asuinpientalon ja maalämpöporakaivon rakentamista ja aloittamisoikeutta koskevasta rakennusluvasta 8.12.2020 § 769, Laajasalo

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä ********** tekemän oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluiden lupa-arkkitehdin rakennuslupapäätöksestä 8.12.2020 (§ 769), jolla on myönnetty ********** lupa asuinpientalon ja maalämpöporakaivon rakentamiseen sekä aloittamisoikeus.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon. Päätös pannaan julki ilmoitustaululle samana päivänä kuin ympäristö- ja lupajaoston pöytäkirja asetetaan nähtäville kaupungin verkkosivuilla.

Päätöksen perustelut

Maankäyttö- ja rakennuslain 135 § 1 momentin mukaan rakennusluvan myöntämisen edellytyksenä asemakaava-alueella on, että:

1) rakennushanke on voimassa olevan asemakaavan mukainen;

2) rakentaminen täyttää sille 117 §:ssä säädetyt sekä muut tämän lain mukaiset tai sen nojalla asetetut vaatimukset;

3) rakennus soveltuu paikalle;

4) rakennuspaikalle on käyttökelpoinen pääsytie tai mahdollisuus sellaisen järjestämiseen;

5) vedensaanti ja jätevedet voidaan hoitaa tyydyttävästi ja ilman haittaa ympäristölle; sekä

6) rakennusta ei sijoiteta tai rakenneta niin, että se tarpeettomasti haittaa naapuria tai vaikeuttaa naapurikiinteistön sopivaa rakentamista.

Maankäyttö- ja rakennuslain 175 §:n mukaan kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi 171 §:ssä säädetyin edellytyksin ja rajoituksin myöntää rakennusluvan, kun kysymys on vähäisestä poikkeamisesta rakentamista koskevasta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.

Maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:n mukaan kunta voi erityisestä syystä hakemuksesta myöntää poikkeamisen tässä laissa säädetystä tai sen nojalla annetusta rakentamista tai muuta toimenpidettä koskevasta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.

Poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää, jos se:

1) aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;

2) vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;

3) vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai

4) johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Rakennus, jota oikaisuvaatimuksen alainen rakennuslupa koskee, on suunniteltu eräitä lupapäätöksessä mainittuja vähäisiä poikkeamisia lukuun ottamatta asemakaavan mukaisesti ja sen on lupaharkinnassa katsottu täyttävän muutkin MRL 135 §:n kriteerit rakennusluvan myöntämiselle. Myös myönnetyt poikkeamat asemakaavasta ovat vähäisiä ja perusteltuja.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perustelut koskevat pääasiassa kaupungin strategiaa ja maankäytön ja rakentamisen tavoitteita, minkä lisäksi oikaisuvaatimuksessa on kritisoitu sekä nyt käsiteltävää rakennuslupaa että saman kadun varrelle aiemmin myönnettyjä rakennuslupia. Oikaisuvaatimuksessa esitetyistä perusteluista nimenomaan tätä rakennuslupaa koskevat kritiikki rakennuksen ulkonäköä kohtaan sekä Santahaminan ampumamelua koskeva väite.

Rakennus on ulkonäöltään tyypillinen nykyisin rakennettava pientalo ja sen voidaan katsoa sopeutuvan hyvin rakennuspaikalleen alueen monipuoliseen rakennuskantaan. Ampumamelusta Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut on antanut rakennusluvan käsittelyn yhteydessä lausunnon, jossa todetaan, ettei Santahaminan ampumamelusta aiheudu ympäristöpalveluiden näkemyksen mukaan sellaista ympäristön pilaantumista, joka estäisi tontin käyttämisen asemakaavan mukaiseen asuntorakentamiseen.

Oikaisuvaatimuksessa ei näin ollen ole esitetty, eikä muutoinkaan ole käynyt ilmi perusteluja sille, että rakennuslupa-asia tulisi oikaisuvaatimuksen tekijän vaatimuksen mukaisesti käsitellä uudestaan. Oikaisuvaatimus on siten hylättävä.

