Vahingonkorvaus, kiinteistövahinko, Sauvontie 3

HEL 2021-004665
More recent handlings
§ 46

Yksikönjohtajan päätös vahingonkorvausasiassa, kiinteistövahinko Sauvontiellä

Yksikönjohtaja

Päätös

Yksikönjohtaja päätti hyväksyä vahingonkorvausvaatimuksen ja korvata nurmikkoalueen vahingot Staran omalla työllä vain aiheuttamansa vahingon osalta ja suuruudella.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksessa todetaan, että lumen pois lastaamisen yhteydessä kiinteistöön kuuluvasta tontin rinteestä lähti maata noin puoli kuutiota. Hakija epäilee tapahtuma-ajankohdaksi 1. – 31.3.2021 välistä aikaa ja vahinkoa Staran aiheuttamaksi. Hakemuksen mukaan tapahtumalle ei ole silminnäkijöitä, eikä hakija ei ole toimittanut valokuvia vahingosta.

Hakija on toimittanut 13.4.2021 Helsingin kaupungin kirjaamoon eritellyn suuruisen vaatimuksen kiinteistönsä maa-alueen korjauskustannuksista. Hakija vaatii hakemuksessaan korjaamaan aiheutettu vahinko eli toimittamaan tai korvaamaan 0,5 kuutiota multaa ja nurmikon siemenet.

Staran työnjohto on käynyt paikan päällä 13.8.2021 toteamassa vauriot, joista liitteenä on kuva. Staran työnjohdon selvityksen mukaan on hyvin todennäköistä, että aurauksen tai lumen kauhomisen yhteydessä kone on vaurioittanut hakijan kiinteistön kohdalla, kadun varressa ollutta nurmialuetta.

Staran työkoneiden kuljettajien velvollisuus on ilmoittaa työssä sattuvista vahingoista välittömästi työnjohdolle ja vahingon kärsijälle. Vahingosta ei aiheudu sanktiota kuljettajillemme.

This decision was published on 26.08.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39943

ville.alatyppo@hel.fi

Decisionmaker

Ville Alatyppö
yksikönjohtaja

Attachments

1. Vahingonkorvausvaatimus 13.4.2021

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.