Hankinta, lisenssi- ja asiantuntijapalvelut, Infrakit -tietomalli hallintaohjelmisto, Rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2021-002787
More recent handlings
Case 4. / 31 §

Infrakit-tietomallinnusohjelmiston lisenssi- ja asiantuntijapalveluiden suorahankinta

Board of Construction Services (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hankkia Infrakit Group Oy:ltä Infrakit -tietomallinnusohjelmiston lisenssi- sekä asiantuntijapalvelupaketin mukaiset palvelut soveltuvin osin tarjouksen 7.4.2021 mukaan ja oikeuttaa Staran toimitusjohtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen. Sopimuksen kesto on ajalla 1.6.2021 - 31.5.2023 kahdentoista (12) kuukauden optiolla.

Hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu kokonaisarvo on 1.320.000,00 euroa.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun valitusaika on kulunut, ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankinnan kohteena on tietomallinnus hallintajärjestelmän lisenssi- ja asiantuntijapalvelut Infrakit-ohjelmistoon. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta. Hankintamenettelynä on hankintalain (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukainen suorahankinta, jossa teknisestä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan.

Helsingin kaupunki on lähtenyt aktiivisesti viemään kunnallistekniikan suunnittelua tuotemallisuunnittelun (3D) suuntaan. Perinteisesti suunnitelmat on esitetty kartoilla sekä pituus- ja poikkileikkauksilla. Tuotemallisuunnittelussa suunnittelun tavoitteena on aikaansaada jatkuva malli alimmasta katu- ja putkilinjojen kaivupinnasta sekä kaikista rakennekerrosten pinnoista. Tuotemallina tehtävä suunnitelma tulee suunniteltua valmiimmaksi kuin perinteinen suunnitelma, jossa detaljien suunnittelu on usein jäänyt työmaan tehtäväksi. Tuotemallin sivutuotteena saadaan helposti visualisoitua suunnitelma ja esitettyä se aiempaa paremmin kuntalaisille ja päätöksentekijöille.

Staran kaupunkitekniikan rakentamisen hankkeissa on toteutettu kaksi tietomalleja hyödyntävää pilottiurakkaa. Kaupunkitekniikan rakentaminen on lisäksi toteuttanut yksittäisiä tietomalli- ja koneohjaushankkeita Infrakit-ohjelmia hyödyntäen viimeisen viiden vuoden aikana. Myös kaupungin tilaajat ovat alkaneet oma-aloitteisesti hyödyntää tietomalleja Infrakitin alustalla.

Kyseessä oleva tiedonhallintaohjelmiston käyttöönotto liittyy Staran kaupunkitekniikan rakentamisessa käytössä olevaan Infrakit-järjestelmään. Se on tällä hetkellä markkinoiden ainoa laitteisto- ja suunnitteluohjelmistoriippumaton tietomallin hallintajärjestelmä. Teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan, sillä toistaiseksi markkinoilla ei ole muuta tämän tyyppistä ohjelmistoa tietomallin hyödyntämiseen työmaiden tarpeita varten.

Hankittava ohjelmisto sisältää muun muassa seuraavat ainutlaatuiset tekniset ominaisuudet: toteumien automaattinen reaaliaikainen siirto koneohjauslaitteilta ja mittalaitteiden pilvipalveluista ja mittalaitteilta; telemetriset tiedot tuotemerkistä riippumatta koneohjauslaitteilta sekä suunnitteluaineiston reaaliaikainen hallinta työmaan koneille myös merkistä riippumatta.

Hankinnan kohteelle ei ole järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ja sopimus valitun toimittajan kanssa on ainoa vaihtoehto toteuttaa hankinta, koska muulla tavoin ei pystytä tuotemerkistä riippumatta hallitsemaan koneohjaustyömaan suunnitelma-, toteumatiedonhallinta sekä telemetriatietoja. Lisäksi muut oleelliset tiedot saadaan työmaalle automatisoidusti reaaliajassa käyttäen avoimia tallennusmuotoja.

Stara on selvittänyt EU:n alueella hankinnan vaihtoehtoisia toteutustapoja ja ollut yhteydessä useisiin alan yrityksiin. Vastaavanlaisia tuotteita ei ole löytynyt, eikä vaihtoehtoisten järjestämistapojen avulla näin ollen päästä samaan lopputulokseen. Näissä olosuhteissa ei ole teknisesti eikä taloudellisesti järkevää lähteä kehittämään alusta asti korvaavaa tuotetta, johon sisältyisi paljon epävarmuuksia.

Ajantasainen tiedonkulku työmailla on mahdollista vain kyseisellä järjestelmällä. Aalto-yliopiston toimivat katuhankkeet -tutkimushankkeen esiin nostamia haasteita on mahdollista ratkaista Infrakitin laajalla käytöllä. Reaaliaikainen tieto kaikkien sidosryhmien (Yhteinen kunnallistekninen työmaa -projektin kumppanit, suunnittelu, tilaaja, rakentaja) saatavilla yhdellä alustalla mahdollistaa tiedolla johtamisen.

lnfrakit Group Oy:n tarjous on arvioitu kokonaistaloudellisesti edulliseksi ja tarjoajan taloudellista ja rahoituksellista soveltuvuutta koskevat vaatimukset sekä tilaajavastuulain edellyttämät selvitykset on tarkistettu.

Hankinnan arvonlisäveroton arvo tietomallinnusohjelmiston lisenssi- ja asiantuntijapalveluille on 1.200.000,00 euroa ja sisältään käynnissä olevien projektien hoitamisen, käyttöönoton ja käytön tuki sekä muut tuki- ja asiantuntijapalvelut tarjouksen mukaan. Lisäksi lisä- ja muutostöihin varataan 120.000,00 euroa ottaen huomioon kehityshankkeen luonteen ja projektin laajuuden, arviointi on mahdotonta hankinnan tässä vaiheessa. Hankinnan kokonaisarvoksi muodostuu näin arviolta yhteensä 1.320.000,00 euroa.

Suunnittelun ohjausta kehitetään yhä enemmän tietomalleja hyödyntäväksi, mikä edellyttää myös tilaajalta parempia valmiuksia tietomallisuunnitelmien ohjaukseen. Nyt hankittu ohjelmisto palvelee sekä Staran tilaajaa, että liikelaitoksen tuottajatoimintoa yhteisissä urakoissa.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjoukset sekä muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Close

This decision was published on 26.04.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Ask for more info

Juha M Lahti, tuotantopäällikkö, puhelin: +358931039626

juham.lahti@hel.fi

Attachments

1. Infrakit Stara tarjous 7.4.2021
The attachment will not be published on the internet.
2. STARA_Infrakit_Sopimusluonnos_lisenssit_konsultointi_0.91
The attachment will not be published on the internet.
3. Infrakit käyttöoikeuksien hallinta
The attachment will not be published on the internet.
4. Tietosuojaliite 14.2.2019_luonnos
The attachment will not be published on the internet.
5. Infrakit General Terms and Conditions 7.10.2019
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.