Sääntöohjaus, hallintosäännön muuttaminen, kaupunkiympäristön toimialan rakennuslupatoimivallan muuttaminen

HEL 2021-001335
More recent handlings
Case 5. / 41 §

Esitys hallintosäännön muuttamiseksi, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ja rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoiden välinen lupatoimivalta

Environment and Permits Sub-committee

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti esittää kaupunkiympäristölautakunnalle, kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle, että hallintosääntöä muutetaan seuraavasti:

Hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momentin 8 kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti:

Hallintosääntö voimassa oleva määräys

Hallintosääntö 16 luvun 2 §
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston toimivalta

2 momentti

Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, ympäristö- ja lupajaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää,

8 rakennusluvista, mikäli hakemuksen sisältämien uudisrakennusten yhteenlaskettu kerrosala on tai ylittää 3 000 kerrosneliömetriä.

Ehdotus muutetuksi määräykseksi

2 momentti

Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, ympäristö- ja lupajaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää,

8 rakennusluvista ja rakennusten purkamisluvista.

Hallintosäännön 16 luvun 9 §:n 1 momentin 1 kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti:

Voimassa oleva määräys

Hallintosääntö 16 luku 9 §
Rakennusvalvontapäällikön toimivalta

Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, rakennusvalvontapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää seuraavista maankäyttö- ja rakennuslainsäädännön mukaisista tehtävistä

1 rakennusluvasta, mikäli päätösvalta ei kuulu ympäristö- ja lupajaostolle, toimenpideluvasta, rakennuksen purkamisluvasta ja purkamisilmoituksesta, maisematyöluvasta, luvan tai hyväksynnän voimassaolon pidentämisestä ja aloittamisoikeudesta

Ehdotus muutetuksi määräykseksi

Hallintosääntö 16 luku 9 §

Rakennusvalvontapäällikön toimivalta
Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, rakennusvalvontapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää seuraavista maankäyttö- ja rakennuslainsäädännön mukaisista tehtävistä

1 toimenpideluvasta, rakennuksen purkamisilmoituksesta, maisematyöluvasta, luvan tai hyväksynnän voimassaolon pidentämisestä ja aloittamisoikeudesta

Perustelut

Voimassa olevan hallintosäännön mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää rakennusluvista, mikäli hakemuksen sisältämien uudisrakennusten yhteenlaskettu kerrosala on tai ylittää 3 000 kerrosneliömetriä. Muista rakennusluvista päättää rakennusvalvontapalveluja johtava rakennusvalvontapäällikkö tai ne rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijat, joille hän on toimivallan siirtänyt.

Voimassa olevan hallintosäännön mukaan rakennusvalvontapäällikkö päättää myös rakennusten purkamisluvista ja hän voi siirtää toimivaltaansa muille rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoille.

Hallintosäännössä määriteltyä lupapäätöstoimivallan jakautumista on arvioitu yhteisessä ympäristö- ja lupajaoston jäsenten ja rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoiden välisessä 27.1.2021 pidetyssä kokouksessa ja on päädytty siihen, että nykyinen toimivallan jako ei ole paras mahdollinen.

Lupapäätöstoimivalta perustuu nykyisellään rakennuksen kokoon eli kerrosalaan, ottamatta huomioon millään tavalla muita tekijöitä, kuten rakennuksen käyttötarkoitusta sekä rakennuksen merkitystä kaupunkirakenteessa.

On päädytty siihen, että lupatoimivalta tulisi jakaa siten, että ympäristö- ja lupajaosto päättää seuraavista rakennusluvista ja purkamisluvista:

1 rakennus on kaupungin, valtion tai seurakuntien julkinen palvelurakennus
2 rakennuksessa on yli 16 kerrosta
3 rakennuksessa on yli 100 asuntoa
4 hankkeet, jotka vaativat luparatkaisun osalta merkittävää tai erityistä harkintaa (alueellisesti merkittävä asema kaupunkirakenteessa, uuden alueen aloituskohde tms.)
5 ostoskeskukset ja urheiluhallit
6 julkisten palvelurakennusten ja muiden merkittävien (alueellisesti merkittävä asema kaupunkirakenteessa) rakennusten laajamittaiset perusparannukset ja laajennukset
7 merkittävien rakennusten purkamiset

Tämä tarkoittaa sitä, että osa viranhaltijain nyt tekemistä lupapäätöksistä siirtyy ympäristö- ja lupajaoston päätettäväksi ja osa jaoston nykyisin päättämistä rakennusluvista siirtyy viranhaltijoiden päätettäväksi. Arvion mukaan lupamäärät jaostossa pysynevät nykyisellä tasolla.

