Hankinta, liikkuvan koronatestausyksikön vuokraus, sosiaali- ja terveystoimiala
Liikkuvan koronatestausyksikön vuokrauksen hankinta
Päätös
Terveysasemien johtajalääkäri päätti hallintolain 50 §:n 1 momentin 1 kohdan nojalla poistaa päätöksensä 6.4.2021 § 13 ja ratkaista asian uudelleen seuraavasti:
Terveysasemien johtajalääkäri päätti hankkia liikkuvan koronatestausyksikön vuokrausta MediRet Oy:ltä.
Palvelua hankitaan sopimuksen allekirjoitushetkestä alkaen kahdeksi (2) kuukaudeksi. Sopimuksen arvioitu alkamisajankohta on 12.4.2021. Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollista jatkaa kahdella (2) yhden (1) kuukauden mittaisella optiokaudella.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 41 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Asiavirheen korjaaminen
Hallintolain 50 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen.
Terveysasemien johtajalääkäri on 6.4.2021 § 13 päättänyt hankkia liikkuvan koronatestausyksikön vuokrausta Aiderix Oy:ltä. Päätöksen jälkeen on kuitenkin tullut ilmi, että tarjous on tehty virheellisesti Aiderix Oy:n nimissä, kun se olisi pitänyt tehdä MediRet Oy:n nimissä. Päätöstä on sen vuoksi tarpeen korjata oikean palveluntuottajan osalta.
Asiavirheen korjaaminen tehdään asianosaisen pyynnöstä.
Hankinnan kohteena on liikkuvan koronatestausyksikön vuokraus. Liikkuva testausyksikkö on MAN -kuorma-autoalustan päälle rakennettu koronatestaus- ja toimistotila.
Palveluun sisältyy palveluntarjoajan toimesta ajoneuvon siirtäminen Helsinkiin sekä ajoneuvon päivittäinen siirtäminen kaupungin osoittamiin testauspaikkoihin. Ajoneuvon siirtäminen tarvitsee kuljettajalta kuorma-auto kortin sekä teknistä osaamista liittyen ajoneuvon apulaitteisiin, jonka vuoksi kuljettaja on palveluntarjoajan vastuulla. Lisäksi ajoneuvon kuljettajan tehtäviin kuuluu valmistella ajoneuvo päivittäiseen käyttöön ja pitää huoli ajoneuvon ja sen laitteiden toimivuudesta. Näiden lisäksi kuljettaja vastaa ajoneuvon sisätilojen puhdistamisesta ja pintojen desinfioinnista päivittäin.
Liikkuvan koronatestausyksikön avulla pyritään siihen, että testaus tapahtuisi mahdollisimman lähellä kaupunkilaisia ja olisi mahdollisimman helposti saatavilla. Liikkuvan koronatestausyksikön avulla testausta pystytään järjestämään myös sellaisilla alueilla, joilla ei ole testaustoimintaan soveltuvia tiloja.
Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia.
Hankinnasta ei järjestetty kevennettyä kilpailutusta vaan palvelua hankitaan suorahankintana MediRet Oy:ltä.
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 40 §:n 2 momentin 4 kohdan mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan, mikäli sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi.
Koronavirustartunnat ovat lähteneet voimakkaaseen kasvuun Helsingissä. Koronavirusmuunnosten osuus tartunnoista on kasvanut ennakoitua nopeammin, mikä on osaltaan vaikuttanut tartuntamäärien äkilliseen kasvuun. Tässä tilanteessa tehokkaan ja helposti saatavilla olevan testauksen turvaaminen on erittäin tärkeää. Edellä mainittujen syiden vuoksi hankintayksikkö katsoo, että suorahankintasopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä.
Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.
Terveysasemien johtajalääkärin oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 30.3.2021 § 76.
This decision was published on 18.05.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Niko Reunanen, kuljetuspalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 51991