Perusopetukseen valmistavan ryhmämuotoisen suomenkielisen opetuksen järjestämispaikat
Perusopetukseen valmistavan ryhmämuotoisen suomenkielisen opetuksen järjestämispaikat
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti, että perusopetukseen valmistavaa opetusta järjestään ryhmämuotoisesti seuraavissa kouluissa:
Kallion ala-asteen koulu
Kankarepuiston peruskoulu
Kannelmäen peruskoulu
Kontulan ala-asteen koulu
Maatullin ala-asteen koulu
Malminkartanon ala-asteen koulu
Meilahden yläasteen koulu
Mellunmäen ala-asteen koulu
Merilahden peruskoulu
Myllypuron peruskoulu
Pihlajiston ala-asteen koulu
Pikku Huopalahden ala-asteen koulu
Porolahden peruskoulu
Puistopolun peruskoulu
Pukinmäenkaaren peruskoulu
Ressun peruskoulu
Ruoholahden ala-asteen koulu
Stadin ammatti- ja aikuisopisto
Vesalan peruskoulu
Vuoniityn peruskoulu
Päätös kumosi jaoston aiemmin (24.04.2018 § 18) tekemän päätöksen ja on voimassa toistaiseksi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Perusopetukseen valmistava opetus on tarkoitettu vasta Suomeen muuttaneille lapsille ja nuorille, joiden suomen kielen taito jää alle kehittyvän alkeiskielitaidon tason. Valmistavaa opetusta voidaan tarjota saman kielitaitokriteerin perusteella myös Suomessa syntyneille tai alle kouluikäisenä Suomeen muuttaneille lapsille.
Oppilaaksiotto noudattaa opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston 28.2.2006 päättämiä perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaaksioton kriteereitä. Oppilas otetaan lähimpään hänen ikäryhmälleen valmistavaa opetusta antavaan päiväkotiin tai kouluun. Valmistavaa opetusta voidaan antaa joko inklusiivisesti asuinalueen esiopetusta antavassa päiväkodissa, oppilaan omassa lähikoulussa tai ryhmämuotoisesti erikseen nimetyissä kouluissa. Inklusiivisessa perusopetukseen valmistavassa opetuksessa esi- tai alkuopetusikäinen (1.–2. lk) oppilas saa valmistavaa opetusta ikänsä mukaisessa esiopetusryhmässä tai yleisopetuksen luokassa ja hänen opetuksensa järjestetään perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman mukaisesti.
Opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston 21.6.2016 hyväksymän perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman mukaisesti opetusryhmät pyritään muodostamaan oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti siten, että ryhmäjako edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä sekä varmistaa opetussuunnitelman mukaisten ja oppilaiden omissa opinto-ohjelmissa asetettujen tavoitteiden saavuttamisen.
Perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilasmäärä on ollut useita vuosia suhteellisen muuttumaton. Myös lukuvuoden 2020-2021 perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilasmäärä on ollut koronatilanteesta huolimatta samassa linjassa aiempien vuosien oppilasmäärän kanssa. Oppilasmäärä vaihtelee lukuvuoden aikana, sillä opetukseen ilmoittautuminen on jatkuvaa, maahan muuttaneet lapset ja nuoret ohjataan valmistavan opetuksen piiriin heti maahan saapumisen jälkeen. Oppilaat ohjataan ryhmiin keskitetysti samalla kokonaistilannetta seuraten. Perusopetukseen valmistava opetus kestää yhden kalenterivuoden ajan.
Lukuvuonna 2020–2021 perusopetukseen valmistavan opetuksen ryhmiä on ollut 26, joista 16 on kohdennettu vuosiluokkien 3–6 ikäisille oppilaille ja 10 vuosiluokkien 7–9 ikäisille oppilaille. Ryhmistä yksi on toiminut Stadin ammatti- ja aikuisopiston Hattulantien toimipisteessä, johon on ohjattu perusopetuksen päättövaiheessa maahan muuttaneita nuoria.
Valmistavan opetuksen ryhmien oppilaita integroidaan ikäryhmänsä mukaisiin perusopetuksen ryhmiin valmistavan opetuksen opetussuunnitelman mukaisesti. Valmistavan opetuksen ryhmässä eri ikäisillä oppilailla on yhteisenä tavoitteena kehittyvän kielitaidon tason saavuttaminen suomen kielessä. Opetusta eriytetään oppilaiden kielitaidon, oppimisvalmiuksien ja ikäryhmän mukaan. Oppilaan omat tavoitteet kirjataan henkilökohtaiseen opinto-ohjelmaan.
Syyskuussa (20.9.2020) perusopetusikäisiä perusopetukseen valmistavan opetuksen oppilaita opiskeli yhteensä 391, joista ryhmämuotoisessa opetuksessa oli 236 ja inklusiivisessa opetuksessa omissa lähikouluissaan 155 oppilasta. Perusopetukseen valmistavan opetuksen ryhmien keskimääräinen oppilasmäärä on kuluvan lukuvuoden aikana vaihdellut 8–11 oppilaan välillä.
Suunnitelma perusopetukseen valmistavan opetuksen järjestämispaikoista ryhmämuotoisesti on valmisteltu yhdessä rehtorien ja aluepäälliköiden kanssa.
Lapsivaikutusten sekä terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Perusopetukseen valmistava opetus on hyödyllinen ja lapsen edun mukainen vasta maahan muuttaneelle lapselle ja nuorelle. Perusopetukseen valmistavan opetuksen aikana vahvistetaan oppilaan valmiuksia pärjätä suomenkielisessä perusopetuksessa ja luodaan hyvä pohja koulunkäynnille Suomessa, mikä osaltaan tukee syrjäytymisen ehkäisyä.
Esitys perusopetukseen valmistavan opetuksen ryhmämuotoisen opetuksen järjestämispaikoista kattaa laajalti koko kaupungin ja vastaa näin ollen hyvin uusien valmistavan opetuksen oppilaiden koulupaikkatarpeisiin asuinpaikasta riippumatta. Oppilaiden koulumatkat pysyvät inhimillisinä, kun ryhmiä on tasaisesti ympäri kaupunkia.
Oppivelvollisuuden päättövaiheessa maahan muuttaneiden oppilaiden valmistavan opetuksen sijoittaminen Stadin ammatti- ja aikuisopistoon mahdollistaa tutustumisen jatkokoulutusmahdollisuuksiin sekä ikäkaudelle sopivamman viiteryhmän.
Toimivalta
Hallintosäännön 15. luvun 2 §:n 2. kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole toisin säädetty tai määrätty, kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto ja ruotsinkielinen jaosto oman kieliryhmänsä osalta päättää perusopetuslain mukaisen opetuksen koulukohtaisesta sekä lukio- ja ammatillisen koulutuksen oppilaitoskohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta.
This decision was published on 19.03.2021
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Leeni Siikaniemi, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 86212
Hannaleena Maarianvaara, projektikoordinaattori, puhelin: 09 310 28105