Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, työvoima ja maahanmuutto, asiantuntijan virka, työavain Kanslia-01-7-21

HEL 2021-002803
More recent handlings
§ 22
This decisionmaker is no longer active

Virkasuhteen täyttäminen, Työvoima ja maahanmuutto, asiantuntija, KANSLIA-01-7-21

Maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja

Päätös

Maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja päätti valita aikuisten osaamisen ja uraohjauksen palveluiden asiantuntijan virkaan seuraavat henkilöt:

Jarmo Hakkarainen
Jonna Hyvärinen
Melisa Kütük
Elsa Lipponen
Emmi Niklander
Jenni Passoja
Kimmo Perälehto
Emma Puolakanaho
Iida-Maija Salo

Maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja päätti valita nuorten osaamisen ja uraohjauksen palveluiden asiantuntijan virkaan seuraavat henkilöt:

Henna Jokela-Lohenoja

Maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja päätti valita aikuisten työhön kuntouttavien palveluiden asiantuntijan virkaan seuraavat henkilöt:

Maiju Alakurtti
Maarit Chaudhary
Liisa Haara
Aino Juhola
Elina Kuusisto
Hanna Peltola
Saija Puhjo
Sanna Siponen
Sanna-Maria Säkkinen

Maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja päätti jättää 13 asiantuntijan tehtävää tässä vaiheessa täyttämättä työnantajan tarpeiden tarkentuessa rekrytointiaikana.

Virantoimitus alkaa 22.3.2021 tai 29.3.2021, 6.4.2021 tai 12.4.2021 lukien.

Virantoimitus alkaa 22.3.2021 lukien seuraavilla:

**********

Virantoimitus alkaa 29.3.2021 seuraavilla:

**********

Virantoimitus alkaa 6.4.2021 seuraavilla:

**********

Virantoimitus alkaa 12.4.2021:

**********

Virkaan valitulle määrätään virantoimituksen aloittamisesta alkava koeaika, joka on puolet virkasuhteen kestosta.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan valittu on esittänyt selvityksen terveydentilastaan. Selvitys terveydentilasta on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien. Mikäli tehtävästä toiseen siirtyvä henkilö on aiemmin jo esittänyt selvityksen terveydentilastaan, esihenkilö voi päättää, ettei työhöntulotarkastusta tarvita.

Päätöksen perustelut

Uudet asiantuntijan virat perustettiin kaupunginhallituksen päätöksillä Kh 2.11.2020 pvm § 717 ja Kh 15.2.2021 § 130. Asiantuntijan virat ovat olleet julkisesti haettavana ajalla 8.2.2021-22.2.2021 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä ja Oikotie.fi-sivustolla.

Virat sijoittuvat palvelussuhteen alkaessa työllisyyden kuntakokeilun nuorten osaamisen ja uraohjauksen palveluihin, aikuisten osaamisen ja uraohjauksen palveluihin ja aikuisten työhön kuntouttaviin palveluihin.

Kansliapäällikön 3.3.2021, 56 §:n tekemän delegointipäätöksen mukaan määräaikaiseen virkaan ottaa ko. viralle määritelty lähin virassa oleva esihenkilö. Toimivaltaisen viranhaltijan esteen vuoksi asiantuntijan tehtävän osalta määräaikaiseen virkaan ottaa maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja Ilkka Haahtela.

Viranhaltijan tehtävänä ovat asiantuntijan tehtävät työllisyyden kuntakokeilun nuorten osaamisen ja uraohjauksen palveluissa, aikuisten osaamisen ja uraohjauksen palveluissa tai aikuisten työhön kuntouttavissa palveluissa.

Asiantuntijan viran kelpoisuusvaatimuksena on alempi korkeakoulututkinto tai muu vastaava osaaminen. Hakuilmoituksessa mainittiin, että koulutus voi olla sosiaalialan alempi korkeakoulututkinto, esimerkiksi sosionomi (AMK) tai yhteisöpedagogi (AMK).

Hakuilmoituksessa nuorten ja aikuisten osaamisen ja uraohjauksen asiantuntijatehtävissä edellytettiin hyvää suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa ja ruotsin kielen tyydyttävää suullista ja kirjallista taitoa. Aikuisten työhön kuntouttavissa palveluissa asiantuntijalta edellytettiin tyydyttävää englannin kielen taitoa ja nuorten ja aikuisten osaamisen ja uraohjauksen asiantuntijan tehtävässä hyvää englannin kielen taitoa.

