Vahingonkorvaus, autovaurio, 12.2.2021, Katajanokka

HEL 2021-002982
More recent handlings
§ 52

Yksikönjohtajan päätös vahingonkorvausasiassa, autovaurio Katajanokalla

Yksikönjohtaja

Päätös

Yksikönjohtaja päätti hylätä vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksessa todetaan, että asianosainen oli ohjattu 12.2.2021 Katajanokan koronatestausasemalla ajamaan siten, että ajon seurauksena puskuriin tuli noin 20 x 15 cm lommo. Autovaurio on korjattu liitteenä olevan korjauskustannuslaskelman mukaisesti. Korjaustoimenpide vaati myös kaksi käyntiä Konalaan ja 1,5 tunnin odotuksen.

Hakija on toimittanut 4.3.2021 Helsingin kaupungin kirjaamoon eritellyn suuruisen vaatimuksen ajoneuvonsa korjauskustannuksista. Hakija vaatii hakemuksessaan korvaamaan ajoneuvonsa vahingon korjauskustannuslaskelman mukaisesti 50,00 euroa sekä ajoneuvon korjaukseen liittyvät kilometrikorvaukset 8,80 euroa eli yhteensä 58,80 euron osalta.

Staran työnjohdon selvityksen mukaan vahinko on tapahtunut koronatestiteltassa, joka ei ole ajorataa. Paikalla on normaalikorkuinen reunakivi, johon tehty tavanomainen asfalttiluiskaus, jossa ei ole todettu rakenteellista vikaa, eikä korjaustarvetta. Liikenteenohjaaja on ohjannut liikenteen telttaan, mutta ajoneuvon kuljettajan tulee kuitenkin valita ajolinja siten, että ajoneuvon käyttö on turvallista. Liikenteenohjaaja ei osoita ajolinjaa. Muita korvaushakemuksia ei ole tiedossa. Teltan sisäosan testauskaistat on toteutettu tavanomaisten liikenneteknisten periaatteiden mukaisesti ja teltassa on ollut hyvä yleisvalaistus.

Staralta on tilattu testiteltan liikennejärjestelyt ja Stara on hoitanut velvoitteet asianmukaisesti, eikä vahinko ole johtunut Staran toiminnasta.

This decision was published on 24.11.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39943

ville.alatyppo@hel.fi

Decisionmaker

Ville Alatyppö
yksikönjohtaja

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k
3. Vahingonkorvausvaatimus 2.3.2021, liite, kuitti ja valokuva

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.