Sääntökirjat, ikääntyneiden palveluasumisen palveluseteli
Wilhelmiina Palvelut Oy:n oikaisuvaatimus ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin sääntökirjaa koskevasta päätöksestä
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Wilhelmiina Palvelut Oy:n oikaisuvaatimuksen koskien sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöstä 15.1.2021 § 6 ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin sääntökirjan hyväksymisestä.
Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteluja, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.
Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti jättää tutkimatta oikaisuvaatimuksen siltä osin kuin se kohdistuu lautakunnan päätökseen 17.11.2020 § 217 koskien ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvon muutosta sekä lautakunnan päätöstä 19.1.2021 § 7 jättää tutkimatta edellä mainitusta lautakunnan päätöksestä tekemä Hoitokoti Päiväkumpu Oy:n aikaisempi oikaisuvaatimus ja kahden muun palveluntuottajan vastaavat oikaisuvaatimukset.
Käsittely
Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:
Vastaehdotus 1:
Jäsen Sami Heistaro: Lisätään päätösehdotuksen loppuun:
"Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta edellyttää, että ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin käytöstä Helsingissä tuodaan lautakunnalle tilannekatsaus viimeistään kevätkauden 2022 aikana. Siinä tulee arvioida muun muassa asiakasmäärien muutostrendien perusteella nykyehtojen mukaisen palvelusetelin houkuttelevuutta suhteessa muihin järjestämistapoihin eri asiakasryhmien sekä toisaalta tuottajien näkökulmasta, huomioiden myös palvelusetelin arvo. Lisäksi tulee esittää arvio palvelusetelin kokonaistaloudellisuudesta suhteessa muihin järjestämismuotoihin kaupungin näkökulmasta."
Kannattaja: jäsen Seija Muurinen
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Sami Heistaro)
Jaa-äänet: 9
Katju Aro, Tapio Bergholm, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Kati Juva, Touko Niinimäki, Reko Ravela, Karita Toijonen, Sanna Vesikansa
Ei-äänet: 3
Sami Heistaro, Maritta Hyvärinen, Seija Muurinen
Tyhjä: 1
Aleksi Niskanen
Poissa: 0
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 9 -
3 (tyhjää 1).
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksen mukaan.
Äänestys 1
Ayes: Esityksen mukaan
Noes: Lisätään päätösehdotuksen loppuun: "Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta edellyttää, että ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin käytöstä Helsingissä tuodaan lautakunnalle tilannekatsaus viimeistään kevätkauden 2022 aikana. Siinä tulee arvioida mm. asiakasmäärien muutostrendien perusteella nykyehtojen mukaisen palvelusetelin houkuttelevuutta suhteessa muihin järjestämistapoihin eri asiakasryhmien sekä toisaalta tuottajien näkökulmasta, huomioiden myös palvelusetelin arvo. Lisäksi tulee esittää arvio palvelusetelin kokonaistaloudellisuudesta suhteessa muihin järjestämismuotoihin kaupungin näkökulmasta."
Member | Political group |
---|---|
Aro, Katju | No council group |
Bergholm, Tapio | No council group |
Bergman, Leo | No council group |
Ehrnrooth, Cecilia | No council group |
Juva, Kati | Vihreä valtuustoryhmä |
Niinimäki, Touko | No council group |
Ravela, Reko | No council group |
Toijonen, Karita | No council group |
Vesikansa, Sanna | No council group |
Member | Political group |
---|---|
Heistaro, Sami | No council group |
Hyvärinen, Maritta | No council group |
Muurinen, Seija | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Member | Political group |
---|---|
Niskanen, Aleksi | No council group |
Member | Political group |
---|
By political group
Political group | Ayes | Noes | Blank | Absent |
---|---|---|---|---|
No council group | 8 | 2 | 1 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Taustaa
Sosiaalilautakunta hyväksyi 15.1.2008 palvelusetelin otettavaksi käyttöön vanhusten ympärivuorokautiseen palveluasumiseen. Ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin käyttö alkoi 1.3.2008. Sosiaali- ja terveyslautakunta vahvisti 17.11.2020 § 217 ikääntyneiden palvelusetelin tulosidonnaiset arvot.