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa odotettiin asiantuntijalta ymmärrystä suomalaisesta koulutuskentästä ja työelämän tarpeista, hyviä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä asiakaslähtöistä ja itsenäistä työskentelyotetta, hyvää ongelmanratkaisukykyä ja kykyä toimia laajoissa yhteistyöverkostoissa. Lisäksi hakuilmoituksessa luettiin eduksi koulutus- ja palvelujärjestelmän ja työmarkkinoiden tuntemus, kehittämisorientoitunut työote, kokemus työllisyydenhoidon tehtävistä, TE-palveluiden palvelutarjonnan tuntemus ja ajantasainen kokemus ohjaavasta asiakaspalvelutyöstä. Hakuilmoituksessa luettiin kelpoisuusvaatimuksissa mainittujen kielitaitovaatimusten ohella muu kielitaito eduksi.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Määräajassa hakemuksen jätti 96 hakijaa. Vaadittu kelpoisuus on 89 hakijalla. Kahdeksan hakijaa veti hakemuksensa pois rekrytointiprosessin aikana.

Hakemusten perusteella ryhmähaastatteluun kutsuttiin 48 hakijaa.

Haastattelun suorittivat ajalla 2.3.2021, 3.3.2021 ja 5.3.2021 palveluesihenkilö Kristiina Aho, palveluesihenkilö Tanja Kuivanen ja hr-asiantuntija Sirja Salo.

Kärkihakijoiden vertailu

********** on koulutukseltaan yhteisöpedagogi (Humanistinen ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2017). Hakija on toiminut Maunulan nuorisotyöyksikössä nuoriso-ohjaajana 9/2019 alkaen.

********** on koulutukseltaan restonomi (Karelia-ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2016). Hakija on toiminut Helsingin kaupungilla opettajan sijaisena 8/2020

********** on koulutukseltaan filosofian maisteri (Filosofie masterexamen, huvudområdet rättssociologi/master of science in sociology of law) (Lundin yliopisto, valmistumisvuosi 2016). Hakija on toiminut Uudenmaan TE-toimistossa asiantuntijana 2/2020 alkaen.

********** on koulutukseltaan teologian maisteri (Helsingin yliopisto, valmistumisvuosi 2015). Hakija on toiminut Oma Asiakaspalvelu Oy:ssä asiantuntijana asiakaspalvelussa 5/2016 alkaen.

********** on koulutukseltaan sosionomi (AMK) (Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2020). Hakija on toiminut lastentarhanopettajana ajanjaksolla 3/2018 – 6/2018.

********** on koulutukseltaan kasvatustieteen maisteri (Helsingin yliopisto, 2016). Hakija on toiminut Seure Henkilöstöpalvelut Oy:ssä henkilöstökonsulttina ajanjaksolla 5/2020 – 8/2020.

********** on koulutukseltaan maa- ja metsätieteiden maisteri. Hakija on toiminut Opepooli Oy:ssä toimitusjohtajana 3/2018 alkaen.

********** on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri (Helsingin yliopisto, valmistumisvuosi 2013). Hakija on toiminut Työ- ja elinkeinotoimistossa asiantuntijana 2/2021 alkaen.

********** on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri (Itä-Suomen yliopisto, valmistumisvuosi 2012). Hakija on toiminut Mehiläinen Oy:ssä palvelupäällikkönä 12/2018 alkaen.

********** on koulutukseltaan sosionomi (AMK) (Diak Helsinki, valmistumisvuosi 2007). Hakija on toiminut Omaishoitajaliitossa koulutussuunnittelijana 1/2013 alkaen.

********** on koulutukseltaan sosionomi (AMK) (Laurea-ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2013). Hakija on toiminut Helsingin kaupungilla sosiaaliohjaajana 5/2013 alkaen.

********** on koulutukseltaan yhteisöpedagogi (Humanistinen ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2010). Hakija on toiminut Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimistossa asiantuntijana 1/2017 alkaen.

********** on koulutukseltaan sosionomi (AMK) (Diakonia-ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2014). Hakija on toiminut Pelastakaa Lapset ry:ssä ohjaajana ja hanketyöntekijänä ajanjaksolla 2/2018 – 12/2019.

********** on koulutukseltaan Master of Social Science with Major in Political Science (Linköping University, valmistumisvuosi 2019). Hakija on toiminut Pohjois-Pohjanmaan TE-toimisto:ssa asiantuntijana 7/2020 alkaen.

