Asemakaavan muutos, nro 12716, Kallio, tontti 11302/9, Toinen linja 10, Helsingin kaupungin asunnot Oy

HEL 2021-001405
More recent handlings
Case 10. / 56 §

Toinen linja 10:n asemakaavan muuttaminen (nro 12716)

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian viikoksi pöydälle.

Käsittely

Pöydällepanoehdotus:
Silja Borgarsdottir Sandelin: Pyydän asian pöydälle seuraavaan kokoukseen.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle.

Kaupunkiympäristölautakunta päättää

  • hyväksyä 1.2.2022 päivätyn asemakaavan muutoksen piirustuksen nro 12716 mukaisena. Asemakaavan muutos koskee 11. kaupunginosan (Kallio) korttelin 11302 tonttia 9
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko

www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi

  • ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.
Close

Kaavaratkaisun keskeinen sisältö

Asemakaavan muutos (kaavaratkaisu) koskee asuinkerrostalojen korttelialuetta, joka sijaitsee osoitteessa Toinen linja 10. Kaavaratkaisu mahdollistaa uuden asuinrakentamisen siten, että rakennuksen pihasiipi korotetaan ja ullakkorakentaminen mahdollistetaan. Kantakaupungin tontille saadaan lisää asuntoja ja asukkaita erinomaisten olemassa olevien joukkoliikenneyhteyksien ja palvelujen ääreen. Uutta asuntokerrosalaa asemakaavalla osoitetaan 2 665 k-m² (noin 17 asuntoa). Rakennuksen katutason liiketilat osoitetaan asemakaavassa liike-, toimisto-, työ- ja palvelutiloiksi, joita tulee olla vähintään 80 k-m². Tontin tehokkuusluku eₜ=3,5.

Kaavaratkaisun toteuttaminen vaikuttaa erityisesti siten, että edistetään asuntotuotantoa ja tiivistetään kaupunkirakennetta keskustoissa. Kaavaratkaisu lisää eri elämänvaiheisiin soveltuvia kohtuuhintaisia asumisvaihtoehtoja. Kaavaratkaisu edistää yleiskaavan 2016 ja AM-ohjelman tavoitteita.

Päätökset kaavaratkaisun pohjana

Kaavaratkaisu edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista edistämällä asuntotuotantoa ja kaupungin kestävää kasvua.

Alueen lähtökohdat ja nykytilanne

Kaava-alue sijoittuu Kallion kaupunginosaan osoitteeseen Toinen linja 10. Tontilla sijaitsee Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (Heka) omistama vuonna 1939 valmistunut 3–6-kerroksinen asuinkerrostalo. Alue on valtakunnallisesti merkittävää rakennetun kulttuuriympäristön aluetta (RKY, Eläintarhan huvilat ja yleishyödylliset laitokset).

Alueella on voimassa asemakaava vuodelta 1987.

Helsingin kaupunki omistaa tontin 11302/9. Kaavaratkaisu on tehty hakemuksen johdosta ja kaavaratkaisun sisältö on neuvoteltu hakijan kanssa.

Kaavaratkaisun kustannukset

Asemakaavamuutos nostaa tontin arvoa.

Vuorovaikutus kaavan valmisteluaikana

Liitteenä olevassa vuorovaikutusraportissa esitetään yhteenvedot kaavan valmisteluaikana saaduista viranomaisten kannanotoista ja osallisten mielipiteistä sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.

Viranomaisyhteistyö

Kaavaratkaisun valmistelun yhteydessä on tehty yhteistyötä kaupunkiympäristön toimialan eri tahojen lisäksi seuraavien viranomaistahojen kanssa:

  • Helen Oy
  • Helen Sähköverkko Oy
  • Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)
  • Uudenmaan ELY-keskus
  • kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
  • kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

Viranomaisten kannanotot osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat jätetilojen käyttökapasiteetin riittävyyteen sekä rakennuspaikan ja ympäröivien tonttien kaupunkikuva- ja suojeluarvoihin. Kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavatyössä rakennussuojelumerkinnällä sekä uudisosan julkisivumateriaalia ja väritystä koskevin kaavamääräyksin.