Sääntökirja on asiakirja, jolla kunta (Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala) asettaa palveluntuottajalle palvelusetelilain (569/2009) 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymiskriteerit. Kunta velvoittaa palveluntuottajaa noudattamaan sääntökirjan määräyksiä. Yksityinen palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan sääntökirjan ehtoja siitä alkaen, kun palveluntuottaja hyväksytään palvelusetelillä hankittavien sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajaksi. Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin sääntökirjan hyväksymisestä 15.1.2021 § 6.
Wilhelmiina Palvelut Oy:n (jäljempänä oikaisuvaatimuksen tekijä) on 29.1.2021 tehnyt oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöksestä 15.1.2021 § 6 koskien ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin sääntökirjan hyväksymistä. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä on vaatinut, että sosiaali- ja terveyslautakunta tekisi itseoikaisun päätöksestään 17.11.2020 § 217 koskien ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvoa sekä päätöksiään 19.1.2021 § 6, § 7 ja § 8 jättää tutkimatta palveluntuottajien myöhästyneenä saapuneet oikaisuvaatimukset. Oikaisuvaatimus liitteineen ja täydennyksineen on tämän asian liitteinä 1–10.
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöksen 15.1.2021 § 6 osalta valmistelussa noudatettiin tulkintaa, että sääntökirjan erityisen osan hyväksyminen on asian valmistelua, eivätkä palveluntuottajat tai kunnan jäsenet ole voineet hakea päätöksiin muutosta. Sosiaali- ja terveystoimiala tarkasti käytäntöään siten, että palvelusetelin erityisestä osaa koskevista toimialajohtajan päätöksistä saa tehdä oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveyslautakunnalle. Tästä syystä toimialajohtajan edellä mainitun päätöksen muutoksenhakuohjeistusta on korjattu 18.2.2021 ja päätös on julkaistu uudelleen nähtäväksi 19.2.2021. Ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin palvelutuottajille on lähetetty toimialalta asiasta tiedote 24.2.2021, jotta myös muiden palveluntuottajien oikeus tehdä päätöksestä oikaisuvaatimus on pystytty varmistamaan.
Muuttuneesta muutoksenhakutulkinnasta johtuen oikaisuvaatimuksen tekijän 29.1.2021 tekemä oikaisuvaatimus on tehty kuntalain 138 §:n mukaisessa määräajassa ja oikealle toimielimelle.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset
Oikaisuvaatimuksessa 29.1.2021 vaaditaan ensinnäkin, että sosiaali- ja terveyslautakunta tekee itseoikaisun päätöksistään jättää myöhästyneenä tutkimatta oikaisuvaatimuksen tekijän ja kahden muun palveluntuottajan aikaisemmat oikaisuvaatimukset sekä edelleen itseoikaisua ikääntyneiden palveluasumisen palvelunsetelin arvoon, josta sosiaali- ja terveyslautakunta teki päätöksen 17.11.2020 § 217 (sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökset). Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että palvelusetelin arvo ja palveluseteliä koskeva sääntökirja liittyvät kiinteästi toisiinsa, eivätkä ne ole erotettavissa toisistaan. Toiseksi oikaisuvaatimuksessa vaaditaan oikaisua ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin sääntökirjaan (sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätös). Oikaisuvaatimuksessa esitetyt keskeiset vaatimukset on eritelty jäljempänä.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksiin kohdistuvat vaatimukset
Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että sosiaali- ja terveyslautakunta tekee itseoikaisun päätöksistään 19.1.2021 § 6, § 7 ja § 8 jättää tutkimatta myöhästyneenä saapuneet oikaisuvaatimukset. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan hän on tehnyt oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä 17.11.2020 § 217 koskien ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvoa jo 14.12.2020 toisen palveluntuottajan lähettämällä sähköpostiviestillä, joka on osoitettu pormestarille, apulaispormestarille, elinkeinojohtajalle ja arviointitoiminnan johtajalle (asian liite 2). Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että sosiaali- ja terveyslautakunnan olisi tullut tutkia oikaisuvaatimuksen tekijän 21.12.2020 tekemä oikaisuvaatimus (asian liite 3) sekä kahden muun palveluntuottajan samasta asiasta tekemät oikaisuvaatimukset edellä mainitusta sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksestä.
Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii edelleen muutosta sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin arvoa koskevaan päätökseen 17.11.2020 § 217, ja esittää, että palveluseteliin tehdään kustannusnousua vastaavasti 800 euron korotus.
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan sääntökirjan hyväksymistä koskevaan päätökseen kohdistuvat vaatimukset
Oikaisuvaatimuksessa esitetään ensinnäkin, että sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin sääntökirjan hyväksymistä koskevan päätöksen tulee olla muutoksenhakukelpoinen, koska sääntökirjassa asetetut vaatimukset vaikuttavat palveluntuottajien ja asiakkaiden oikeuksiin ja yhdenvertaisuuteen. Oikaisuvaatimuksessa 29.1.2021 (asian liite 1) esitetään myös erinäisiä seikkoja sosiaali- ja terveystoimialan sääntökirjan hyväksymisessä ja siitä tiedottamisessa tapahtuneista virheistä. Sääntökirjasta muun muassa tiedotettiin ennen kuin sääntökirjan hyväksymisestä oli tehty toimialajohtajan päätöstä, mikä oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan aiheuttanut sääntökirjan voimaantulon ajankohdasta epäselvyyksiä (asian liitteet 7 ja 8).
Lisäksi oikaisuvaatimus kohdistuu itse sääntökirjan palveluntuottajille asettamiin vaatimuksiin. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan Helsingin kaupunki edellyttää palvelusetelipalvelun henkilöstömitoituksessa, että palveluntuottaja soveltaa 1.1.2021 palvelusetelipalveluissa 0,7:n mitoitusta. Tämä määräys on korkeampi kuin vanhuspalvelulain vaatimus (0,55). Kaupunki ei ole perustellut päätöksissään lakia merkittävästi korkeampaa vaatimustaan.
Oikaisuvaatimuksen tekijä myös esittää, että tuottajille tuli yllätyksenä kaupungin käsitys siitä, että ostopalveluissa ja palvelusetelissä tulisi noudattaa 1.1.2021 lähtien samaa mitoitusta johtuen uudesta ostopalveluiden puitesopimuksesta, vaikka ostopalvelu ja palveluseteli ovat kaksi täysin eri asiaa.
Oikaisuvaatimuksen perusteiden arviointi
Aikaisempien oikaisuvaatimusten tutkiminen ja valitusoikeus Helsingin hallinto-oikeuteen
Kuntalain 134 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan, niiden jaostojen sekä niiden alaisten viranomaisten päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuten sosiaali- ja terveyslautakunta on päätöksessään 19.1.2021 § 7 todennut, on lautakunnan 17.11.2020 § 217 tekemän päätöksen muutoksenhakuaika päättynyt 16.12.2020, mistä syystä lautakunta on jättänyt tutkimatta 18.12.2020 saapuneen oikaisuvaatimuksen.
Oikaisuvaatimuksen tekijä väittää, että oikaisuvaatimus olisi tehty määräajassa hänen lähettämällään sähköpostiviestillä pormestarille, apulaispormestarille, elinkeinojohtajalle ja arviointitoiminnan johtajalle 14.12.2020 (asian liite 2). Tätä väitettä ei kuitenkaan tue kyseisen viestin viimeinen virke: ”Tämän sähköpostin liitteenä on teille osoitettu kirje ja sen liitteenä luonnos muutoksenhaku kirjelmästämme, jonka jokainen palveluntuottaja mahdollisesti toimittaa omissa nimissään.” Kyseinen viesti tulee siis tulkita yhteydenottopyynnöksi, ei muutoksenhauksi. Lisäksi oikaisuvaatimusohjeen mukaisesti oikaisuvaatimus tulee toimittaa Helsingin kaupungin kirjaamoon. Sähköpostiviesti on osoitettu edellä mainituille viranhaltijoille.