********** on koulutukseltaan sosionomi (AMK) (Metropolia, valmistumisvuosi 2017). Hakija on toiminut Avosylin asumispalvelut Oy:ssä ohjaajana 12/2020 alkaen.

********** on koulutukseltaan Master of Administration (Estonian Business School, valmistumisvuosi 2021). Hakija on toiminut Talentor Finland Oy:ssä rekrytointiharjoittelijana 1/2020 alkaen.

********** on koulutukseltaan sosionomi (AMK) (Satakunnan ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2005). Hakija on toiminut Helsingin kaupungilla varhaiskasvatuksen opettajana 8/2011 alkaen.

********** on koulutukseltaan psykologian maisteri (Master's in Counselling Psychology) (Cukurova University, valmistumisvuosi 2018). Hakija on toiminut Rikosseuraamuslaitoksen korkeakouluharjoittelijana ajanjaksolla 6/2020 – 8/2020.

********** on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri (Helsingin kauppakorkeakoulu, valmistumisvuosi 1993). Hakija on toiminut Helsingin kaupungilla yrityskoordinaattorina ajanjaksolla 1/2020 – 12/2020.

********** on koulutukseltaan filosofian kandidaatti (Lundin yliopisto, valmistumisvuosi 1997). Hakija on toiminut Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla hallintoassistenttina ajanjaksolla 8/2020 – 1/2021.

********** on koulutukseltaan kasvatustieteen kandidaatti (Helsingin yliopisto, valmistumisvuosi 2019). Hakija on toiminut Valmennuskeskus Voimavarassa koulutuskoordinaattorina 9/2019 alkaen.

********** on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri (Belgradin yliopisto, valmistumisvuosi 5/2012). Hakija on toiminut Serbian suurlähetystössä suurlähettilään assistenttina ajanjaksolla 5/2017 – 8/2020.

********** on koulutukseltaan yhteisöpedagogi (Humanistinen ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2016). Hakija on toiminut Helsingin kaupungilla kouluvalmentajana 8/2020 alkaen.

********** on koulutukseltaan globaalin tutkimuksen maisteri (Göteborgin yliopisto, valmistumisvuosi 2019). Hakija on toiminut Kelassa palveluasiantuntijana ajanjaksolla 1/2020 – 1/2021.

********** on koulutukseltaan tradenomi (AMK) (Lapin ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2016). Hakija on toiminut KEHA-keskuksessa maksatustarkastajana 3/2021 alkaen.

********** on koulutukseltaan kasvatustieteen maisteri (Helsingin yliopisto, valmistumisvuosi 2021). Hakija on toiminut CareeriaPlus Oy:ssä uravalmentajaharjoittelijana ajanjaksolla 2/2021 – 2/2021.

********** on koulutukseltaan yhteisöpedagogi (Mikkelin Ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2006). Hakija on toiminut Helsingin kaupungilla nuoriso-ohjaajana 8/2019 alkaen.

********** on koulutukseltaan tradenomi (Kymenlaakson ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2000). Hakija on toiminut Helsingin kaupungilla työnsuunnittelijana 12/2019 alkaen.

********** on koulutukseltaan sosionomi (AMK) (Metropolia-ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2010). Hakija on toiminut Helsingin kaupungin aikuissosiaalityössä sosiaaliohjaajana 3/2018 alkaen.

********** on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri (Helsingin yliopisto, valmistumisvuosi 2020). Hakija on toiminut helmikuusta 2021 alkaen asiantuntijana TE-toimistossa

********** on koulutukseltaan humanististen tieteiden kandidaatti (Itä-Suomen yliopisto, valmistumisvuosi 4/2021). Hakija on toiminut Verohallinnossa asiakaspalvelijana 6/2018 alkaen.

********** on koulutukseltaan filosofian maisteri (Ruhr-Universität Bochum, valmistumisvuosi 2006). Hakija on toiminut Uudenmaan TE-toimistossa asiantuntijana 3/2020 alkaen.

********** on koulutukseltaan liikunnan yhteiskuntatieteiden maisteri (Jyväskylän yliopisto, valmistumisvuosi 2011). Hakija on toiminut Uudenmaan TE-toimistossa asiantuntijana 2/2021 alkaen.

********** on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden tohtori (Tampereen yliopisto, valmistumisvuosi 2018). Hakija on toiminut TTS Työtehoseurassa näyttötutkintojen arvioijana ajanjaksolla 10/2016 – 2/2020.

