Sääntöohjaus, hallintosäännön muuttaminen, keskushallinnon myöntämiä avustuksia koskevan toimivallan muutos
Ändring av förvaltningsstadgan i fråga om befogenheterna vid fördelning av understödsanslag som står till centralförvaltningens disposition
Beslut
Stadsfullmäktige godkände förvaltningsstadga för Helsingfors stad i enlighet med bilaga 1.
Stadsfullmäktige justerade dessutom protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Det är meningen att förvaltningsstadgan ska få en särskild bestämmelse om att kanslichefen har rätt att besluta om fördelning av understödsanslag som står till centralförvaltningens disposition och övervakning av användningen av understöden. Den här befogenheten är avsedd att vara delegerbar.
Ändringen är klargörande till sin karaktär. Besluten om understödsanslagen och övervakningen av användningen har i sektorerna separat ålagts nämnderna i förvaltningsstadgan. Verksamheten vid centralförvaltningen har baserat sig bara på kanslichefens och avdelningarnas budgetbefogenheter, och det har inte funnits några säskilda bestämmelser om understöden.
För klarhetens skull och för att stadgehelheten ska vara enhetlig är det motiverat att införa en särskild bestämmelse om understöden också för centralförvaltningen. Revisionskontoret har i sin granskningspromemoria om understöden fäst avseende vid att förvaltningsstadgan är oenhetlig. Ändringen påverkar inte stadsstyrelsens understödsbefogenheter.
Förvaltningsstadgan föreslås får en ny punkt 8a i 12 kap. 1 § 2 mom. med följande lydelse:
Kanslichefen, om inte något annat är föreskrivet om befogenheterna, beslutar om eller godkänner grunder och gränser enligt vilka en tjänsteinnehavare beslutar om
8a fördelning av understödsanslag som står till centralförvaltningens disposition och övervakning av användningen av understöden
Ändringen bör behandlas i stadsstyrelsen 22.3.2021 och i stadsfullmäktige 31.3.2021, för att den ska ha trätt i kraft när stadskansliet i april 2021 beviljar organisationsunderstöd inom ramen för sysselsättningsåtgärderna.
Ändringen har beretts i samverkan mellan stadskansliets näringslivsavdelning och förvaltningsavdelning. De föreslagna ändringarna i förvaltningsstadgan behandlades 15.3.2021 i stadgearbetsgruppen.
Kaupunginhallitus 22.03.2021 § 193
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy Helsingin kaupungin hallintosäännön liitteen 1 mukaisesti.
Samalla kaupunginvaltuusto tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Esittelijä
Lisätiedot
Antti Peltonen, hallintopäällikkö, puhelin: 310 36018
Eeva-Liisa Rintala, asiantuntija, puhelin: 310 33303
This decision was published on 16.04.2021
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Antti Peltonen, förvaltningschef, telefon: 09 310 36018
Eeva-Liisa Rintala, expert, telefon: 09 310 33303