Oikaisuvaatimuksen tekijän varsinainen oikaisuvaatimus on osoitettu siis kaupungin kirjaamon vasta 21.12.2020, mistä syystä sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt 19.1.2021 § 7 jättää tutkimatta oikaisuvaatimuksen. Päätöksessä ei ole siten sellaista virhettä, että sosiaali- ja terveyslautakunta katsoisi tarpeelliseksi oikaista päätöstään.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on saanut kyseisen lautakunnan päätöksen yhteydessä kunnallisvalitusohjeen, ja on voinut siten saattaa oikaisuvaatimuksensa käsittelyn tutkimisen Helsingin hallinto-oikeudelle. Sosiaali- ja terveystoimiala on 9.2.2021 lähetetyssä viestissä tiedustellut oikaisuvaatimuksen tekijältä, tahtooko hän, että 29.1.2021 lähetetty oikaisuvaatimus siirretään käsiteltäväksi sosiaali- ja terveyslautakunnan aikaisempien päätösten osalta Helsingin hallinto-oikeudelle. Oikaisuvaatimuksen tekijä on 11.2.2021 vastannut, ettei pyydä toimialan siirtämään asian käsittelyä puolestaan hallinto-oikeuteen ja että arvioi itse kunnallisvalituksen ja mahdollisten muiden oikeudellisten toimenpiteiden tekemisen. Viestit ilmenevät asian liitteestä 10.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalla on noudatettu palvelusetelien erityisen osan sääntökirjan hyväksymistä koskevan toimialajohtajan päätöksen osalta tulkintaa, että sääntökirjan hyväksyminen on asian valmistelua, eivätkä palveluntuottajat tai kunnan jäsenet ole voineet hakea päätöksiin muutosta.
Edellä mainittu käytäntö tarkastettiin toimialalla oikaisuvaatimuksen saapumisen jälkeen, ja sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöstä 15.1.2021 § 6 korjattiin muutoksenhakuohjeen osalta 18.2.2021 siten, että päätöksestä voi hakea oikaisua. Päätös myös julkaistiin uudelleen nähtäväksi verkkosivulle päätöksen tiedoksiantoa varten. Muutoksenhakuohjeistuksen muuttaminen myös mahdollisti, että oikaisuvaatimuksen tekijän 29.1.2021 tekemä oikaisuvaatimus pystyttiin ottamaan sosiaali- ja terveyslautakunnan käsiteltäväksi. Tästä syystä oikaisuvaatimuksen tekijän vaatimuksia koskien sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöksen muutoksenhakuoikeutta ei käsitellä tarkemmin.
Oikaisuvaatimuksen vaatimukset koskien ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin sääntökirjaa tutkitaan. Vastaavat sääntökirjaa koskevat vaatimukset ovat olleet palveluntuottajan 21.12.2020 tekemässä oikaisuvaatimuksessa (asian liite 3), ja siten ne käsitellään sosiaali- ja terveyslautakunnassa nyt 29.1.2021 saapuneen oikaisuvaatimuksen yhteydessä.
Ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin henkilöstömitoitus
Helsingin kaupungin ikääntyneiden palveluasumisessa mitoituksen vaatimustasona on ollut toteutunut 0,5 vuorokaudessa vuodesta 2017 alkaen. Uuden puitesopimuksen Helsingin sosiaali- ja terveystoimi on kilpailuttanut iäkkäiden ympärivuorokautisen palveluasumisen palveluihin sopimuskaudelle 2021–2026. Hankintapäätöksen palvelukuvauksessa ostopalvelutuottajilta edellytetään 0,7 henkilömitoitusta, jotta toteutunut henkilöstömitoitus olisi vähintään 0,5 vuorokaudessa.
Helsingin sosiaali- ja terveystoimi edellyttää iäkkäiden asiakkaiden yhdenvertaista kohtelua ja tasalaatuista palvelua niin omilta toimijoilta, ostopalvelutuottajilta kuin palvelusetelituottajilta. Valtaosa palvelusetelituottajista ja -yksiköistä on mukana myös puitesopimuksessa.
