Hankinta, lääkinnällisen kuntoutuksen peruukkipalvelu, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-000466
More recent handlings
§ 79
This decisionmaker is no longer active

Lääkinnällisen kuntoutuksen peruukkipalvelun hankinta

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella lääkinnällisen kuntoutuksen peruukkipalvelun puitejärjestelyyn seuraavat palveluntuottajat etusijajärjestyksen mukaisesti:

1) Lumix Oy

2) ********** Oy

3) H. Kuokkasen Peruukkiliike Oy

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo neljän vuoden ajalta on 110 000 euroa (alv 0 %) .

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat asetettujen vaatimusten mukaiset selvitykset ja todistukset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Lääkinnällisen kuntoutuksen peruukkipalvelu on lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) (hankintalaki) mukaista sosiaali- ja terveyspalvelua. Kyseessä on hankintalain mukaisen sosiaali- ja terveyspalvelujen kansallisen kynnysarvon alittavasta pienhankinnasta, johon ei sovelleta hankintalakia.

Tarjouskilpailu

Hankintaa varten järjestettiin tarjouskilpailu, joka käynnistettiin sähköisessä Tarjouspalvelu.fi -portaalissa 4.5.2021 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 16.8.2021 klo 12.00 mennessä ja niihin vastattiin 20.8.2021. Kysymyksiä esitettiin 21 kappaletta.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajille asetettiin tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Kilpailutuksessa hankinnan kohteita oli neljä (4):

Kohde 1. Vakiomallinen peruukki 1 (painoarvo 15%)

Kohde 2. Vakiomallinen peruukki 2 (painoarvo 20%)

Kohde 3: Yksilöllinen peruukki 3 (painoarvo 35%)

Kohde 4: Yksilöllinen peruukki 4 (painoarvo 30%)

Jokaisessa kohteessa oli kaksi kategoriaa (lyhyt peruukki ja keskipitkä peruukki). Tarjoajan tuli tarjota jokaiseen kategoriaan kaksi peruukkia kolmessa eri kokoluokassa (pieni, keskikoko ja suuri).

Puitejärjestelyyn valitaan kolme (3) soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntuottajaa kokonaisvertailuhinnan perusteella. Kokonaisvertailuhinta saadaan laskemalla kunkin kohteen kategorioiden hintojen keskiarvot yhteen ja painottamalla sitä kohteen painoarvolla.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 31.8.2021 klo 12.00 mennessä.

Tarjouksia saatiin yhteensä neljä (4) ja ne tulivat seuraavilta palvelutuottajilta:

1) Hiusextra Heinilä Oy

2) H. Kuokkasen peruukkiliike Oy

3) Lumix Oy

4) ********** Oy

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Tarjousten tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnön Hiusextra Heinilä Oy:lle, sillä tarjouspyynnön liitteenä oleva hintaliite ei avautunut. Palveluntuottaja toimitti uuden hintaliitteen. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousten vertailu tehtiin tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella siten, että hinnan painoarvo oli 100 prosenttia ehdottomien vähimmäisvaatimusten täyttyessä. Halvinta hintaa käytetään valintaperusteena, koska oleelliset laatuun vaikuttavat seikat on huomioitu kattavasti hankinnan kohteen määrittelyssä ja ehdottomilla vähimmäisvaatimuksilla pystytään turvaamaan palvelun laatu. Vertailuhintana käytettiin kokonaisvertailuhintaa.

Puitejärjestelyyn valittiin kolme (3) soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntuottajaa. Palveluntuottajat asetetaan etusijajärjestykseen kokonaisvertailuhinnan perusteella. Puitejärjestelyn sisällä palveluntuottaja valitaan asiakkaalle asiakkaan ja tilaajan yhteistyönä. Peruukkipalvelu hankitaan puitejärjestelyn mukaiselta edullisimmalta asiakkaalle sopivalta palveluntuottajalta, joka pystyy ottamaan tilauksen vastaan ja toimittamaan peruukin asiakkaan tarpeen mukaisessa ajassa.

Sopimus ja sopimuskausi

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään neljän (4) vuoden mittainen sopimus.

Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.10.2021.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 30.3.2021 § 76.

This decision was published on 22.09.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Eva Englund, Johtava kuntoutussuunnittelija, puhelin: 09 310 50970

eva.englund@hel.fi

Sanna Kanervo, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252

sanna.kanervo@hel.fi

Decisionmaker

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Attachments

1. vertailutaulukko
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.