Tämä muutos voidaan tehdä joko siten, että hallintosääntöä muutetaan niin, että kaikki rakennus- ja purkamislupatoimivalta on jaostolla, joka voi siirtää toimivallan joko kokonaan tai osittain rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoille. Tämä vaihtoehto olisi joustava vaihtoehto, joka mahdollistaa sen, että tarpeen vaatiessa lupatoimivallan jakautumista voidaan säätää jaoston päätöksellä ilman hallintosäännön muutosta. Yhteisessä neuvottelussa on päädytty tämän vaihtoehdon kannalle.

Toinen vaihtoehto on, että hallintosäännössä määritellään, kuten nykyisessä hallintosäännössä, mitkä rakennusluvat ja purkamisluvat kuuluvat jaoston päätettäväksi ja mitkä lupa-asiat viranhaltijan päätettäväksi. Yhteisessä neuvottelussa tätä vaihtoehtoa pidettiin liian joustamattomana.

Asiaa on käsitelty kaupungin sääntötyöryhmässä 1.3.2021 ja että ryhmän kannan mukaisesti hallintosääntömuutos käsitellään jaoston jälkeen kaupunkiympäristölautakunnassa, jonka jälkeen se etenee kaupunginhallituksen käsittelyyn.

Mikäli hallintosääntöä muutetaan ympäristö- ja lupajaoston esittämällä tavalla, niin jaosto tulee tämän jälkeen siirtämään lupatoimivaltaansa viranhaltijoille edellä esitetyn mukaisesti.

Käsittely

Kai Miller: Esitysehdotuksen kohtaan (1) lisätään sana kaupunkiympäristölautakunnalle ja muutetaan muotoon:

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto esittää kaupunkiympäristölautakunnalle, kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle, että hallintosääntöä muutetaan seuraavasti:

Perustelujen kappale (16) muutetaan sellaisenaan kappaleeksi (17).

Perustelujen uusi kappale (16) kuuluu:
Asiaa on käsitelty kaupungin sääntötyöryhmässä 1.3.2021 ja että ryhmän kannan mukaisesti hallintosääntömuutos käsitellään jaoston jälkeen kaupunkiympäristölautakunnassa, jonka jälkeen se etenee kaupunginhallituksen käsittelyyn.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto esittää kaupunginhallitukselle ja kaupunginvaltuustolle, että hallintosääntöä muutetaan seuraavasti:

Hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momentin 8 kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti:

Hallintosääntö voimassa oleva määräys

Hallintosääntö 16 luvun 2 §
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston toimivalta

2 momentti

Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, ympäristö- ja lupajaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää,

8 rakennusluvista, mikäli hakemuksen sisältämien uudisrakennusten yhteenlaskettu kerrosala on tai ylittää 3 000 kerrosneliömetriä.

Ehdotus muutetuksi määräykseksi

2 momentti

Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, ympäristö- ja lupajaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää,

8 rakennusluvista ja rakennusten purkamisluvista.

Hallintosäännön 16 luvun 9 §:n 1 momentin 1 kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti:

Voimassa oleva määräys

Hallintosääntö 16 luku 9 §
Rakennusvalvontapäällikön toimivalta

Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, rakennusvalvontapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää seuraavista maankäyttö- ja rakennuslainsäädännön mukaisista tehtävistä

1 rakennusluvasta, mikäli päätösvalta ei kuulu ympäristö- ja lupajaostolle, toimenpideluvasta, rakennuksen purkamisluvasta ja purkamisilmoituksesta, maisematyöluvasta, luvan tai hyväksynnän voimassaolon pidentämisestä ja aloittamisoikeudesta

Ehdotus muutetuksi määräykseksi

Hallintosääntö 16 luku 9 §

Rakennusvalvontapäällikön toimivalta
Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, rakennusvalvontapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää seuraavista maankäyttö- ja rakennuslainsäädännön mukaisista tehtävistä