Palvelusetelillä ikääntyneiden palveluasumista hankkivan asukkaan tulee saada laadultaan ja sisällöltään saman tasoista palvelua kuin kunnan sijoittamana yksikössä asuvat kuntalaiset.
Sääntökirjan mukaan palveluntuottajalla tulee olla määrällisesti ja rakenteellisesti riittävä henkilöstö suhteessa tuotettavaan palveluun. Hoitohenkilökunnan määrän tulee olla mitoitettu asiakkaiden tarpeiden ja toimintakyvyn mukaan. Tarvittava hoito on turvattava kaikkina vuorokauden aikoina ja henkilökunnan tulee olla läsnä samassa toimintayksikössä. Hoitohenkilöstömitoituksen tulee perustua valvontaviranomaisen myöntämään lupaan yksityisten sosiaalipalvelujen antamisesta, lainsäädäntöön sekä Helsingin kaupungin palvelukuvauksen määritelmään.
Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat. Palvelusetelikohtaisen sääntökirjan ja sen muutokset hyväksyy siten sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja.
Mikäli palveluntuottaja ei ole tyytyväinen palvelusetetelin sääntökirjan muutoksiin, siitä säädetään kaikkia palvelusetelituottajia koskevassa sääntökirjan yleisessä osassa seuraavasti: ”Kunnalla on oikeus tehdä muutoksia tämän sääntökirjan ja sen liitteiden sisältämiin määräyksiin ja ehtoihin. Kunta ilmoittaa muutoksista palveluntuottajille kirjallisesti päätöksen tekemisen jälkeen. Mikäli palveluntuottaja ei hyväksy muuttuneita sääntöjä, tulee sen ilmoittaa siitä kirjallisesti kunnalle 30 päivän kuluessa muutosilmoituksen lähettämisestä. Tällöin kunta tekee päätöksen palveluntuottajan hyväksymispäätöksen perumisesta. Mikäli kunnalle ei toimiteta edellä mainittua ilmoitusta, sitoutuu palveluntuottaja noudattamaan muuttuneita ehtoja muutosilmoituksessa mainitusta päivästä lukien”.
Edellä mainitun perusteella sosiaali- ja terveyslautakunta ei näe perusteita oikaisuvaatimuksen hyväksymiseen.
Muutoksenhaku
Tähän päätökseen voidaan hakea muutosta Helsingin hallinto-oikeudelta kunnallisvalituksella. Hallinto-oikeus voi tutkia valituksen ainoastaan kuntalain 135 §:stä ilmenevillä perusteilla. Kunnallisvalituksen valitusperusteet ilmenevät tämän päätöksen liitteenä olevasta muutoksenhakuohjeesta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta 30.03.2021 § 67
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Sami Heistaron ehdotuksesta.
30.03.2021 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984
Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 310 42207
Sosiaali- ja terveystoimiala Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 15.01.2021 § 6
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja hyväksyi liitteenä olevan sääntökirjan ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelille.
Päätöksen perustelut
Sosiaalilautakunta hyväksyi 15.1.2008 palvelusetelin otettavaksi käyttöön vanhusten ympärivuorokautiseen palveluasumiseen. Ikääntyneiden palveluasumisen palvelusetelin käyttö alkoi 1.3.2008.
Sosiaali- ja terveyslautakunta vahvisti 17.11.2020 § 217 ikääntyneiden palvelusetelin tulosidonnaiset arvot.
Sääntökirja on asiakirja, jolla kunta (Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala) asettaa palveluntuottajalle palvelusetelilain 5 §:ssä tarkoitetut hyväksymiskriteerit. Kunta velvoittaa palveluntuottajaa noudattamaan sääntökirjan määräyksiä. Yksityinen palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan sääntökirjan ehtoja siitä alkaen, kun palveluntuottaja hyväksytään palvelusetelillä hankittavien sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajaksi.
Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali- ja terveystoimen toimialajohtaja päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 310 42207
This decision was published on 21.04.2021
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 09 310 69984
Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207