Tutkimuslupa, Aikuisten inkontinenssisuojien hoitotarvikejakelu Suomessa

HEL 2021-003378
More recent handlings
§ 15
This decisionmaker is no longer active

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Aikuisten inkontinenssisuojien hoitotarvikejakelu Suomessa”

Terveysasemien johtajalääkäri

Päätös

Terveysasemien johtajalääkäri myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Aikuisten inkontinenssisuojien hoitotarvikejakelu Suomessa” (valtakunnallinen kysely). Yhteyshenkilö on osastonhoitaja ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2022 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali- ja terveystoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali- ja terveystoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali- ja terveystoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Kyselytutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa hoitotarvikejakeluiden käytäntöjä aikuisten inkontinenssisuojien jakeluun liittyen. Lisäksi selvitetään, millaisia eroja hoitotarvikejakeluiden käytännöissä on valtakunnallisesti inkontinenssisuojien suhteen. Kysely on osa ”Hoivan kestävä tulevaisuus: Aikuisille suunnattujen vaippojen globaali poliittinen talous” –hanketta.

Kysely on suunnattu hoitotarvikejakeluissa työskenteleville. Helsingissä yhteyshenkilö välittää kyselyn osallistujille (10 henkiöä). Aineisto kerätään sähköisellä kyselylomakkeella (LimeSurvey). Tutkimuksessa ei kerätä suoria tunnistetietoja, mutta kyselyssä kysytään mitä kuntia hoitotarvikejakelu palvelee. Kyselylomake sisältää sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Epäsuoria tunnistetietoja ei luovuteta tutkimuksen ulkopuolisille henkilöille. Epäsuorat tunnistetiedot karkeistetaan aineistoa analysoitaessa ja julkaisuissa siten, että yksittäisiä vastauksia ei yhdistetä kuntien tai kuntayhtymien nimiin.

Kerättyä aineistoa säilytetään sähköisessä muodossa käyttäjätunnuksella ja salasanalla suojattuna yliopiston palvelimella. Aineisto arkistoidaan anonymisoituna Yhteiskuntatieteiden tietoarkistoon myöhempää opetus- ja tutkimuskäyttöä varten. Aineisto analysoidaan SPSS-tilasto-ohjelmalla sekä laadullisen sisällönanalyysin keinoin.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen 8.5.2018 § 134 mukaan sosiaalihuollon asiakirjojen ja terveydenhuollon potilasasiakirjojen antamisesta päättää terveysasemien johtajalääkäri (terveysasemiin kohdistuvat tutkimusluvat).

This decision was published on 13.04.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Taija Puranen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 21352

taija.puranen@hel.fi

Decisionmaker

Timo Lukkarinen
terveysasemien johtajalääkäri

Attachments

1. Tutkimuslupahakemus 11.3.2021
2. Tutkimuslupahakemus 11.3.2021, liite, tutkimussuunnitelma_kyselytutkimus
3. Tutkimuslupahakemus 11.3.2021, liite, suostumusasiakirja
4. Tutkimuslupahakemus 11.3.2021, liite, kyselylomake
5. Tutkimuslupahakemus 11.3.2021, liite, informointikirje
6. Tutkimuslupahakemus 11.3.2021, liite, tietosuojailmoitus
7. Tutkimuslupahakemus 11.3.2021, liite, hankekokonaisuuden työsuunnitelma

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.