Virkasuhteen täyttäminen, Degerö lågstadieskola, luokanopettajan virka, työavain KASKO-04-398-20

HEL 2021-001565
More recent handlings
Case 13. / 199 §

Omprövningsbegäran gällande tillsättning av klasslärartjänst

Education Committee

Beslut

Fostrans- och utbildningsnämnden beslutade att avslå ********** begäran om omprövning, som hen har gjort med anledning av chefen för den svenska grundläggande utbildningens beslut av 1.3.2021 (§ 15), eftersom de grunder som framförs i begäran inte föranleder ändring av beslutet. Fostrans- och utbildningsnämnden motiverar sitt beslut med de omständigheter som den föredragande framför.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Close

********** har gjort en omprövningsbegäran som inkom 8.3.2021 till Helsingfors stads registratorskontor och som gäller det beslut som chefen för den svenska grundläggande utbildningen fattade 1.3.2021 (§ 15) om tillsättning av tjänsten som klasslärare i Degerö lågstadieskola med pedagogie magister ********** med början 1.8.2021.

Chefen för den grundläggande utbildningen har avgett ett utlåtande i ärendet.

Med stöd av 134 § 1 mom. i kommunallagen får den som är missnöjd med ett beslut av kommunstyrelsen, en nämnd, ett utskott eller deras sektioner eller en myndighet som lyder under dem, begära omprövning av beslutet. Enligt 137 § i kommunallagen får omprövning begäras och kommunalbesvär anföras av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part) samt av kommunmedlemmarna.

Begäran om omprövning har gjorts inom föreskriven tid och till rätt organ

Enligt 14 kap. 1 § 2 mom. 5 punkten i verksamhetsstadgan beslutar sektorchefen, om inte något annat är föreskrivet, om anställning av sektorns tjänsteinnehavare och arbetstagare. På basis av sektorchefens beslut av 20.11.2019 om delegering av personalärenden (§ 100) är det chefen för den svenska grundläggande utbildningen som tillsätter en klasslärartjänst inom den svenska servicehelheten

Ansökningsprocessen

Tjänsten som klasslärare i Degerö lågstadieskola var offentligt ledigförklarad 10.1.2021–25.1.2021.

Enligt det beslut som chefen för den grundläggande utbildningen har fattat söktes tjänsten inom ansökningstiden av 12 personer, varav 6 uppfyllde behörighetsvillkoren enligt förordningen om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet.

Enligt nämnda beslut kallades fem sökande till intervju på basis av ansökningarna, bl.a. den som begär omprövning. Dessförinnan drog en behörig sökande tillbaka sin ansökan.

Rättslig bedömning av ärendet

I omprövningsbegäran begär man att beslutet ska omprövas och behandlas på nytt. Den som begär omprövning anser att den sökande som valdes för tjänsten är betydligt mindre meriterad ifråga om arbetserfarenhet än hen själv. Vidare konstateras det i omprövningsbegäran att det bland dem som intervjuades för tjänsten fanns ytterligare en sökande som var klart mer meriterad än den sökande som valdes för tjänsten och att det därför skedde ett uppenbart fel enligt grundlagen då tjänsten tillsattes. Dessutom konstateras det i omprövningsbegäran att den ansökan med bilagor som den som begär omprövning lämnat in påvisar att hen uppfyller behörighetsvillkoren för tjänsten och att Helsingfors stad har separat bedömt huruvida den som begär omprövning är behörig för tjänsten som klasslärare och konstaterat att så är fallet.

Enligt 6 § 1 mom. i lagen om kommunala tjänsteinnehavare anges de allmänna grunderna för anställning i tjänsteförhållande i grundlagen. Enligt 125 § 2 mom. i grundlagen är de allmänna utnämningsgrunderna för offentliga tjänster skicklighet, förmåga och beprövad medborgerlig dygd. Den som anställs i ett tjänsteförhållande skall dessutom ha särskilt föreskriven eller av kommunen bestämd särskild behörighet.

I 4 § i förordningen om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet föreskrivs om klasslärares behörighet. Enligt den är behörig att ge klassundervisning den som

1) har avlagt pedagogie magisterexamen, har slutfört sådana studier omfattande minst 60 studiepoäng eller minst 35 studieveckor inom de olika ämnen och ämneshelheter som undervisas i grundskolan eller den grundläggande utbildningen samt pedagogiska studier för lärare omfattande minst 60 studiepoäng eller minst 35 studieveckor,

2) har avlagt kandidatexamen enligt förordningen om pedagogiska examina och studier (530/1978) samt slutfört i 1 punkten avsedda studier, eller

3) i Danmark, Island, Norge eller Sverige har avlagt examen för klasslärare i grundskolan baserad på ett minst treårigt utbildningsprogram.

