Asemakaavan muutos, nro 12753, Laajasalo tontti 49017/3, Yliskyläntie 2, Asunto Oy Helsingin Yliskyläntie 2

HEL 2021-001008
More recent handlings
Case 16. / 17 §

Detaljplaneändring för Uppbyvägen 2 (nr 12753)

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige godkände detaljplaneändring för tomten 3 i kvarteret 49017 i 49 stadsdelen (Degerö, Uppby) enligt ritning nr 12753, daterad 14.6.2022, och på de grunder som framgår av detaljplanebeskrivningen.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

Detaljplanelösningens centrala innehåll

Detaljplaneändringen (detaljplanelösningen) gäller en tomt som ligger i Uppby på Degerö mellan Uppbyvägen och gatuförbindelsen Olspåret, som planlagts för snabbspårväg. Detaljplanelösningen gör det möjligt att komplettera med ett nytt flervåningshus på den nuvarande flervåningshustomten. Samtidigt flyttas invånarnas bilplatser till en underjordisk parkeringsanläggning. Genom planlösningen kompletteras området Uppby på Degerö med nybyggnation som samlar och förenar det nuvarande byggnadsbeståndet. Våningshöjden i det nya bostadsvåningshuset motsvarar våningshöjden i de andra nya bostadsvåningshusen som ligger på samma avstånd från Degerövägen.

I området har det planerats ett bostadsvåningshus i sex våningar och en underjordisk parkeringsanläggning. Den nya bostadsvåningsytan uppgår till 2 455 m². Exploateringstalet för tomten blir e=1,6 och invånartalet ökar med ca 55.

Detaljplanelösningen gör det möjligt att bygga nya bostäder i Uppbyområdet i närheten av den blivande snabbspårvägen. Spårvägslinjen Olspåret (den s.k. Uppbyslingan) genomförs ännu inte i den första fasen av projektet Kronbroarna. Det är mindre än 300 m från tomten till snabbspårvägens kommande ändhållplats vid Degerövägen.

Beslut som detaljplaneändringen bygger på

Enligt Generalplan 2016 för Helsingfors består området dels av ett affärs- och servicecentrum (C1) och dels av ett bostadsdominerat område (A2), vars kvarterseffektivitet i huvudsak är 1,0-2,0. Längs de centrala gatorna i området ska det finnas möjlighet till affärs- och verksamhetslokaler. En snabbspårvägsförbindelse tangerar området. Den detaljplanlösning som nu har utarbetats stämmer överens med Generalplan 2016 för Helsingfors.

Detaljplanelösningen bidrar till att staden kan uppnå sina strategiska mål i och med att förstadscentrum ändras till stadscentrum, motorvägsaktiga omgivningar ändras till stadsaktiga och kompletteringsbyggande främjas.

Områdets förutsättningar och nuläge

På tomten finns för tillfället två bostadsvåningshus i fyra våningar, boendeparkeringen finns på gården och det har anvisats två servitut för gångtrafik på tomten, från Olspåret i norra delen av Uppby söderut i riktning mot köpcentret. Planändringen är en del av de planändringar som gäller Degerövägen och norra Uppby och som är knutna till varandra. För området gäller en detaljplan från år 1993.

Tomten är i privat ägo. Detaljplanen har utarbetats på ansökan och innehållet i detaljplanen har diskuterats med sökanden.

Detaljplanelösningens kostnader

Det medför inga kostnader för staden att genomföra detaljplanen. Detaljplanelösningen höjer områdets värde. Markanvändningsavtalet godkändes på stadens vägnar genom tomtchefens beslut 14.9.2022 (§ 51) och avtalet undertecknades 7.11.2022.

Växelverkan under beredningen av detaljplanen

Den bifogade rapporten om växelverkan innehåller sammandrag av de ställningstaganden från myndigheter och åsikter från intressenter som kommit in under beredningen av detaljplanen, samt bemötandena till påpekandena i dessa.

Myndighetssamarbete

I samband med beredningen av detaljplanen har man samarbetat med olika parter inom stadsmiljösektorn samt med följande parter:

  • Helen Ab
  • Helen Elnät Ab
  • samkommunen Helsingforsregionens miljötjänsters (HRM) vattenförsörjning

HRM:s ställningstagande om programmet för deltagande och bedömning samt om beredningsmaterialet gällde det allmänna spillvattenavloppet i området, behovet av och kostnaderna för eventuella flyttningar av ledningar i samband med planläggningen och beaktandet av tillräckliga reserveringar inom vattenförsörjningen. Iakttagelsen som framfördes i ställningstagandet har beaktats i detaljplanearbetet så att man har angett en ledningsgränd för det allmänna avloppet i detaljplanen.

Åsikter

Åsikterna om programmet för deltagande och bedömning och om beredningsmaterialet gällde kvantiteten på kompletteringsbygget, planen för gårdsdäcket, fördelningen av bostäder inom projektet, servitutet för gångtrafik, planläggningen av Uppby i allmänhet samt fåglarnas trygga levnadsförhållanden. Åsikterna har beaktats i planläggningen så, att man har anvisat fortsatt servitut för gångtrafiken på tomten och utarbetat en särskild planbestämmelse om gårdsdäckets planteringar. Yttertakets högsta höjdläge har bestämts för nybyggnaden. Fyra skriftliga åsikter lämnades in.