********** on koulutukseltaan Degree of Master of Arts in Education for the Compulsory school (Karlstad University, valmistumisvuosi 2016). Hakija on toiminut asiantuntijana Uudenmaan TE-toimistossa helmikuusta 2021 alkaen.

********** on koulutukseltaan filosofian maisteri (Helsingin yliopisto, valmistumisvuosi 2019). Hakija on toiminut Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla pedagogisena asiantuntijana ajanjaksolla 11/2019 – 5/2020.

********** on koulutukseltaan tradenomi (Laurea-ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2018). Hakija on toiminut asiantuntijana Uudenmaan TE-toimistossa 2/2021 alkaen.

********** on koulutukseltaan ihmisoikeuksien maisteri (”Master in Human Rights”) (National University of Distance Education (UNED), valmistumisvuosi 2014). Hakija on toiminut Monika naiset liitto ry:ssä sosiaaliohjaajana 1/2017 alkaen.

********** on koulutukseltaan filosofian maisteri (Jyväskylän yliopisto, valmistumisvuosi 2008). Hakija on toiminut Monikulttuurinen perhetyö ry:ssä hankekoordinaattorina 10/2020 alkaen.

********** on koulutukseltaan yhteisöpedagogi (Humanistinen ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2020). Hakija on toiminut Prizren Youth Club Kosovossa projektikoordinaattorina 1/2019 alkaen.

********** on koulutukseltaan sosionomi (AMK) (Laurea-ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2020). Hakija on toiminut Pilke päiväkodit Oy:ssä varhaiskasvatuksen opettajana 8/2020 alkaen.

********** on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri (Jyväskylän yliopisto, valmistumisvuosi 2019). Hakija on toiminut henkilökohtaisena avustajana 6/2016 alkaen.

********** on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri (Helsingin yliopisto, valmistumisvuosi 2008). Hakija on toiminut Veho Oyj:ssä HR-asiantuntijana 9/2020 alkaen.

********** on koulutukseltaan tradenomi (AMK) (Haaga-Helia-ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi, 2015). Hakija on toiminut Helsingin kaupungilla koulusihteerinä 10/2015 alkaen.

********** on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri (Turun Kauppakorkeakoulu, valmistumisvuosi 2018). Hakija on toiminut Keradur Service Oy:ssä aluepäällikkönä ja HR-koordinaattorina 5/2020 alkaen.

********** on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri (Helsingin Yliopisto, valmistumisvuosi 1993). Hakija on toiminut Finnair Oyj:ssä Chief Purserin tehtävissä 2/1989 alkaen.

********** on koulutukseltaan sosionomi (AMK) (Metropolia-ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2020). Hakija on toiminut Lyömätön Linja Espoosssa ry:ssä väkivaltatyön asiantuntijana 8/2008 alkaen.

********** on koulutukseltaan yhteisöpedagogi (Humanistinen ammattikorkeakoulu, valmistumisvuosi 2019). Hakija on toiminut Helsingin kaupunginkansliassa projektityöntekijä 8/2019 alkaen.

Kärkihakijoiden arviointi

Kaikilla haastatelluilla on kelpoisuusehdoissa edellytetty alempi korkeakoulututkinto tai muu vastaava osaaminen.

Koulutuksen ja työkokemuksen, hakuasiakirjojen ja haastattelussa osoitetun soveltuvuuden pohjalta tehdyn kokonaisarvion perusteella parhaat edellytykset asiantuntijan viran hoitamiseen on seuraavilla henkilöillä:

**********

Lisäksi he ovat rekrytointiprosessin aikana antaneet monipuolisimman kuvan kyvystään työskennellä asiantuntijana Helsingin työllisyyden kuntakokeilussa.

Asiantuntijan tehtävässä korostuu ymmärrys koulutus- ja työllisyyspalveluista, hyvät vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot sekä asiakaslähtöinen ja itsenäinen työskentelyote. Asiantuntijan tehtävässä tarvitaan hyvää ongelmanratkaisukykyä ja kykyä toimia laajoissa yhteistyöverkostoissa.

Maahanmuutto ja työllisyysasioiden johtaja katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella, että parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen on seuraavilla henkilöillä:

**********

Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

This decision was published on 17.03.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Ilkka Haahtela, maahanmuutto- ja työllisyysjohtaja, puhelin: 09 310 25565

ilkka.haahtela@hel.fi

Decisionmaker

Ilkka Haahtela
maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja

Attachments

1. Hakijalistaus

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.