Behörig att ge klassundervisning är också den som har behörighet att ge ämnesundervisning i grundläggande utbildning och som har fullgjort studierna inom de olika ämnen och ämneshelheter som undervisas i grundskolan. Detta gäller dock inte personer vars behörighet att ge ämnesundervisning baserar sig på 102 § 2 mom. i grundskoleförord¬-ningen (718/1984) sådant det lyder i förordningen om ändring av grundskoleförordningen (294/1996) eller på 3 mom. i samma paragraf, sådant det lyder i förordningen om ändring av grundskoleförordningen (1174/1992).

Om den examen för klasslärare i grundskolan som avses i 1 mom. 3 punkten grundar sig på kortare studier än tre år, är en person behörig att undervisa i årskurs 1–4 inom den grundläggande utbildningen eller, efter att ha slutfört av utbildningsstyrelsen bestämda tilläggsstudier, på samma sätt som den som har avlagt examen baserad på tre års studier.

Enligt 5 § i lagen om kommunala tjänsteinnehavare kan i ett tjänsteförhållande som har varit offentligt ledigförklarat anställas endast en person som skriftligen har sökt det före ansökningstidens utgång och då uppfyller behörighetsvillkoren.

Enligt det beslut som chefen för den svenska grundläggande utbildningen har fattat har den som begär omprövning lärarexamen. I den ansökan som den som begär omprövning lämnat in är de läroämnen som räknas upp för examen ifråga idrott och hälsa, drama och teater samt svenska som andra språk.

Enligt det utlåtande som chefen för den svenska grundläggande utbildningen har avgett har man inom fostrans- och utbildningssektorns arbetsgivartjänster tidigare ansett att den som begär omprövning har behörighet som klasslärare enligt 4 § i förordningen om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet. Av utlåtandet framgår emellertid att misstankar om huruvida den som begär omprövning är behörig väcktes i samband med intervjun, där den som begär omprövning uppgav att hen är osäker om hen kan undervisa i matematik, eftersom hen studerat matematik senast i gymnasiet. Vidare konstateras det i utlåtandet att matematik ska ingå i en klasslärares studier. Efter att begäran om omprövning hade lämnats in utreddes det här på nytt inom arbetsgivartjänsterna. Enligt det examensbetyg som den som begär omprövning lämnat in är hen – så som man nu konstaterade i arbetsgivartjänsterna – inte behörig för tjänsten som klasslärare. I bifogade examensbetyg, som har utfärdats i Sverige, nämns inga studier som krävs av en klasslärare inom den grundläggande utbildningen utan enligt examensbetyget är den som begär omprövning behörig att undervisa årskurserna 1–9 i idrott och hälsa i grundskolan.

Den som valdes för tjänsten utexaminerades till pedagogie magister i april 2020 och har klasslärarbehörighet. Hen har dessutom klasslärarerfarenhet på över ett halvt år som hen förvärvat som behörig klasslärare.

De grunder som framförs i begäran om omprövning föranleder inte en ändring av beslutet. Chefen för den svenska grundläggande utbildningen har enligt egen prövning kunnat välja ovan nämnda sökande för klasslärartjänsten ifråga. Den som begär omprövning har inte framfört sådana omständigheter som skulle påvisa att den som är chef för den svenska grundläggande utbildningen har använt sin rätt till egen prövning på ett annat sätt än vad som är möjligt i ärendet ifråga.

Den föredragande hänvisar till det som sagts ovan och föreslår att begäran om omprövning avslås.

Close

This decision was published on 15.04.2021

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas genom kommunalbesvär endast av den som har framställt begäran om omprövning av det ursprungliga beslutet.

Om det ursprungliga beslutet har ändrats med anledning av begäran om omprövning, får ändring i beslutet sökas genom kommunalbesvär också.

  • av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015). Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Close

Presenter information

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Ask for more info

Anu Kangaste, ledande jurist, telefon: 09 310 87180

anu.kangaste@hel.fi

Attachments

1. Omprövningsbegäran
The attachment will not be published on the internet.
2. Beslut av chefen för den grundläggande utbildningen
The attachment will not be published on the internet.
3. Utlåtande av chefen för den grundläggande utbildningen
The attachment will not be published on the internet.
4. Ansökan inlämnad av den som valdes för tjänsten
The attachment will not be published on the internet.
5. Ansökan inlämnad av den som begär omprövning
The attachment will not be published on the internet.
6. Examensbetyg för den som begär omprövning
The attachment will not be published on the internet.
7. Arbetsgivartjänsternas utredning
The attachment will not be published on the internet.
8. Ansökningsannons
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.