Talousarvioaloite, ote-opetukseen taataan paikka kaikille kriteerit täyttäville oppilaille
Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Johanna Nuortevan ym. talousarvioaloitteesta varata rahoitus Ote-opetuksen järjestämiseksi kaikille sitä hakeville nuorille
Lausunto
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Kati Juvan ehdotuksesta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa kaupunginhallitukselle valtuutettu Johanna Nuortevan ja 15 muun valtuutetun talousarvioaloitteesta seuraavan lausunnon:
”Aloitteessa esitetään, että talousarviossa varataan rahoitus järjestää Ote-opetus kaikille sitä hakeville ja kriteerit täyttäville oppilaille. Aloitteessa todetaan, että kaikki halukkaat eivät mahdu mukaan Ote-opetusta saaviin ryhmiin ja nämä nuoret jäävät tyhjän päälle, oman lähikoulun vastuulle. Koulupudokkuuden ehkäisemiseksi ja peruskoulun loppuunsaattamiseksi niille oppilaille, joilla on koulunkäynti keskeytynyt tai poissaoloja on kertynyt niin paljon, ettei opiskelu enää onnistu, on tärkeää mahdollistaa oikeus Ote-opetukseen. Helsinki ei voi jättää Ote-opetukseen paikkaa hakevia ja kriteerit täyttäviä oppilaita tämän viimesijaisen tukimuodon ulkopuolelle. Ote-opettajia ja lastensuojelun Ote-ohjaajia on tarvittaessa palkattava lisää.
Sosiaali- ja terveyslautakunta ei näe tarpeelliseksi laajentaa koulunkäyntiä tukevaa perhetyötä. Lasten koulunkäyntiä tuetaan jo monipuolisesti ja uusia toimintatapoja erityistukea tarvitsevia oppilaita varten kehitetään yhteistyössä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tilastot eivät myöskään puolla Ote-opetustoimintamallin laajentamista.
Ote-opetus
Ote-toimintamalli on ollut vakiintunutta toimintaa Helsingissä vuodesta 2017. Sitä toteuttavat yhteistyönä kasvatuksen ja koulutuksen toimiala sekä sosiaali- ja terveystoimiala. Ote-opetus ja tuki on suunnattu yläastetta käyville oppilaille eli 7.–9.-luokkalaisille, jotka ovat yleensä iältään 13–15-vuotiaita. Opettajat ovat laaja-alaisia erityisopettajia ja työparina toimivat lastensuojelun ja perhesosiaalityön sosiaaliohjaajat. Näitä työpareja on Helsingissä viisi ja kullakin työparilla voi olla 8–10 oppilasta ohjauksessaan.
Ote-opetus on erityinen perusopetuslain (628/1998) 18 §:n mukainen opetusjärjestely, josta vastaa kasvatuksen ja koulutuksen toimiala. Ote-perhetyö on lastensuojelulain (417/2007) 36 §:n ja sosiaalihuoltolain (1301/2014) 18 §:n mukaista perhetyön sosiaaliohjaajan antamaa koulunkäyntiä tukevaa perhetyötä, jonka edellytyksenä on lastensuojelun avohuollon tai sosiaalihuoltolain mukainen asiakkuus. Ote-opetus on väliaikainen toimintamalli oppilaan koulunkäyntikyvyn palauttamiseksi ja oppilas säilyy oman koulunsa oppilaana.
Ote-opetukseen tulevilla nuorilla on muun muassa mielenterveydellisiä ongelmia ja sosiaalisten taitojen haasteita. Usein taustalla on myös oppimisvaikeuksia ja kiusatuksi tulemisen kokemuksia.
Koulunkäyntiä tukeva perhetyö lastensuojelun ja perhesosiaalityön palveluissa
Ote-ohjaajan antama koulunkäyntiä tukeva perhetyö pitää sisällään monenlaista toimintaa, kuten keskusteluja perheen ja nuoren kanssa, arjen käytännön ohjausta, erilaisia toiminnallisia menetelmiä, ryhmätoimintaa sekä yhdessä tekemistä. Yhteydenpito nuoren kanssa on tiivistä ja sovituille tunneille tuleminen on ensisijainen tavoite.
Ote-ohjaaja voi olla mukana myös tunneilla. Ote-työpari seuraa nuoren koulunkäynnin tilannetta yhdessä päivittäin sekä verkoston säännöllisissä tapaamisissa. Työskentely on muutostyötä yhdessä nuoren ja vanhempien kanssa. Työskentely sisältää nuoren arjen tukemista, perheen toimintakyvyn ja vanhemmuustaitojen sekä hyvinvoinnin vahvistamista. Sosiaaliohjaaja työskentelee lapsen ja perheen kanssa tarvelähtöisesti eli toisinaan hyvinkin tiiviisti, jotta nuoren koulunkäynnin tilannetta saadaan ratkaistua. Tavoitteena on vanhempien motivoiminen ja aktivoituminen hoitamaan ja tukemaan lapsen koulunkäyntiä. Palveluohjaus ja jatkotuen miettiminen yhteistyössä lapsen, perheen ja verkoston kanssa on osa työskentelyä.
Sosiaali- ja terveystoimialalla ei ole määritelty erikseen määrärahaa Ote-opetuksen koulunkäyntiä tukevaan perhetyöhön.
Ote-opetuksen laajentaminen
Kaupunkistrategian yhtenä tavoitteena on lasten eriarvoisuuden vähentäminen ja nuorten syrjäytymisen ehkäisy. Peruskoulun suorittaminen ja jatko-opintoihin siirtyminen tukevat strategian toteutumista.
Sosiaali- ja terveyslautakunta näkee tarkoituksenmukaisena, että lastensuojelu ja perusopetus jatkavat yhteistyötä tukea lapsia heidän koulunkäyntinsä onnistumiseksi.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vetämässä Oikeus oppia -hankkeessa kehitetään kasvatuksen ja koulutuksen toimialan ja sosiaali- ja terveystoimialan monialaista yhteistyötä. Lisäksi kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla käynnistyy Sitouttava kouluyhteistyö -hanke, jonka tavoitteena on vähentää ja ennaltaehkäistä poissaoloja perusopetuksessa ja luoda myönteistä toimintakulttuuria kouluissa.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Koulunkäyntiin erityistä tukea tarvitsevien lasten tukeminen edistää lasten välistä tasa-arvoa koulunkäynnissä."
Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali- ja terveyslautakunnan lausuntoa kaupunginhallitukselle Johanna Nuortevan ja 15 muun valtuutetun talousarvioaloitteesta varata rahoitus Ote-opetuksen järjestämiseksi kaikille sitä hakeville nuorille.
Lausuntoa on pyydetty 22.9.2021 mennessä. Aloitteeseen on pyydetty myös kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto. Lausuntoja on valmisteltu toimialojen yhteistyönä.
This decision was published on 22.09.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Saila Nummikoski, lastensuojelun johtaja, puhelin: 09 310 43439
Marja-Riitta Kilponen, toiminnansuunnittelija, puhelin: 09 310 43777
Anita Lindfors, lastensuojelupalvelujen päällikkö, puhelin: 09 310 43059