Lausuntopyyntö, alueiden kehittäminen ja EU:n alue- ja rakennepolitiikka 2021 - 2027, työ- ja elinkeinoministeriö

HEL 2021-004246
More recent handlings
§ 40

Lausunto työ-ja elinkeinoministeriölle luonnoksista alueiden kehittämistä ja Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan rahastoja koskevan lainsäädännön nojalla annettavista valtioneuvoston asetuksista

Helsinki Mayor

Päätös

Pormestari antoi työ- ja elinkeinoministeriölle seuraavan lausunnon liittyen luonnoksiin alueiden kehittämistä ja Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan rahastoja (2021-2027) koskevan lainsäädännön nojalla annettavista valtioneuvoston asetuksista (VN/9125/2021-TEM-1).

Kaupunkien edustus alueiden kehittämisen kannalta keskeisissä toimielimissä (toimeenpanoasetus, 1 luku 7-12 §, ja 2 luku, 15-16§)

Alueiden uudistumisen neuvottelukunnan (AUNE) kokoonpano:

On tärkeää, että alueiden uudistumisen neuvottelukunnassa ovat edustettuina suuret kaupungit, jotka ovat alueiden merkittävimpiä toimijoita ja kehittäjiä. Toimeenpanoasetuksessa tulee säätää, että suurten kaupunkien tulee olla edustettuina neuvottelukunnassa. Tämä on edellytys sille, että rakennerahasto-ohjelmalla edistetään aluekehittämisen tavoitteita, joissa on vahva kaupunkipoliittinen painotus. Nimenomaan kaupunkiseuduilla ratkaistaan keskeisiä Euroopan unionia koskevia haasteita rahoituskaudella 2021-2027.

Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan ohjelman seurantakomitea:

Koska kestävä kaupunkikehittäminen on keskeinen osa alue- ja rakennepolitiikan ohjelmaa, pitää Helsingin kaupunki tärkeänä, että kaupungit huomioidaan seurantakomitean kokoonpanossa.

Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan ohjelman valtakunnallisen teeman johtoryhmä:

Valtakunnallisten teemojen johtoryhmissä tulee huomioida kaupunkien edustus niiltä osin kuin kyseessä oleva teema koskee kaupunkeja.

Maakunnan yhteistyöryhmän sihteeristö:

Maakunnan yhteistyöryhmän sihteeristön kokoonpano on melko rajaava. Mahdollisuutta aluekohtaiseen tarkoituksenmukaisuusharkintaan tulee lisätä.

Alueiden kehittämisen keskustelut:

Toimeenpanoasetuksen perustelumuistiossa todetaan (s.11), että ”…keskustelujen asiasisällöstä riippuen voi olla perusteltua, että alueen keskusteluun osallistuu maakunnan keskuskaupungin…edustajia”. Metropolialueen ja koko Suomen kannalta on tärkeää, että Helsinki on aina suoraan edustettuna aluekehityksen kannalta keskeisissä työryhmissä ja keskusteluissa.

Kestävän kaupunkikehittämisen johtoryhmä:

Asetuksessa todetaan: ”Kestävää kaupunkikehittämistä tukevien yhdennettyjen toimenpiteiden toteuttamiseksi tehtävä suunnitelma muodostuu yhteistyösopimuksista työ- ja elinkeinoministeriön ja kaupunkien välillä. Toimeenpanolain 27 § 1 momentin mukaisen johtoryhmän jäsenistä päättää yhteistyösopimuksen sopimuspuolena oleva kaupunki”.

Pääkaupunkiseudun osalta yhteistyösopimuksessa on useita kaupunkeja. Näin ollen 27 § 1 momentti tulisi muuttaa muotoon: ”Toimeenpanolain 27 §:n 1 momentin mukaisen johtoryhmän jäsenistä päättää yhteistyösopimuksen sopimuspuolena oleva kaupunki ja pääkaupunkiseudulla sopimusosapuolena olevat kaupungit.”

Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit solmivat yhteisen ekosysteemisopimuksen valtion kanssa ja muodostavat yhteisen johtoryhmän. Kestävän kaupunkikehittämisen osalta rahoitettavien toimenpiteiden valinnan päätösvalta on sisältöharkinnan osalta ensisijaisesti kaupunkiviranomaisilla ja kaupunkikohtaisella johtoryhmällä. Välittävä viranomainen vastaa ohjelmanmukaisuus- ja tukikelpoisuusharkinnasta.

Maakuntaohjelman sisällön rakenne, valmistelu ja aikataulu (toimeenpanoasetus, 2 luku, 14§)

Helsinki kannattaa nykyistä yleisempää sääntelyä koskien maakuntaohjelman pitkän aikavälin strategisia linjauksia, maakuntaohjelmien laatimista sekä luopumista maakuntaohjelman toimeenpanosuunnitelman laatimisesta.

Rahoitusasetus (3 luku 11-12§, 5 luku 31§)

Tukipäätös ja muutoshakemus:

Lausuntoluonnoksessa esitetään yleisestä hankkeiden enimmäiskestoajasta luopumista. Muutoksen myötä muutoshakemuksien tarve oletettavasti vähenee. Tämä tukee yleistä tavoitetta hankehallinnon keventämisestä. Hankehallinnon keventämistä tukee myös mahdollisuus muutoshakemusten vireille avaamiseen tuen saajan toimesta ilman, että viranomainen erikseen avaa hakemuksen tuen saajan käsiteltäväksi. Helsingin kaupunki pitää tärkeänä, että rahoituskaudella 2021-2027 toimenpiteitä hallinnon keventämiseksi jatketaan.

Haku- ja valintamenettelyt Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan ohjelmassa:

Ekosysteemisopimusten hankkeissa kaupunkien muodostama johtoryhmä tekee valinnan rahoitettavista hankkeista (esitys välittävälle toimielimelle, josta viranomainen voi poiketa vain laillisuus- tai ohjelmanmukaisuussyistä). Helsingin kaupunki pitää tärkeänä, että kaupunkien ja välittävän toimielimen välinen prosessi muotoillaan hallinnollisesti mahdollisimman ketteräksi. Ekosysteemisopimuksille on varmistettava riittävä rahoitus, ja niitä tulee voida rahoittaa myös muualta kuin kestävän kaupunkikehittämisen ohjelmasta.

This decision was published on 30.04.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Ask for more info

Anu Riila, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 64495

anu.riila@hel.fi

Decisionmaker

Jan Vapaavuori
pormestari