Hankinta, kuljetuspalvelujärjestelmä, Palvelukeskus Helsinki

HEL 2021-003394
More recent handlings
Case 4. / 14 §

Oikaisuvaatimus, kuljetuspalvelujärjestelmä hankinta, Palvelukeskus Helsinki

Board of Palvelukeskus Helsinki

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti jättää Intoit Oy:n (Y-tunnus 2400192-1) hankintaoikaisuvaatimuksen koskien Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan päätöstä 18.2.2022 § 5, Palvelukeskus Helsinki, kuljetuspalvelujärjestelmä, tutkimatta.

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta toteaa, että Intoit Oy ei ole jättämänsä hankintaoikaisuvaatimuksen mukainen asianosainen eikä hankintaoikaisuvaatimuksessa ole muutenkaan esitetty sellaisia perusteita, joiden nojalla Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan edellä mainittua päätöstä tulisi muuttaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankintalain 1 §:n 1 momentin mukaan valtion ja kuntien viranomaisten sekä muiden 5 §:ssä tarkoitettujen hankintayksiköiden on kilpailutettava hankintansa ja käyttöoikeussopimuksensa siten kuin tässä laissa säädetään.

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 133 §:n 1-3 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty. Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä hankintaoikaisun tekemistä tai hankintaoikaisun käsittelyä. Hankintaoikaisu voi koskea myös lainvoimaiseksi tullutta hankintayksikön päätöstä, jos asiaa ei ole saatettu markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Helsingin kaupungin hallintosäännön luvun 19 § 4 mukaisesti liikelaitoksen johtokunnan ja sen alaisen viranhaltijan päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee liikelaitoksen johtokunta.

Esittelijä toteaa, että Intoit Oy ei ole hankintalain 133 §:n mukainen asianosainen, koska Intoit Oy ei ole jättänyt hankintaan tarjousta eikä ole muutoinkaan osoittanut osallistumishalukkuutta hankintaan hankintamenettelyn aikana. Alalla toimiva talouden toimija on oikeuskäytännössä katsottu asianosaiseksi lähtökohtaisesti vain, jos yrittäjä on antanut tarjouskilpailussa tarjouksen tai jos yrittäjä on osoittanut pyrkineensä osallistumaan tarjouskilpailuun (MAO: H317/2021 ja MAO: H319/2021)

Palvelukeskusliikelaitoksen hankintamenettely

Palvelukeskusliikelaitos pyysi 21.10.2021 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia kuljetuspalvelujärjestelmän HEL 2021-003394 hankinnasta.

Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta teki asiasta hankintapäätöksen 18.2.2022 § 5, jolla hankittavan palvelun toimittajaksi valittiin Oy Attracs Ab (Y-tunnus 2203169-2).

Intoit Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

Intoit Oy ilmoittaa 4.3.2022 päivätyssä hankintaoikaisuvaatimuksessaan Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunnan hankintapäätöksen olleen virheellisen ja pyytää Palvelukeskusliikelaitoksen johtokuntaa kumoamaan tehdyn hankintapäätöksen, korjaamaan virheellisen hankintamenettelynsä ja kilpailuttamaan hankinnan uudestaan. Intoit Oy perustelee vaatimustaan sillä, että se on hankintamenettelyn aikana ollut yhteydessä hankintayksikköön ja tuonut esille hankintamenettelyn virheellisyyden, mikä on estänyt Intoit Oy:n tarjouksen antamisen.

Close

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta 18.02.2022 § 5

Close

This decision was published on 06.05.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.

Close

Presenter information

vs. toimitusjohtaja
Risto Paavola

Ask for more info

Antti Virtanen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 27969

antti.virtanen@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 4.3.2022

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.