Hankinta, rakennusten valokuvaus, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2021-003379
More recent handlings
§ 60

Rakennusten valokuvausta koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 2021 - 2023 (optiokausi 2 vuotta)

Asuntotuotantopäällikkö

Päätös

Asuntotuotantopäällikkö sulkee tarjouskilpailusta:

- Foto Bakery Oy:n, Skyproduction Oy:n ja Digital Northman AB:n, koska ne eivät täytä tarjouspyynnössä asetettua soveltuvuusvaatimusta, joka koskee tarjoajan kokemusta arkkitehtuurivalokuvauksesta

- Arkkitehdit Sankari Oy:n, koska se ei täytä tarjouspyynnössä asetettua soveltuvuusvaatimusta, joka koskee tarjoajan kokemusta arkkitehtuurivalokuvauksesta ja koska tarjous on hinnaltaan merkittävästi yleistä hintatasoa kalliimpi

- Kuvatoimisto Rodeo Oy:n, koska se ei täytä tarjouspyynnössä asetettua toiminnan vastuuvakuutusta koskevaa soveltuvuusvaatimusta

Asuntotuotantopäällikkö hyväksyy kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja tekee rakennusten valokuvausta koskevat puitesopimukset kaupunkiympäristön toimialan käyttöön seuraavien tarjoajien kanssa:

ADLC Arkkitehtuuritoimisto Oy
Craps Oy
Elido Oy
Kuvauspalvelu Vesa Voitto Sakari
T:mi Kimmo Räisänen
T:mi Sami Lamminen

Puitesopimukset tehdään seuraavin ehdoin:

Puitesopimus on määräaikainen. Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.8.2021.

Sopimus päättyy 30.6.2023. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhdellä kahden vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvan optiokauden.

Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana enintään 150 000 euroa (alv. 0 %).

Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota palveluntuottajalle yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.

Päätöksen perustelut

Hankinnan perustiedot

Hankinnan kohteena on uudisrakennus- ja peruskorjaushankkeiden valokuvaus. Kohteet ovat Helsingin kaupunkiympäristön toimialan rakennuttamia tiloja, kuten asuinrakennuksia, palvelutaloja ja niiden yhteydessä sijaitsevia pieniä liike-, toimisto-, päiväkoti- ja pysäköintitiloja.

Hankinnan kohde muodostaa kokonaisuuden, jonka jakaminen osiin ei hankintayksikön näkemyksen mukaan ole tarkoituksenmukaista.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 30.6.2023 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella optiovuodella.

Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyyn valitaan 5 - 10 sopimuskumppania, joiden kanssa tehdään puitesopimusluonnoksen mukaiset puitesopimukset, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Hankintamenettely

Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinnasta on 21.4.2021 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 20.5.2021 mennessä tarjouksen jätti 11 tarjoajaa:

ADLC Arkkitehtuuritoimisto Oy
Arkkitehdit Sankari Oy
Craps Oy
Digital Northman AB
Elido Oy
Foto Bakery Oy
Kuvatoimisto Rodeo Oy
Kuvauspalvelu Vesa Voitto Sakari
Skyproduction Oy
Tmi Kimmo Räisänen
Tmi Sami Lamminen

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Vastuugroup.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.

Sopimustoimittajaksi valittavalta tarjoajalta edellytetään voimassa olevaa toiminnan vastuuvakuutusta. Tarjoajien on pyydettäessä toimitettava selvitys voimassa olevasta vakuutuksesta.

Tarjoajalla tulee olla kokemusta arkkitehtuurivalokuvauksesta. Tarjoajan tulee esittää referenssikuvat kolmesta eri kohteesta, joiden perusteella hankintayksikkö arvioi, onko tarjoajalla hankittavan palvelun tuottamiseen soveltuva pätevyys arkkitehtuurivalokuvauksesta.

Tarjouspyynnön mukaan hankintayksiköllä on oikeus olla hyväksymättä tarjousta, joka on hintatasoltaan merkittävästi yleistä hintatasoa kalliimpi.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi ja tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:

- Foto Bakery Oy:n, Skyproduction Oy:n, Digital Northman AB:n ja Arkkitehdit Sankari Oy:n referensseinä esitetyn kuva-aineiston laatu ei hankintayksikön arviointiryhmän mukaan vastaa näkemyksellisyyden ja toteutuksen osalta tarjouspyynnön mukaiselle kohteiden arkkitehtuurivalokuvaukselle asetettuja vaatimuksia.

- Arkkitehdit Sankari Oy:n tarjoushinta on hintatasoltaan merkittävästi yleistä hintatasoa kalliimpi.

- Kuvatoimisto Rodeo Oy ei toimittanut pyydetyssä määräajassa toiminnan vastuuvakuutustodistusta.

Foto Bakery Oy:n, Skyproduction Oy:n, Digital Northman AB:n, Arkkitehdit Sankari Oy:n ja Kuvatoimisto Rodeo Oy:n tarjoukset tulee näin ollen sulkea tarjouskilpailusta.

Muut tarjoajat täyttävät tarjouksissa ilmoitettujen tietojen sekä määräaikaan mennessä pyydettyjen selvitysten mukaan soveltuvuusvaatimukset ja vertailuun hyväksytyt tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Referenssien arviointipöytäkirja on päätöksen liitteenä 1.

Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta

Tarjousten valinta perustuu kokonaistaloudelliseen edullisuuteen. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan tarjouspyynnössä ilmoitettujen hintojen perusteella. Hintavertailuun otetaan mukaan ne tarjoukset, jotka täyttävät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja laatuvaatimukset.

Tarjoajat asetetaan etusijajärjestykseen hintavertailun perusteella. Tarjouspyynnön mukaan kilpailutuksen perusteella tehdään puitesopimukset 5 - 10 palveluntuottajan kanssa, ellei
soveltuvuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.

Halvinta hintaa käytetään vertailuperusteena, koska hankintaa koskevat laatutekijät on otettu huomioon tarjoajaa koskevissa soveltuvuusvaatimuksissa.

Tarjousten hintavertailutaulukko on päätöksen liitteenä 2.

Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Sopimustoimittajilta tilattavat euromääräiset summat jakautuvat tarjousten vertailuhinnan perusteella saatujen pisteiden mukaan prosenttisuhteisesti. Prosenttisuhde määritellään päätöksen liitteen 3, Tilausten jakotaulukko mukaisesti. Tilattujen toimeksiantojen todellinen prosenttisuhde voi vaihdella +- 5 prosenttia.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen
(Kylk 11.5.2021 § 248) mukaan asuntotuotantopäälliköllä on hankintavaltuudet 2 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin asti. Asuntotuotantopäällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

This decision was published on 24.06.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Marja-Liisa Heikkilä, rakennuttaja-arkkitehti, puhelin: 09 310 32396

marjaliisa.heikkila@hel.fi

Maiju Silvennoinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21420

maiju.silvennoinen@hel.fi

Decisionmaker

Seidi Kivisyrjä
asuntotuotantopäällikkö

Attachments

1. Referenssien arviointi
2. Vertailutaulukko
3. Tilausten jakotaulukko

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.