1 toimenpideluvasta, rakennuksen purkamisilmoituksesta, maisematyöluvasta, luvan tai hyväksynnän voimassaolon pidentämisestä ja aloittamisoikeudesta

Perustelut

Voimassa olevan hallintosäännön mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää rakennusluvista, mikäli hakemuksen sisältämien uudisrakennusten yhteenlaskettu kerrosala on tai ylittää 3 000 kerrosneliömetriä. Muista rakennusluvista päättää rakennusvalvontapalveluja johtava rakennusvalvontapäällikkö tai ne rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijat, joille hän on toimivallan siirtänyt.

Voimassa olevan hallintosäännön mukaan rakennusvalvontapäällikkö päättää myös rakennusten purkamisluvista ja hän voi siirtää toimivaltaansa muille rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoille.

Hallintosäännössä määriteltyä lupapäätöstoimivallan jakautumista on arvioitu yhteisessä ympäristö- ja lupajaoston jäsenten ja rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoiden välisessä 27.1.2021 pidetyssä kokouksessa ja on päädytty siihen, että nykyinen toimivallan jako ei ole paras mahdollinen.

Lupapäätöstoimivalta perustuu nykyisellään rakennuksen kokoon eli kerrosalaan, ottamatta huomioon millään tavalla muita tekijöitä, kuten rakennuksen käyttötarkoitusta sekä rakennuksen merkitystä kaupunkirakenteessa.

On päädytty siihen, että lupatoimivalta tulisi jakaa siten, että ympäristö- ja lupajaosto päättää seuraavista rakennusluvista ja purkamisluvista:

1 rakennus on kaupungin, valtion tai seurakuntien julkinen palvelurakennus
2 rakennuksessa on yli 16 kerrosta
3 rakennuksessa on yli 100 asuntoa
4 hankkeet, jotka vaativat luparatkaisun osalta merkittävää tai erityistä harkintaa (alueellisesti merkittävä asema kaupunkirakenteessa, uuden alueen aloituskohde tms.)
5 ostoskeskukset ja urheiluhallit
6 julkisten palvelurakennusten ja muiden merkittävien (alueellisesti merkittävä asema kaupunkirakenteessa) rakennusten laajamittaiset perusparannukset ja laajennukset
7 merkittävien rakennusten purkamiset

Tämä tarkoittaa sitä, että osa viranhaltijain nyt tekemistä lupapäätöksistä siirtyy ympäristö- ja lupajaoston päätettäväksi ja osa jaoston nykyisin päättämistä rakennusluvista siirtyy viranhaltijoiden päätettäväksi. Arvion mukaan lupamäärät jaostossa pysynevät nykyisellä tasolla.

Tämä muutos voidaan tehdä joko siten, että hallintosääntöä muutetaan niin, että kaikki rakennus- ja purkamislupatoimivalta on jaostolla, joka voi siirtää toimivallan joko kokonaan tai osittain rakennusvalvontapalvelujen viranhaltijoille. Tämä vaihtoehto olisi joustava vaihtoehto, joka mahdollistaa sen, että tarpeen vaatiessa lupatoimivallan jakautumista voidaan säätää jaoston päätöksellä ilman hallintosäännön muutosta. Yhteisessä neuvottelussa on päädytty tämän vaihtoehdon kannalle.

Toinen vaihtoehto on, että hallintosäännössä määritellään, kuten nykyisessä hallintosäännössä, mitkä rakennusluvat ja purkamisluvat kuuluvat jaoston päätettäväksi ja mitkä lupa-asiat viranhaltijan päätettäväksi. Yhteisessä neuvottelussa tätä vaihtoehtoa pidettiin liian joustamattomana.

Mikäli hallintosääntöä muutetaan ympäristö- ja lupajaoston esittämällä tavalla, niin jaosto tulee tämän jälkeen siirtämään lupatoimivaltaansa viranhaltijoille edellä esitetyn mukaisesti.

Close

This decision was published on 09.03.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

rakennusvalvontapäällikkö
Kai Miller

Ask for more info

Pentti Ruuska, yksikön päällikkö, puhelin: +358 9 310 26218

pentti.ruuska@hel.fi

Attachments

3. Hallintosäännon muutos muistio 20210127
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.