Määrärahojen siirto, vuoden 2021 talousarvio, kaupungin palkkakehitysohjelman toteuttaminen, kaupunginkanslia
Överföring av anslag i 2021 års budget för genomförande av stadens löneutvecklingsplan
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade överföra anslag i 2021 års budget enligt följande: Från budgetmomentet 1 30 01, Stadsstyrelsens dispositionsmedel, totalt 4 402 000 euro för att genomföra löneutvecklingsplanen till budgetmomenten
2 10 01, Fostran och utbildning | 980 000 euro |
3 10 01, Stadsstruktur | 9 000 euro |
3 10 05, Räddningsverket | 562 000 euro |
4 10 01, Kultur och fritid | 106 000 euro |
5 10 01, Social- och hälsovårdstjänster | 2 745 000 euro |
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Genomförandet av Helsingfors stads löneutvecklingsplan fortsätter 2021. Löneutvecklingsplanen för 2021 har gjorts upp som ett samarbete mellan ledningen för sektorerna, förvaltningarna och affärsverken och personalsakkunniga samt stadskansliet. Under beredningsarbetet hördes i stor utsträckning också olika parter, såsom företrädare för personalorganisationerna, och fördes diskussion med medlemmarna i stadens ledningsgrupp i syfte att hitta gemensamma prioriteringar.
Syftet med löneutvecklingsplanen, en av Helsingfors stadsstyrelse fastställd långsiktsplan, är att öka stadens attraktionskraft som arbetsgivare samt att planmässigt höja lönen, särskilt för de yrkesgrupper där lönekonkurrenskraften och således tillgången till kunnig personal är en utmaning för staden. Denna utmaning har sedan år 2019 bemötts systematiskt och planmässigt med hjälp av löneutvecklingsplanen.
Löneutvecklingsplanen är kopplad till stadens årliga budgetprocess. Beslut om anslaget för löneutvecklingsplanen fattas årligen av stadsfullmäktige.
År 2021 har staden genom löneutvecklingsplanen velat uppmärksamma speciellt vårdpersonalen. Pandemiåret har ytterligare försvårat tillgången till sådan. En annan stor personalgrupp som uppmärksammas är barnskötarna inom småbarnspedagogiken. Höjningar styrs dessutom till vissa läkaruppgifter i social- och hälsovårdssektorn och vid affärsverket företagshälsan, till brandmännen vid räddningsverket, till vissa uppgifter som idrottsinstruktör och ungdomsledare i kultur- och fritidssektorn och till tillståndsarkitekterna vid stadsmiljösektorn. Löneförhöjningarna från 1.5.2021 i enlighet med 2021 års löneutvecklingsplan gäller ca 6 140 uppgifter inom sektorerna och affärsverken. En detaljerad lista över uppgiftsbeteckningarna finns i bilaga 1.
Löneförhöjningarna enligt 2021 års löneutvecklingsplan träder i kraft mitt under året, och därför blir 1 400 000 euro av det i budgeten reserverade anslaget över för premier av engångsnatur under år 2021. Det här anslaget av engångsnatur hänförs till läkarna vid hälsostationerna, vid rådgivningsbyråerna och inom skol- och studerandehälsovården. Målet är att få läkarna att stanna hos Helsingfors stad i den kontinuerligt besvärliga rekryteringssituationen.
Staden har reserverat 4 500 000 miljoner euro i budgeten för år 2021 för genomförandet av löneutvecklingsplanen. Anslagen överförs från stadsstyrelsens dispositionsmedel till sektorerna för de planenliga löneförhöjningarna.
Anslag på totalt 4 402 000 euro bör få överföras från budgetmomentet 1 30 01, Stadsstyrelsens dispositionsmedel, till budgetmomenten 2 10 01, Fostran och utbildning, 980 000 euro, 3 10 01, Stadsstruktur, 9 000 euro, 3 10 05, Räddningsverket, 562 000 euro, 4 10 01, Kultur och fritid, 106 000 euro, och 5 10 01, Social- och hälsovårdstjänster, 2 745 000 euro.
Kaupunginhallitus 26.04.2021 § 295
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää siirtää vuoden 2021 talousarvion määrärahoja seuraavasti: Talousarviokohdalta 1 30 01, Kaupunginhallituksen käyttövarat, yhteensä 4 402 000 euroa palkkakehityssuunnitelman toteuttamiseksi talousarviokohdille
2 10 01, Kasvatus ja koulutus | 980 000 euroa |
3 10 01, Kaupunkirakenne | 9 000 euroa |
3 10 05, Pelastuslaitos | 562 000 euroa |
4 10 01, Kulttuuri ja vapaa-aika | 106 000 euroa |
5 10 01, Sosiaali- ja terveyspalvelut | 2 745 000 euroa |
Esittelijä
Lisätiedot
Riina Kopola, erityissuunnittelija, puhelin: 310 28256
Leena Sandgren, palkitsemisen päällikkö, puhelin: 310 20595
This decision was published on 12.05.2021
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Riina Kopola, specialplanerare, telefon: 09 310 28256
Leena Sandgren, premieringschef, telefon: 09 310 20595