Hankinta, suun terveydenhuollon tarve-aineet, Sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-000339
More recent handlings
Case 21. / 231 §
This decisionmaker is no longer active

Plandent Oy:n ja JH Hammastuote Oy:n hankintaoikaisuvaatimukset sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 17.8.2021 § 144 koskien suun terveydenhuollon tarveaineiden ja tarvikkeiden hankintaa

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä Plandent Oy:n oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveyslautakunnan suun terveydenhuollon tarveaineiden ja tarvikkeiden hankintaa koskevaan päätökseen 17.8.2021 § 144 positioon 17020300700 tuotevalinnan osalta siten, että valittu Unident Oy:n tarjoama tuote hylätään.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Plandent Oy:n oikaisuvaatimuksen muilta osin siitä, että Plandent Oy:n tarjoama tuote tulisi valita positioon Unident Oy:n tuotteen tilalle.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä JH Hammastuote Oy:n oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveyslautakunnan suun terveydenhuollon tarveaineiden ja tarvikkeiden hankintaa koskevaan päätökseen 17.8.2021 § 144 position 17040200201 osalta siten, että JH Hammastuote Oy:n tarjoama tehoimunkärki, sininen otetaan lisätuotteeksi imukärkien positioon.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä JH Hammastuote Oy:n oikaisuvaatimuksen muilta osin.

Muilta osin sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös 17.8.2021 § 144 pysyy voimassa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Plandent Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

Plandent Oy on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen (liitteet 1–3) 7.9.2021 sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 17.8.2021 § 144. Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Oikaisuvaatimus kohdistuu hankinnan positioon 17020300700 desinfektiopyyhkeet käyttötölkissä, alkoholeja ja ammoniumyhdisteitä sisältävä, pH 7–7,5. Plandent Oy vaatii, että positioon valittu Unident Oy:n tarjoama tuote hylätään ja tilalle valitaan Plandent Oy:n tarjoama tuote.

Hankintayksikön perustelut Plandent Oy:n hankintaoikaisuvaatimukseen

Hankintapalvelut ja suun terveydenhuolto ovat tutustuneet Plandent Oy:n oikaisuvaatimukseen ja toteavat, että position 17020300700 tuotteiden valinnassa on tapahtunut virhe. Valitun Unident Oy:n tarjoaman Unisepta Plus desinfektiopyyhkeen pH on tarjoajan ilmoituksen mukaan 5,8, joten valittu tuote ei täytä tarjouspyynnön vaatimuksia.

Plandent Oy:n tarjoaman Orbis-merkkisen tuotteen pH:n on ilmoitettu olevan 6,5–7,5, joten myöskään Plandent Oy:n Orbis-merkkinen tuote ei vastaa tarjouspyynnön vaatimusta pH:n osalta.

Positioon ei valita hylätyn tuotteen tilalle uutta tuotetta.

JH Hammastuote Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

JH Hammastuote Oy on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen (liite 4) 7.9.2021 sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 17.8.2021 § 144. Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

JH Hammastuote Oy vaatii oikaisua seuraaviin positioihin:

- 10070300201 Väliaikainen täyte Clip LC kapseli
- 17040200201 Tehoimunkärki sininen
- 16090200101 Kertakäyttöinen osalusikka Kiara
- 16090200201 Kertakäyttöinen osalusikka Kiara
- 14010300200 tuotteita jotka olisivat kuuluneet positioon 14010300101
- 18040100101 kuvalevyt digora-järjestelmään.

Position 10070300201 osalta oikaisuvaatimuksessa todetaan, että tarjouksessa on merkattu pakkauskoko virheellisesti.

Position 17040200201 osalta todetaan, että tuote on ollut täysin samanlainen kuin valittu tuote. Tarjottu tuote on halvempi.

Position 16090200101 ja 16090200201 osalta oikaisuvaatimuksessa todetaan, että tarjouksessa on ilmoitettu virheellinen kappalehinta.

