Hankinta, kestävän liikkumisen kokeilut, kaupunginkanslia, UIA HOPE-hanke, kaupunginkanslia

HEL 2021-005765
More recent handlings
§ 20

Hankinta, kestävän liikkumisen kokeilut, UIA HOPE-hanke

Elinkeinojohtaja

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä edempänä määritellyin rajauksin Colossus Finland Oy:n jättämän tarjouksen alueellisen kaupunkikuormapyöräpalvelukokonaisuuden kokeilun toteutuksesta osana Healthy Outdoor Premises for Everyone UIA HOPE-hankkeen kestävän liikkumisen edistämistoimenpiteitä.

Hankinta sisältää yhteiskäyttöisten sähköavusteisten kuormapyörien alueellisen käyttökokeilun kesä-lokakuun 2021 aikana sekä erityisesti lapsiperheille suunnatun pyöräseikkailun kokeilun. Palvelukokonaisuus on kuvattu Palveluntuottajan 27.4.2021 jättämässä tarjouksessa, liitteenä. Rajauksena hankittavaan kokonaisuuteen ei sisällytetä tarjouksen kohtaa 3. ’Talvikuormapyörä’, koska tarjouspyynnön mukaisesti hankittavan kokeilun toteutuksen tulee päättyä 31.10.2021 mennessä. Colossus Finland Oy:n edustaja on hyväksynyt tarjouksen kohdan 3. poisjättämisen hankinnasta.

Hankinnan arvo on 45 000 euroa ilman arvonlisäveroa.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia. Hankinnan kustannukset maksetaan UIA HOPE-hankkeen budjetista, projektinumero 109805909801.

Päätöksen perustelut

Urban Innovative Action – UIA HOPE -hankkeen tavoitteena on kehittää ja kokeilla ilmanlaadun mittaamisen, reaaliaikaisen seuraamisen ja parantamisen innovatiivisia keinoja Jätkäsaaren, Vallilan ja Pakilan alueilla. Hankkeessa luodaan keinoja asukkaiden osallistamiseksi ilmanlaatua parantavien ratkaisujen kehittämiseen muun muassa osallistavan budjetoinnin avulla. Yritysten uusien liiketoimintamahdollisuuksien luomisen ohella hanke tukee ilmanlaatuun kohdistuvaa tutkimusta ja kehittää paitsi asukkaiden osallisuusmahdollisuuksia yhteisten ongelmien ratkaisemiseksi niin myös elämänlaatua paremman ilmanlaadun kautta. Helsingin kaupungin partnereita hankkeen toteuttamisessa ovat Helsingin yliopisto, Forum Virium Helsinki Oy, Vaisala, HSY, FMI ja Useless Company.

UIA HOPE-hankkeen kestävän liikkumisen kokeiluhaun tarjouskilpailun tavoitteena oli löytää innovatiivisia ratkaisuja, joiden kautta voidaan pilotoida Helsingissä asukkaille uudenlaisia kestävään liikkumiseen kannustavia paikallisia palveluita, jotka auttavat vähentämään ilmanlaatua heikentäviä päästöjä. Hankinnan kohteena oleva kokeilu toteutetaan osana UIA HOPE-hanketta paikallisen ilmanlaadun kehittämistä sekä asukkaiden osallistamista tukevana toimenpiteenä. Palvelun käyttäjiä ovat kaupunkilaiset. Kokeilun tulosten hyödyntäjiä ovat hankekonsortion muodostavat organisaatiot.

Tarjouspyyntö julkaistiin 14.4.2021. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 27.4.2021, johon mennessä saapui tarjoukset seuraavilta toimijoilta:

- Colossus Finland Oy:Kaupunkikuormapyöräpalvelu
- Sproutverse Oy: Kestävän liikkumisen navigaattori.  

Hankittavan tarjouksen valintaperusteena oli arviointi määriteltyjen kriteerien mukaisesti: uutuusarvo ja innovatiivisuus, toteutuskelpoisuus sekä vaikuttavuus. Tarjouksia, joiden minimivaatimus ei täyty yhden tai useamman kriteerin osalta, ei valita toteutukseen. HOPE-hanke pidätti tarjouspyynnössä oikeuden päättää hankittavien palveluiden tai ratkaisujen lukumäärästä jätettyjen tarjousten perusteella.

Sproutverse Oy:n esittämässä tarjouksessa minimivaatimuksen ei katsottu arvioinnissa täyttyvän yhden kriteerin osalta. Tarjous ei näin ollen vastaa tarjouspyynnössä esitettyihin vaatimuksiin riittävässä määrin.

Colossus Finland Oy:n esittämän tarjouksen arviointiin täyttävän vähintään tyydyttävässä määrin kaikki asetetut arviointikriteerit. Arvioinnin perusteella tarjous vastaa tarjouspyynnössä esitettyihin vaatimuksiin sisältönsä sekä laadun osalta. Colossus Finland Oy:n tarjoaman ratkaisun katsotaan vastaavan tarjouspyynnön tavoitteita kannustaen Helsinkiläisiä toimimaan arjessaan ilmanlaatua heikentävien päästöjen vähentämiseksi tarjoamalla asukkaille uudenlaisen yhteiskäyttöisen palvelun kestävämpien kaupungissa liikkumisen tapojen kokeilemiseksi ja omaksumiseksi. Yrityksellä on referenssejä ja tarjottua hintaa voidaan pitää kohtuullisena hankittavaan ratkaisukokonaisuuteen nähden.

Tarjouspyyntö julkistettiin avoimen kokeiluhaun muodossa UIA HOPE-hankkeen verkkosivulla sekä Elinkeino-osaston Testbed.Helsinki-sivustolla ja ilmoitusta jaettiin laajasti sosiaalisessa mediassa. Tarjouspyynnön julkaisemista edelsi UIA HOPE-hankkeen ilmanlaatua parantavien toimenpiteiden valmisteluun liittynyt hankekonsortion toteuttama laaja selvitystyö kyseisen tyyppisistä ratkaisuista sekä niiden toimittajista. Osana työtä toteutettiin tiedonkeruu tietopyyntönä HILMA-palvelussa. Tämän lisäksi hanke järjesti elokuussa 2020 ja tammikuussa 2021 innovaatiokilpailu-muotoiset kokeiluhaut joiden kautta kartoitettiin HILMA-palvelussa julkaistuilla tarjouspyynnöillä soveltuvia yrityksiä ja toimijoita.

This decision was published on 07.06.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

  • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää
  • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta(valituksen kohteena oleva päätös)
  • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
  • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

  1. muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Jussi Kulonpalo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 36367

jussi.kulonpalo@hel.fi

Decisionmaker

Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja
Santtu von Bruun
yksikön päällikkö