Hankinta, nuorisotyö, Puistolan alue, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Avoin ja ryhmämuotoinen nuorisotyö Puistolan peruskoululla
Päätös
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja päätti hyväksyä Helsingin NMKY ry:n antaman kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen avoimesta ja ryhmämuotoisesta nuorisotyöstä Puistolan peruskoululla arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 144 000,00 euroa.
Hankintasopimuksen voimassaoloaika on 1.8.2021 – 31.7.2022.
Hankintaan sisältyy lisäksi yksi (1) kahden (2) vuoden optiokausi toimintakaudelle 1.8.2022 - 31.7.2024, jonka käyttöönotosta tilaaja päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen kuusi (6) kuukautta ennen edellisen sopimuskauden päättymistä.
Hankinnasta tehdään sopimus tämän päätöksen saatua lainvoiman. Toimialajohtaja valtuuttaa nuorisoasianjohtajan allekirjoittamaan sopimuksen ja tekemään siihen vähäisiä muutoksia tarvittaessa.
Päätöksen perustelut
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta valtuutti kokouksessaan 17.11.2020, § 189, nuorisopalvelukokonaisuuden valmistelemaan Puistolan alueellisen nuorisotyön toiminnan toteuttamisen julkisena hankintana yhden vuoden ja kahden vuoden optiokauden ajaksi.
Nuorisopalveluissa on kaupunkistrategian tavoitteiden mukaisesti työn alla suunnitelma siitä, miten tulevaisuudessa kumppanuuksia vahvistetaan ja yhdessä yhteistyötahojen kanssa määritellään yhteistyön sisältöjä ja rajapintoja. Osana tätä prosessia tullaan tekemään ehdotus palveluiden tuottamisen tavoista, eli siitä mitkä toiminnat olisi tarkoituksenmukaista tuottaa itse, mitkä toiminnat sopivat avustettaviksi tai muuten tuettaviksi, sekä mitkä toiminnat kilpailutetaan. Koska prosessin aikataulu on kuitenkin muuttunut ja Puistolan alueen nuorisotyön hankinta päättyy jo kevätkesällä 2021, ei ole mahdollista odottaa prosessin valmistumista.
Hankinnan kohde
Avoin ja ryhmämuotoinen nuorisotyö Puistolan alueella. Toiminta suunnitellaan ja toteutetaan tiiviissä yhteistyössä nuorisopalveluiden koillisen nuorisotyöyksikön kanssa huomioiden voimassaolevan kaupunkistrategian linjaukset sekä nuorisopalvelukokonaisuuden painopistealueet. Lisäksi toimintaa suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä Puistolan peruskoulun kanssa.
Hankintamenettely
Hankinta avoimesta ja ryhmämuotoisesta nuorisotyöstä Puistolan alueella on toteutettu avoimella menettelyllä; hankintailmoitus on julkaistu 7.4.2021 HILMA-järjestelmässä ja tarjouspyyntö (HEL 2021-003803) on julkaistu hankintalain 25 § kynnysarvon alittavien liitteen E kohdassa tarkoitettuja muita erityisiä palveluita koskevien hankintojen mukaisesti.
Tarjouspyyntö on toteutettu käänteisenä kilpailutuksena siten, että valintaperusteena ovat ainoastaan laadulliset perusteet.
Määräaika tarjousten jättämiselle oli 30.4.2021 klo 12:00. Määräaikaan mennessä saapui yksi tarjous Helsingin NMKY ry:ltä.
Tarjouspyynnössä olevat laadulliset vertailuperusteet vähimmäisvaatimusten ylittävistä ominaisuuksista ovat seuraavat: 1. Vähimmäisvaatimusten ylittävän ohjatun toiminnan tuntimäärä, 2. Vähimmäisvaatimusten ylittävän nuorten työelämätaitoja tukevan toiminnan järjestäminen toimintakauden aikana, 3. Vähimmäisvaatimukset ylittävän pienryhmätoiminnan määrä ja 4. Aiempi kokemus yhteistyöstä koulun/koulujen kanssa.
Valituksi tulee ainoan tarjouksen antanut Helsingin NMKY ry, joka sai tarjouskilpailun laadullisista vertailuperusteista täydet pisteet.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianomaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä.
Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Toimivalta
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 2.3.2021, § 26 siirtää hankintojen toimivaltaansa viranhaltijoille Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2. momentin 3. kohdan perusteella siten, että toimialajohtaja voi päättää hankinnoista 300 000 euroon saakka.
This decision was published on 13.05.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Mirja Silajärvi, toiminnanjohtaja, puhelin: 09 310 71599
Tiina Nurmi, suunnittelija, puhelin: 09 310 89121
Niina Lammi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20573