Lisäksi oikaisuvaatimuksessa todetaan, että JH Hammastuote Oy on virheellisesti laittanut tarjoukseen positionumerolla 14010300200 tuotteita jotka olisivat kuuluneet positioon 14010300101.

Position 18040100101 osalta oikaisuvaatimuksessa todetaan, että Digoran valmistajan (KAVO) suosituksen mukaisesti optimaalisen suorituskyvyn varmistamiseksi tulee käyttää vain laitteen valmistajan hyväksymiä kuvalevyjä. Positioon on valittu toisen valmistajan kuvalevyt kuin KAVO:n, jolloin laitteen valmistaja ei voi ottaa vastuuta mahdollisista vaurioista.

Hankintayksikön perustelut JH Hammastuote Oy:n hankintaoikaisuvaatimukseen

Hankintapalvelut ja suun terveydenhuolto ovat tutustuneet JH Hammastuote Oy:n oikaisuvaatimukseen ja toteavat seuraavaa.

Position 17040200201 tehoimunkärki sininen osalta todetaan, että tuote on hylätty, koska tarjoajan tarjoukseensa liittämän kuvalinkin perusteella imukärjen on arvioitu olevan lähes suora eikä kuvan mukaan kärjessä ole tarpeeksi viistettä. Oikaisuvaatimuksen mukaan tuote on kuitenkin malliltaan samanlainen, kuin valittu Orbis-merkkinen tuote, joten JH Hammastuotteen tarjoama tehoimunkärki, sininen otetaan lisätuotteeksi imukärkien positioon.

Position 18040100101 tuotevalinnan osalta todetaan, että valittu tarjoaja on tarjouksessaan ilmoittanut, että kuvalevyt ovat yhteensopivia digora-järjestelmän kuvanlukijalaitteen kanssa, joten position osalta oikaisuvaatimus katsotaan perusteettomaksi.

Muiden oikaisua vaadittujen positioiden osalta todetaan, että kyseisissä positioissa tuotevalinnat on tehty tarjouspyynnössä ilmoitettujen valintaperusteiden mukaisesti. Tarjoaja vastaa tarjouksestaan kaikilta osin. Muissa oikaisua vaadituissa positiossa kyseessä on tarjoajan tarjouksessa olevista, tarjoajasta johtuvista virheistä, joten perusteita päätöksen 17.8.2021 § 144 muuttamiselle ei positioiden 10070300201, 16090200101, 16090200201, 14010300200 ja14010300101 tuotevalintojen osalta ole, eikä oikaisuvaatimusta näiden osalta hyväksytä.

Uusi vertailutaulukko

Hyväksyttyjen oikaisuvaatimusten osalta on vertailutaulukkoa (liite 5) korjattu.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.

Close

Sosiaali- ja terveyslautakunta 17.08.2021 § 144

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti :

A. hyväksyä seuraavien tarjoajien tarjoukset suun terveydenhuollon tarveaineiden ja tarvikkeiden hankinnassa vertailutaulukosta (liite 2) ilmenevistä tuotteista:

- Berner Oy
- Dentsply IH Oy
- Digital Dental Care Oy
- Fimet Oy
- Flinno Oy
- Hammasväline Oy
- Implantona
- JH Hammastuote Oy
- ORTOMAT HERPOLA OY
- Plandent Oy.

Hankinnan arvioitu, sitoumukseton arvo koko sopimuskaudelle on noin 8 000 000 euroa (mahdolliset optiokaudet mukaan lukien). Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita tilataan suun terveydenhuollon toimipisteiden kulloistenkin tarpeiden mukaan.

Päätös on kunkin tarjoajan osalta ehdollinen, kunnes tilaajavastuulain mukaiset selvitykset sekä rikosrekisteriotteet on esitetty, tarkastettu ja hyväksytty. Edellä mainitut selvitykset ja dokumentit tulee toimittaa asetettuun määräaikaan mennessä.

B. Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan:

- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään optiokauden/-kausien käyttöönotoista
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539

eeva.rantala@hel.fi
Close

This decision was published on 29.09.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.