Förslaget till detaljplan offentligt framlagt (MBL 65 §)

Detaljplaneförslaget var offentligt framlagt 3.3-1.4.2022, vilket kungjordes i enlighet med markanvändnings- och byggförordningen. Ett brev om att detaljplaneförslaget hålls framlagt skickades till en markägare/markinnehavare bosatt i en annan kommun.

Det gjordes 3 anmärkningar mot detaljplaneförslaget.

Påpekandena i anmärkningarna gällde nybyggnadens höjd och placering på tomten, djupet på gårdsdäckets odlingsunderlag, projektets samhällsekonomiska effekter, motiveringarna för kompletteringsbyggandet samt fåglarnas levnadsvillkor i området. En anmärkare kompletterade 30.6.2022 sitt påpekande och vädjade till stadsstyrelsen att förkasta detaljplaneändringen.

Följande aktörer lämnade in utlåtanden:

  • HRM
  • Helen Elnät Ab

Påpekandet i utlåtandet gällde planbestämmelserna för ledningsgränden.

Åtgärder efter att detaljplaneförslaget varit offentligt framlagt

I rapporten om växelverkan anges sammanfattningar av anmärkningarna och myndighetsutlåtandena om detaljplaneförslaget samt bemötandena till påpekandena i dessa.

Det som har framförts i anmärkningarna har beaktats med hänsyn till detaljplanens mål och i den mån det är ändamålsenligt.

Efter att planen varit offentligt framlagd gjordes ändringar i detaljplanekartans beteckningar eller bestämmelser och övriga material. Detaljplanebeskrivningens sista kapitel innehåller en närmare redogörelse för ändringarna. De har också samlats i bilagan över ändringar (Tehdyt muutokset).

De ändringar som gjorts efter det offentliga framläggandet har diskuterats med berörda parter. De vars intresse ändringarna gäller har blivit separat hörda per e-post.

Närmare motivering

Motiveringarna till detaljplanelösningen framgår mer i detalj av den bifogade detaljplanebeskrivningen.

Close

Kaupunginhallitus 12.12.2022 § 860

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy 49. kaupunginosan (Laajasalo, Yliskylä) korttelin 49017 tontin 3 asemakaavan muutoksen 14.6.2022 päivätyn piirustuksen nro 12753 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Esittelijä
vs. kansliapäällikkö
Tuula Saxholm
Lisätiedot

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 14.06.2022 § 369

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle

  • 14.6.2022 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro  12753 hyväksymistä liitteen nro 3 mukaisesti. Asemakaavan muutos koskee 49. kaupunginosan (Laajasalo, Yliskylä) korttelin 49017 tonttia 3.

Lisäksi lautakunta päättí

  • ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville.
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
 
  • ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.
 
  • kehottaa asemakaavoituspalvelua laskuttamaan hakijoilta kaavan hyväksymisen jälkeen kaavan laatimis- ja käsittelykustannukset seuraavasti:
    • Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo: 5 000 euroa
Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot

Suvi Huttunen, arkkitehti, puhelin: 310 37335

suvi.huttunen@hel.fi

Anu Kuutti, tiimipäällikkö, puhelin: 310 37154

anu.kuutti@hel.fi

Markus Ahtiainen, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37088

markus.ahtiainen@hel.fi

Kaarina Laakso, tiimipäällikkö, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 310 37250

kaarina.laakso@hel.fi

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 28.10.2021 § 49

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hyväksyä asemakaavan 12573 pohjakartan kaupunginosassa 49 Laajasalo. Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan kaupunkimittauspalvelut on valmistanut asemakaavan pohjakartan:

Asemakaavan numero: 12573
Kaupunginosa: 49 Laajasalo
Kartoituksen työnumero: 33/2021
Pohjakartta valmistunut: 29.9.2021
Tasokoordinaatisto: ETRS-GK25
Korkeusjärjestelmä: N2000

Pohjakartta täyttää maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 54a §:n asettamat vaatimukset.

Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden asiakkuusjohtaja on päätöksellä (4§/1.6.2017) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 8 § 2 momentin 7 kohdan toimivallan hyväksyä kaavoja varten valmistetut pohjakartat kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden kaupungingeodeetille sekä kartat ja paikkatiedot -yksikön päällikölle.

Lisätiedot

Merja Kyyrö, vastaava kartoittaja, puhelin: 310 31911

merja.kyyro@hel.fi

Timo Tolkki, yksikön päällikkö, puhelin: 310 31883

timo.tolkki@hel.fi
Close

This decision was published on 25.01.2023

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av en kommunmedlem
  • av en myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde
  • av förbund på landskapsnivå och kommuner för vars område den markanvändning som anges i planen har konsekvenser
  • av en registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess verksamhetsområde.
Besvärstid

Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast den sista dagen av besvärstiden under besvärsmyndighetens öppettid.

En kommunmedlem, en part eller en annan aktör som har besvärsrätt anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Besvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag.
Besvärsmyndighet

Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Sörnäsgatan 1
 
00580 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändring söks
  • på vilka punkter ändring söks och vilka ändringar som yrkas
  • på vilka grunder ändring söks.

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut i vilket ändring söks genom besvär, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten.
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandling av ett ärende som gäller ändringssökande. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut. Avgifter tas inte ut i vissa ärendegrupper eller hos dem som enligt bestämmelser någon annanstans i lag är befriade från avgifter. Den som inlett ärendet är betalningsskyldig och avgiften gäller per besvärsskrift.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Tanja Sippola-Alho, stadssekreterare, telefon: 09 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.