Mielipiteet

Mielipiteet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat kattoterassin ja muun lasituksen vaikutukseen linnuille sekä uudisrakennusosan kaupunkikuvallisiin vaikutuksiin, viereiselle päiväkotitontille aiheutuvaan varjostukseen, maaperän rakennettavuuteen, vaihtoehtoiseen tapaan lisätä asuntoja sekä lisärakentamisen tuottamaan asukasmäärän vähäiseen kasvuun suhteessa haittoihin. Mielipiteissä esitetyillä asioilla ei ole ollut vaikutusta asemakaavaehdotuksen sisältöön. Kirjallisia mielipiteitä saapui 2 kpl.

Kaavaehdotuksen julkinen nähtävilläolo (MRL 65 §) 11.10.–9.11.2021

Kaavaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä, mistä on ilmoitettu maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla.

Kaavaehdotuksesta tehtiin 3 muistutusta.

Muistutuksissa esitetyt huomautukset kohdistuivat olemassa olevan rakennuksen esteettömyyteen, ranskalaisiin parvekkeisiin, hankkeen rakennusteknisiin haasteisiin, tarkoituksenmukaisuuteen ja suunnitelman toteutettavuuteen, kaavaselostuksen liitteenä olleeseen varjostustutkielmaan ja rakennuksen varjostavaan vaikutukseen päiväkodin pihaan osoitteessa Toinen linja 10, autohallin käyttötarpeeseen sekä pihasiiven korotukseen eheyttävän täydennysrakentamisen näkökulmasta, minkä ohella esitettiin vaihtoehtoinen ratkaisu pihasiiven korottamisen sijaan.

Kaavaehdotuksesta saatiin viranomaisten lausuntoja sen ollessa julkisesti nähtävillä. Lausunnoissa esitetyt huomautukset kohdistuivat ullakkorakentamisen aiheuttamiin muutoksiin katukuvassa, yleiskaavan reunaehtoihin RKY-alueen osalta sekä kaava-alueella sijaitseviin kaukolämpöputkiin.

Lausunnot saatiin seuraavilta tahoilta:

  • Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)
  • Helen Oy
  • Helen Sähköverkko Oy
  • Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus)
  • kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, kaupunginmuseo

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ilmoitti, ettei ole lausuttavaa.

Toimenpiteet julkisen nähtävilläolon jälkeen

Vuorovaikutusraportissa on esitetty yhteenvedot kaavaehdotuksesta saaduista muistutuksista ja viranomaisten lausunnoista sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.

Kaavan tavoitteet huomioon ottaen, kaavaehdotusta ei ole tarkoituksenmukaista muuttaa julkisen nähtävilläolon yhteydessä esitettyjen huomautusten johdosta.

Kaavakartan merkintöihin tai määräyksiin ei tehty muutoksia julkisen nähtävilläolon jälkeen. Aineistoon tehdyt muut täydennykset on esitetty kaavaselostuksen viimeisessä luvussa.

Tarkemmat perustelut

Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunta päättää asemakaavan muutoksesta hallintosäännön 16 luvun 1 §:n kohdan 2 perusteella, koska kaavaratkaisulla ei katsota olevan merkittäviä vaikutuksia.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 9 §, 51 §, 52 §, 54 §, 57 §, 59 §, 62 §.

Close

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 9.11.2021

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 4.5.2021

Close

This decision was published on 09.02.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Niko Latvakoski, suunnittelija, puhelin: 09 310 37020

niko.latvakoski@hel.fi

Sakari Mentu, arkkitehti, rakennussuojelu, puhelin: 09 310 37217

sakari.mentu@hel.fi

Juha Väisänen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 31026659

juha.vaisanen@hel.fi