Hankinta, alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoito ja vaativat kotipalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-000286
More recent handlings
Case 3. / 63 §
This decisionmaker is no longer active

Alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoidon ja vaativien kotipalvelujen hankinta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A hyväksyä alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoidon ja vaativien kotipalvelujen hankinnan kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan

-tekemään hankinnasta päätöksen
-päättämään optiokauden käyttöönotosta
-allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
-päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Jimi Joutsio ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja poistui kokouksesta ennen asian käsittelyn aloittamista.

Palvelualueen johtaja Soili Partanen, ostopalvelupäällikkö Minna Eronen, neuvola- ja perhetyön päällikkö Monica Lindberg ja hankinta-asiantuntija Ilkka Paukkunen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä Juha Jolkkonen muutti esitystä liitteenä olevan tarjouspyynnön osalta seuraavasti:

Tarjouspyynnön hintalomakkeita muutetaan alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoidon (s. 13), lapsiperheiden kotipalvelun (s. 17) ja kotiin vietävän vammaispalvelun (s. 20) osalta siten, että tarjoushinta pyydetään tarkemmin eriteltynä seuraavasti:

hintakenttä 1 Arkipäivä klo 00-06
hintakenttä 2 Arkipäivä klo 6-18
hintakenttä 3 Arkipäivä klo 18-24
hintakenttä 4 Vkl ja pyhät klo 00-06
hintakenttä 5 Vkl ja pyhät klo 6-18
hintakenttä 6 Vkl ja pyhät klo 18-24

Tarjousten vertailuhinta lasketaan yksikköhintojen painotettuna yhteishintana. Periaatteena on, että hintojen painotus tapahtuu samassa suhteessa kuin miten palvelua tilataan.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta esittelijän muutetun ehdotuksen mukaisesti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Palvelualueen johtaja Soili Partanen, ostopalvelupäällikkö Minna Eronen, neuvola- ja perhetyön päällikkö Monica Lindberg ja hankinta-asiantuntija Ilkka Paukkunen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankinnan taustaa

Alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoitoa on hankittu sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätöksellä 27.11.2020 § 58 suorahankintana 31.8.2021 asti, kunnes kilpailutus on valmistunut.

Lapsiperheiden vaativia kotipalveluja ja kotiin vietäviä vammaispalveluja on hankittu perhe- ja sosiaalipalvelujen palvelukokonaisuudessa toistaiseksi asiakaskohtaisin suorahankinnoin. Palvelutarpeen kasvaessa on perhe- ja sosiaalipalvelujen palvelukokonaisuudessa kuitenkin nähty tarve kilpailutetulle puitesopimukselle.

Hankittava palvelu edellyttää erityisosaamista. Asiakkaiden määrä on rajattu ja erityisosaamisen ylläpitäminen omassa toiminnassa ei ole tarkoituksenmukaista, minkä vuoksi palvelu on tarkoituksenmukaisempaa hankkia ostopalveluna.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoito ja vaativat kotipalvelut Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan asiakkaille. Hankinta koostuu kolmesta (3) osa-alueesta, jotka ovat:

osa-alue 1: Alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoito

osa-alue 2: Lapsiperheiden kotipalvelu

osa-alue 3: Kotiin vietävä vammaispalvelu.

Alle 18-vuotiaiden kotisairaanhoito on terveydenhuoltolain (1326/2010) mukaista kotisairaanhoidon palvelua. Asiakkaina on pääsääntöisesti monisairaita lapsia, joiden fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky on heikentynyt. Kotisairaanhoidolla tuetaan asiakkaan ja perheen omatoimisuutta ja mahdollistetaan turvallinen kotona asuminen. Asiakkaiden palvelun tarve määritellään hoitavan lääkärin lähetteessä.

Lapsiperheiden kotipalvelu on sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukaista palvelua, jota annetaan sairauden, synnytyksen, vamman tai erityisen perhe- tai elämäntilanteen perusteella lapsiperheille, jotka tarvitsevat apua selviytyäkseen asumiseen, hoitoon ja huolenpitoon, toimintakyvyn ylläpitoon, lasten hoitoon ja kasvatukseen, asiointiin tai muihin jokapäiväiseen elämään kuuluvien tehtävien suorittamisessa.

