Hankesuunnitelma, Purpuripolku 1, Päiväkoti Pelimannin ja Tiu´un uudisrakennus
Projektplan för nybyggnaden för daghemmet Pelimanni och Tiuku
Beslut
Stadsfullmäktige godkände projektplanen för en nybyggnad för daghemmet Pelimanni och Tiuku, daterad 17.06.2021, enligt vilken projektet omfattar cirka 2 260 m² bruttoyta och byggkostnaderna för projektet uppgår till högst 10 159 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för september 2021.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Behov
Projektplanen gäller daghemsbyggnaden som förverkligas som en nybyggnad i Gamlas i omgivningen av Spelmansvägen i adressen Potpurristigen 1.
I Kårböleområdet (Gamlas, Håkansåker, Magnuskärr) gjordes år 2016 en granskning av det lokala servicenätet i syfte att utreda behovet av servicelokaler som följer av befolkningstillväxten samt de befintliga lokalernas skick. I hela Kårböle distrikt kommer antalet barn i förskoleåldern att växa inom de följande 15 åren först kraftigt och sedan jämnare. Det har uppskattats att antalet barn i Kårböle distrikt kommer att öka med 250 fram till år 2034 jämfört med nuläget. Tillväxten riktar sig särskilt till Kungseken och Hongasmossa. Därtill har det uppskattats att antalet barn i åldern 1–6 i Gamlas delområde kommer att minska med ca 50 barn under prognosperioden.
Utifrån från fostrans- och utbildningssektorns utredning om servicelokalnätet är nybyggnadsprojektet en behövlig del av servicenätet i området. Utgångspunkten för ändringarna i lokalbehoven är de strategiska riktlinjerna för Helsingfors stads tjänster, enligt vilka servicehelheten bör utvecklas och göras allt mer kundorienterad genom förbättringar i kostnadseffektiviteten, produktiviteten och effektiviteten.
Stadsfullmäktige godkände 20.01.2021, § 14, detaljplaneändring nr 12625 för Spelmansvägens omgivning. I området planeras kompletteringsbyggande. På parkeringsområdet vid Spelmansvägen 9–11 planeras nya flervåningshus. Den gamla daghemsbyggnaden på Potpurristigen som inte använts som daghem på flera år ersätts med en nybyggnad. YOS-kvartersområdet utvidgas norrut till rekreationsområdet. Den nya beteckningen för kvartersområdet är kvartersområde för närservicebyggnader (YL) vilket möjliggör byggande av ett daghem som omfattar 2 500 m² vy.
Projektplan för nybyggnaden
Lokalerna i daghemmet planeras för ca 210 barn. Antalet daghemsplatser ökar med cirka 20 platser. För närvarande har daghemmet 190 platser och verksamhet vid två olika verksamhetsställen. Det har uppskattats att ca 40 personer kommer att arbeta i nybyggnaden.
Verksamheten i lokalerna kommer att omfatta småbarnspedagogik och förskoleundervisning för 1–6-åringar. Lokalerna gör det möjligt att ordna verksamhet i enlighet med planen för småbarnspedagogik. Lokalerna som tillåter verksamhet i smågrupper har planerats mångformiga. För daghemmet byggs en inhägnad gård för utevistelse som tillsammans med inomhuslokalerna bildar en enhetlig inlärningsmiljö. I planeringen förbereder man sig också på att lokalerna används som bostäder.
Byggnaden med tre våningar har en stomme som består av betongelement. Fasaderna har dels renmurat tegel, dels träpanelning. Yttertaket är maskinfogad plåt. Byggnaden värms upp med jordvärme. En del av elenergin produceras med solpaneler. Kalla separata uteförråd har sedumtäckta tak.
Projektet omfattar även genomförandet av LPA-området (ytan är 473 m²) på södra sidan av tomten. De nödvändiga platserna för skjutstrafik kan anläggas i området.
Projektet omfattar 2 260 m² bruttoyta, 1 789 m² lägenhetsyta och 1484 m² effektiv yta. Projektet omfattar även byggande av en gård för daghemmet.
Projektplanen utgör bilaga 1. Bilagorna till projektplanen finns i bilagematerialet.
