Hankinta, liiketoiminnan erityisammattitutkinto, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2021-005524
More recent handlings
§ 89

Liiketoiminnan erikoisammattitutkinnon oppisopimuskoulutuksen hankinta

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Päätös

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti hyväksyä käydyn tarjouskilpailun perustella seuraavat yritykset puitejärjestelyyn (osaamisaloittain):

Henkilöstöhallinnon osaamisala (valitaan 4):
EdupoliPointCollege Oy, Management Institute of Finland MIF Oy,
Länsirannikon Koulutus, Oy WInNova Helsinki Business College Oy

Taloushallinnon osaamisala (valitaan 4):
Helsinki Business College Oy, Suomen Yrittäjäopisto Oy,
Rastor-instituutti ry, AEL-Amiedu Oy

Myynnin- ja markkinointiviestinnän osaamisala (valitaan 6):
Management Institute of Finland MIF Oy, Koulutuskeskus Salpaus, Länsirannikon Koulutus Oy WInNova, AVA- instituutin kannatusyhdistys ry, Rastor-instituutti ry, Suomen Yrittäjäopisto Oy

Kaupan osaamisala (valitaan 4): EdupoliPointCollege Oy, Management Institute of Finland MIF Oy, Länsirannikon Koulutus Oy WInNova, Rastor-instituutti ry

Kiinteistönvälityksen osaamisala: Rastor-instituutti ry

Kansainvälisen liiketoiminnan osaamisala: Management Institute of Finland MIF Oy.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton hankintahinta on 341 000,00 euroa (alv 0 %) sisältäen mahdollisen option.

Samalla toimialajohtaja päätti oikeuttaa oppisopimuspalveluiden koulutuspäällikön allekirjoittamaan tätä päätöstä vastaavat hankintasopimukset. Lisäksi kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti valtuuttaa oppisopimuspalveluiden koulutuspäällikön tekemään päätökset optiokausien käyttöönotosta.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 14.5.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2021-005524. Hankinnan kohteena oleva oppisopimuskoulutuksena järjestettävä liiketoiminnan erikoisammattitutkinnon tutkintokoulutus ja tutkinnon järjestäminen suomen kielellä on toteutettu avoimella menettelyllä. Kilpailuttamisessa sovelletaan hankintalain 12 lukua eli hankinta on E-liitteen mukainen palveluhankinta.

Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään tässä hankinnassa ainoastaan halvinta hintaa. Perusteluna tälle on, että laadullisia tekijöitä on otettu huomioon palvelun pakollisissa vähimmäisvaatimuksissa.

Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 14.5.2021 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 11.6.2021. Hankinnasta julkaistiin korjausilmoitus 26.5.2021, jossa referenssivaatimusta muutettiin siten, että erikoisammattitutkintojen lisäksi myös oppisopimuksella suoritetut ammattitutkinnot hyväksyttiin referenssiksi.

Tarjoukset pyydettiin henkilöstöhallinnon, taloushallinnon, myynnin ja markkinointiviestinnän, kaupan, kiinteistönvälityksen ja kansainvälisen liiketoiminnan osaamisaloilta. Tarjouspyynnössä ja hankintailmoituksessa asetettuun määräaikaan, 11.6.2021 klo 12.00, mennessä tarjouksia osa-alueisiin jättivät seuraavat tarjoajat:

Henkilöstöhallinnon osaamisala (valitaan 4):
EdupoliPointCollege Oy, Management Institute of Finland MIF Oy,
Länsirannikon Koulutus, Oy WInNova Helsinki Business College Oy,
AVA- instituutin kannatusyhdistys ry, Suomen Yrittäjäopisto Oy,
Rastor-instituutti ry AEL-Amiedu Oy

Taloushallinnon osaamisala (valitaan 4):
Helsinki Business College Oy, Suomen Yrittäjäopisto Oy,
Rastor-instituutti ry, AEL-Amiedu Oy

Myynnin- ja markkinointiviestinnän osaamisala (valitaan 6):
Management Institute of Finland MIF Oy, Koulutuskeskus Salpaus, Länsirannikon Koulutus Oy WInNova, AVA- instituutin kannatusyhdistys ry, Rastor-instituutti ry, Suomen Yrittäjäopisto Oy, AEL-Amiedu Oy

Kaupan osaamisala (valitaan 4): EdupoliPointCollege Oy, Management Institute of Finland MIF Oy, Länsirannikon Koulutus Oy WInNova, Rastor-instituutti ry, AVA- instituutin kannatusyhdistys ry, AEL-Amiedu Oy

Kiinteistönvälityksen osaamisala: Rastor-instituutti ry

Kansainvälisen liiketoiminnan osaamisala: Management Institute of Finland MIF Oy.

Tarjousten arviointi ja vertailu toteutettiin kolmessa vaiheessa:

1. Tarjoajien kelpoisuuden arviointi
2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
3. Tarjousten hintavertailu ja valinta

Kaikki tarjoajat täyttivät annetut kelpoisuusvaatimukset ja tehdyt tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia. Tarjoajien hinnat vertaitiin ja niiden perusteella puitejärjestelyyn valitut palveluntuottajat valitaan. Kiinteistönvälityksen ja kansainvälisen liiketoiminnan osaamisaloilla tarjoajia oli kummassakin vain yksi.

Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä.

Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta ja se on suunniteltu alkavaksi elokuussa. Sopimus tulee voimaan vasta, kun se on allekirjoitettu. Hankintaan sisältyy kaksi (2) yhden (1) vuoden optiokauden mahdollisuutta. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta päättää omalla toimialallaan hankinnoista tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kasvatus- ja koulutuslautakunta on oikeuttanut toimialajohtajan (HEL 2018-012438, 18.12.2018 § 278) päättämään hankinnoista 500 000 euroon (alv 0 %) asti.

This decision was published on 06.07.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Riikka Uoti, Johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 31036778

riikka.uoti@hel.fi

Decisionmaker

Liisa Pohjolainen
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Attachments

1. vertailutaulukko_VHP

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.