Asian tausta

Oikaisuvaatimuksen alainen rakennuslupa

Rakennusvalvontapalvelujen tiimipäällikkö myönsi päätöksellään 8.12.2020 (§ 769) rakennusluvan asuinpientalon ja maalämpöporakaivon rakentamiselle sekä aloittamisoikeuden Laajasalon kaupunginosaan tontille ********** Kyse on kaksikerroksisesta, puuverhoillusta, peltikatteisesta harjakattoisesta omakotitalosta ja sen yhteyteen rakennettavista varastosta ja autokatoksesta sekä maalämpöporakaivosta.

Rakennusluvan yhteydessä on myönnetty aloittamisoikeus ennen rakennuslupapäätöksen lainvoimaisuutta, rakentamista valmisteleville töille, joita ovat puiden kaato, aluskasvillisuuden raivaaminen ja poisvienti, vanhojen rakenteiden purkaminen (vaja, vanha pihakeittiö), louhintatyö, pintamaiden poisto, tonttiliittymät ja tonttialueen valmistelu.

Rakennusvalvontapalvelut ilmoitti naapureille lupahakemuksen vireille tulosta ja kuuli naapurit vähäisten poikkeamisten johdosta.

Naapurikiinteistön haltija esitti hakemuksesta huomautuksia rakennuksen ulkoarkkitehtuurista, sen ympäristöön sopimisesta, rakennuksen sijainnista tontilla ja pihajärjestelyistä sekä suunnitelman yksityiskohdista, muun muassa parvekkeista, kyseenalaistaen niiden tarpeellisuutta. Lisäksi huomautuksessa vastustettiin rakentamista sillä perusteella, että alue sijaitsee Santahaminan ampumamelualueella sekä alueen yli 13 vuotta vanhan asemakaavan vuoksi.

Hankkeeseen ryhtyvän edustaja laati vastineen, jossa todettiin muun muassa, että rakennuksen ulkonäkö vastaa nykyisin rakennettavia pientaloja ja suunniteltu sopii ympäristöönsä ja että suunnitelma on asemakaavan mukainen hyväksyttävästi eikä vähäisillä poikkeamisilla asemakaavasta ole vaikutusta naapurin etuun. Vastineen mukaan maankäyttö- ja rakennuslain 60 § määrittelemää asemakaavan ajanmukaisuuden arviointia ei tarvitse tehdä, koska kyseinen alueella lainvoimainen asemakaava nro 8280 on merkittävältä osalta toteutunut. Maankäyttö- ja rakennuslain 135 § määrittelemät rakennusluvan edellytykset asemakaava-alueella täyttyvät, joten luvan myöntämisen edellytykset ovat olemassa.

Rakennusvalvontapalvelut pyysi Helsingin kaupungin ympäristöpalvelujen ympäristöseuranta ja -valvontayksiköstä lausuntoa Santahaminan ampumamelusta. Lausunnon mukaan rakentaminen on asemakaavan mukaista, joten ympäristöterveysyksikön lausunnolle ei ole tarvetta. Ympäristöpalvelujen näkemyksen mukaan Santahaminan ampumamelusta ei aiheudu sellaista ympäristön pilaantumista, mikä estäisi tontin käyttämisen asemakaavan mukaiseen asuntorakentamiseen.

Lisäksi rakennusvalvontapalveluille toimitettuun rakennusluvan käsittelyn yhteydessä asemakaavoituspalvelujen lausunto, jossa kiinnitetään huomiota istutusten hoitoon asemakaavan määräämällä tavalla tontilla. Siksi edellytetään purku- ja puunkaatohakemuksien liitteeksi istutussuunnitelmaa, joka huomioi kaavamääräykset. Asemapiirroksesta on ilmennyttävä muun muassa tontilla olevat puut lajitietoineen yksilöiden. Lausunnon johdosta hakemukseen liitettiin pihasuunnitelma.