Lokalkostnad för fostrans- och utbildningssektorn
Den interna månadshyran för nybyggnaden är 32,34 euro/m² lägenhetsyta, sammanlagt ca 57 900 euro i månaden och ca 694 800 euro om året. Grunden för hyran per kvadratmeter är 1 789 m² lägenhetsyta. Kapitalhyrans andel är 25,81 euro/m² lägenhetsyta, underhållshyrans andel 6,53 euro/m² lägenhetsyta, inklusive stadsmiljösektorns förvaltningskostnader 0,50 euro/m² lägenhetsyta.
Avkastningskravet är 3 % och amorteringstiden 30 år. Den slutliga kapitalhyran justeras efter de faktiska kostnaderna för projektet. Underhållshyran justeras så att den motsvarar underhållshyran vid tidpunkten då projektet färdigställs.
Projektets byggkostnader och finansiering
Maximipriset för projektets byggkostnader beräknat utgående från det teoretiska lokalbehovet uppgår till 10 159 000 euro exklusive mervärdesskatt i kostnadsnivån för april 2021.
I byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt 2021-2030, som ingår som bilaga i 2021 års budget, har det reserverats sammanlagt 8 800 000 euro för att planera och genomföra projektet, utgående från att projektet genomförs under åren 2021-2022. Projektets finansieringsbehov på 10 159 000 euro och fördröjningen av projektets genomförande till år 2023 på grund av tilläggsplanering som hänför sig till en kostnadsjustering tas i beaktande i det nya förslaget till byggprogram.
Projektets genomförande och tidtabell
Projektplanen har utarbetats i samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn. Representanter för bl.a. byggnadstillsynstjänsten, miljötjänsten och räddningsverket i stadsmiljösektorn samt tillgänglighetsombudsmannen har hörts som sakkunniga under planeringen av projektet.
Tjänsten lokaler inom helheten för byggnader och allmänna områden svarar för projektets genomförande och underhållet av byggnaden.
Genomförandet av nybyggnaden och gården för daghemmet Pelimanni och Tiuku har planerats så att byggandet börjar på vårvintern 2022 och lokalerna kan tas i bruk i augusti 2023.
Tillfälliga lokaler
Projektet har inget behov av tillfälliga lokaler.
Fostrans- och utbildningsnämndens utlåtande
Fostrans- och utbildningsnämnden tillstyrkte projektplanen 18.12.2018 § 264, och konstaterade att denna väl svarar mot de funktionella målsättningarna inom fostran och utbildning. Utlåtandet finns i sin helhet i ärendets beslutshistoria.
Befogenheter
I enlighet med 7 kap. 1 § 3 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om projektplaner vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.
Kaupunginhallitus 13.09.2021 § 622
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy päiväkoti Pelimannin ja Tiukun uudisrakennuksen 17.6.2021 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 2 260 brm² ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 10 159 000 euroa huhtikuun 2021 kustannustasossa.
Esittelijä
Lisätiedot
Maria Nelskylä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 25251
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 17.08.2021 § 264
Lausunto
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi puoltavan lausunnon kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle 17.6.2021 päivätystä osoitteeseen Purpuripolku 1 toteutettavan päiväkodin hankesuunnitelmasta (liite 1).
Lautakunta edellyttää erityistä huomiota ja tarkkuutta kiinnitettävän tilojen valmistumiseen sovitussa aikataulussa, mikä on edellytys lakisääteisten palvelujen toteuttamiselle.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta lausuu hankesuunnitelmasta seuraavaa:
Hankesuunnitelma vastaa kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Tilojen suunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota äänieristykseen, äänenvaimennukseen ja valaistukseen. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta painottaa hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyttä koko prosessin aikana. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin.
Esittelijä
Lisätiedot
Leena Tamminen, suunnittelija, puhelin: 310 80277
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 17.06.2021 § 60
Esitys
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle päiväkoti Pelimannin ja Tiu´un osoitteessa Purpuripolku 1 sijaitsevan uudisrakennuksen 17.6.2021 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 2 260 brm² ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 10 159 000 euroa huhtikuun 2021 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
B
Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet- palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen valmistelua odottamatta hankepäätöstä.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Ari Hulkkonen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Ari Hulkkonen, projektinjohtaja, puhelin: 310 27925
Erkki Huitti, projektinjohtaja, puhelin: 310 31866
This decision was published on 29.09.2021
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Maria Nelskylä, stadssekreterare, telefon: 09 310 25251