Kotiin vietävä vammaispalvelu on sosiaalihuoltolain (1301/2014) ja vammaispalvelulain (380/1987) mukaista palvelua Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan vammaistyön asiakkaille. Kotiin vietävä vammaispalvelu mahdollistaa vammaisten sosiaalityön asiakkaana olevan lapsen hoidon hänen kodissaan ja tukee vanhempien jaksamista. Lapsella voi olla kotiin vietävän vammaispalvelun lisäksi myönnetty omaishoidon tuen kautta hoitoa kotiin tai kodin ulkopuolelle, harkinnanvaraista tilapäishoitoa tai tukihenkilö.

Hankinnan osa-alueiden mukaiset palvelut on tarkemmin kuvattu liitteiden 1–3 palvelukuvauksissa.

Palvelun arvioitu tarve osa-alueittain on seuraava:

osa-alue 1: 10 asiakasta

osa-alue 2: 70 asiakasta

osa-alue 3: 20 asiakasta.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaisella avoimella menettelyllä. Kilpailutuksessa tarjouksen voi jättää yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen.

Kilpailutuksella perustetaan puitejärjestely. Puitejärjestelyn jokaiseen osa-alueeseen valitaan kymmenen (10) soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntuottajaa etusijajärjestyksessä halvimman hinnan perusteella. Palveluntuottaja voi tulla valituksi yhden tai useamman osa-alueen puitejärjestelyyn.

Puitesopimuskaudella palveluntuottaja valitaan asiakkaalle sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön edellyttämällä tavalla etusijajärjestyksessä ensimmäiseltä tuottajalta, joka pystyy vastaamaan asiakkaan yksilölliseen palvelutarpeeseen. Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu ostamaan tiettyä määrää palveluja, vaan palvelua ostetaan tarpeen mukaisesti noudattaen kilpailutuksen ehtoja.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut, palvelun hinnoittelu sekä tarjoajille että palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1−6 (palvelukuvaukset, tarjouspyyntö, sopimusluonnos). Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste

Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jonka perusteena on halvin hinta. Tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajille ja palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset ovat ehdottomia ja niiden on täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tällä pystytään takaamaan vaadittu laatutaso palvelulle. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.

Tehtävä sopimus

Palvelu kilpailutetaan kahden (2) vuoden perussopimuskaudelle ja se on suunniteltu alkavaksi 1.9.2021. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahden vuoden (2) optiokaudella.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia.

Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali- ja terveyslautakunta on 19.1.2021 § 14 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.

Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Sosiaali- ja terveyslautakunnan esittelijä on sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja, joka allekirjoittaa tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättää sopimusten irtisanomisista tai purkamisista hankinnassa.

Close

Sosiaali- ja terveyslautakunta 16.03.2021 § 49

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Lana Bulatova ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja poistui kokouksesta ennen asian käsittelyn aloittamista.

Palvelualueen johtaja Soili Partanen, ostopalvelupäällikkö Minna Eronen, neuvola- ja perhetyön päällikkö Monica Lindberg ja hankintaasiantuntija Outi Ekebom olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Reko Ravelan ehdotuksesta.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Soili Partanen, palvelualueen johtaja, puhelin: 310 42660

soili.partanen@hel.fi

Minna Eronen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 310 24859

minna.eronen@hel.fi

Monica Lindberg, neuvola- ja perhetyön päällikkö, puhelin: 310 58352

monica.lindberg@hel.fi

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463

ilkka.paukkunen@hel.fi
Close

This decision was published on 14.04.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 61, 62, 63 (A), 65 (A), 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 75 ja 77 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 63 (B), 65 (B), 74 ja 76 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Soili Partanen, palvelualueen johtaja, puhelin: 09 310 42660

soili.partanen@hel.fi

Minna Eronen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 24859

minna.eronen@hel.fi

Monica Lindberg, neuvola- ja perhetyön päällikkö, puhelin: 09 310 58352

monica.lindberg@hel.fi

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463

ilkka.paukkunen@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 60§ 138§
2. Confidential: HankL 60§ 138§
3. Confidential: HankL 60§ 138§
4. Confidential: HankL 60§ 138§
5. Confidential: HankL 60§ 138§
6. Confidential: HankL 60 §, 138 §
7. Confidential: HankL 60§ 138§

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.