Poikkeamiset perusteluineen

Rakennusluvan yhteydessä poikettiin asemakaavasta ylittämällä rakennusoikeuden määrä rakentaen lämpötaloudellisista syistä ulkoseinät paksummaksi kuin 250 millimetriä. Alueella oleva asemakaava on tullut voimaan ennen 1.1.2000 ja sen perusteella tehdyt lupahakemusten suunnitelmat voivat perustua lämpötalouden puolesta rakennusasetuksen 152 §:ään.

Lisäksi poiketaan asemakaavasta ylittämällä rakennusoikeuden määrä rakentamalla tekninen tila, jonka vaatima lisäpinta-ala ylittää sallitun rakennusoikeuden. Tätä poikkeamista perusteltiin hankkeeseen ryhtyvien yhdenvertaisuudella sekä maankäyttö- ja rakennuslain 115 §:n ja sitä edeltävän lain tulkinnoilla.

Poikkeamisia pidettiin vähäisinä eikä niistä katsottu aiheutuvan haittaa ympäristölle tai naapureille eikä niiden katsottu vaikuttavan naapurin etuun.

Oikaisuvaatimus

Naapurikiinteistön ********** omistaja ********** on toimittanut 28.12.2020 oikaisuvaatimuksen, jossa pyydetään, että ympäristö- ja lupajaosto palauttaa rakennusluvan uudelleen käsiteltäväksi.

Vaatimusta perustellaan muun muassa maankäyttö- ja rakennuslain 1 §:n yleisellä tavoitteella järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää kehitystä. Lisäksi perusteluissa viitataan maankäyttö- ja rakennuslain 60 §:ään, joka koskee asemakaavan ajanmukaisuuden arviointia, sekä rakennuspaikan sijaintiin Santahaminan ampumamelualueella. Oikaisuvaatimuksen tekijä esittää lisäksi kantansa suunnitellun rakennuksen ulkoarkkitehtuurista ja sen suhteesta oikaisuvaatimuksen tekijän rakennukseen.

Lisäksi oikaisuvaatimuksessa kritisoidaan Helsingin kaupunkistrategiaa sekä saman kadun varrelle toiselle tontille aiemmin myönnettyä, nyt jo lainvoimaista rakennuslupaa.

Vastine

Rakennusluvan hakijat ovat toimittaneet oikaisuvaatimuksen johdosta vastineen, jossa todetaan muun muassa, että rakennus on suunniteltu hakijoiden tarpeet huomioiden ja sen ulkonäkö vastaa nykyisin rakennettavia pientaloja. Alueella on monimuotoista rakentamista ja taloja monelta vuosikymmeneltä, lukuisista rakennustyyleistä ja eri materiaaleista. Lisäksi vastineessa todetaan, että oikaisuvaatimuksessa on esitetty argumentteja muun muassa muista rakennusluvista ja muista Helsingin kaupungin maankäyttöön ja väestön kehittymiseen liittyvistä asioista, jotka eivät liity tähän rakennuslupaan.

Uusi aloittamisoikeushakemus

Hankkeeseen ryhtyvät ovat jättäneet Lupapisteeseen 31.12.2020 uuden aloittamisoikeushakemuksen, joka koskee koko rakennushankkeen loppuunsaattamista poislukien ne työvaiheet, joille myönnettiin aloittamisoikeus jo rakennusluvan yhteydessä. Hakemus on rakennusvalvonnan tiimipäällikön käsittelyssä.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 135 §, 171 § ja 175 §

Käsittely

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti käsitellä esityslistan kahdennentoista esityksen kokouksen kymmenentenä asiana.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 23.02.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Aarno Alanko

Ask for more info

Ulpu Juvalainen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26467

ulpu.juvalainen@hel.fi

Attachments

1. Sijaintikartta
2. Rakennuslupapäätös
3. Pääpiirustukset
4. Ympäristöpalvelujen lausunto
5. Oikaisuvaatimus
6. Luvanhakijoiden vastine oikaisuvaatimukseen
7. Aloittamisoikeushakemus
8. Asemakaava

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.