Hankesuunnitelma, lastensuojelun osastojen rakentaminen, Nordenskiöldinkatu 20, Sosiaali- ja terveystoimialan

HEL 2021-006351
More recent handlings
Case 5. / 5 §

Lastensuojelun osastojen, erityisen huolenpidon osasto- ja oppimistilojen rakentamisen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti korottaa Lastensuojelun osastojen, erityisen huolenpidon osasto- ja oppimistilojen, osoitteessa Nordenskiöldinkatu 20, rakennus 22, rakentamisen hankesuunnitelman enimmäishintaa 750 000 eurolla arvonlisäverottomana siten, että hankkeen kokonaiskustannukset ovat yhteensä enintään arvonlisäverottomana 3 050 000 euroa toukokuun 2021 kustannustasossa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on kokouksessaan 17.6.2021 § 63 hyväksynyt 7.6.2021 päivätyn hankesuunnitelman. Hanke koostuu kahden käyttäjähallintokunnan hankkeista samaan rakennukseen: SOTE/Lastensuojelun osastojen rakentaminen 2821P51434, KASKO/Eho oppimistilat Kaskolle 2821P21609.

Päätöksen mukainen hankkeen enimmäishinta oli 2 300 000 euroa arvonlisäverottomana huhtikuun 2021 kustannustasossa, eli 1 852 euroa/brm².

Lisäksi kosteus- ja sisäilmakorjauksille on avattu hanke: Auroran sairaala, Rak 22, Sisäilmakorjaukset, 2821S50002.

Kustannusmuutokset ja niiden syyt

Hankkeen kustannusnousu on 748 333 euroa. Hankkeen enimmäishinnan korotuksen jälkeen hankkeen uusi urakkavaiheen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 3 050 000 euroa toukokuun 2021 kustannustasossa. Kustannukset ovat arvonlisäverottomana 2 456 euroa/brm².

Hankkeen aikataulu oli erittäin tiukka johtuen lastensuojelulain muutoksesta, minkä vuoksi tilat oli määrä toteuttaa vuoden 2022 alkuun mennessä. Tiukasta aikataulusta ja kohteen pilottimaisesta luonteesta aiheutuivat suuret työmaa-aikaiset lisäkustannukset.

Työn loppuvaiheessa kävi ilmi, että käyttäjätoimialoilla ei ollut valmiutta käynnistää toimintaa vielä vuodenvaihteessa, minkä vuoksi töiden viimeistelyä jatkettiin ja sisätilojen vastaanotto ja luovutus käyttäjille toteutui 8.3.2022. Samassa yhteydessä pääurakoitsija Stara toimitti tilaajalle lisätyölaskun, jolloin tilaaja pyysi tarkempaa erittelyä lisätöistä ja niiden perusteista, jotta ne voidaan käydä läpi kesäkuussa pidettävässä koko urakan vastaanottokokouksessa. Pihatyöt vastaanotettiin 10.6., mutta pääurakoitsijan selvitys lisätöistä saatiin vasta 28.9. Projektinjohtaja sai 20.10. rakennuttajakonsultin ja työmaavalvojan laatiman selvityksen, minkä seurauksena lisätöiden kustannuksista vähennettiin 80 000 euroa.

Toiminnallinen osuus hankehinnan korotuksesta on noin 250 000 euroa arvonlisäverottomana. Kohteen turvallisuuden vaatimustaso tarkentui vasta työmaavaiheen aikana, mikä aiheutti mm. seuraavia kulueriä:

- ikkunoiden sisäpuoliset turvalasit
- terassin kaiteen vahvistaminen turvalaseineen
- alakattojen uudet pintarakenteet ja turvahuoltoluukkuineen
- asuintilojen lattioiden pintarakenteiden uusimiset
- asuinhuoneiden erikoisvahvat kalusteet
- lämpöpattereiden koteloinnit
- laajentuneet LVISA-työt
- kalusteiden ja huoltoluukkujen lukitustyöt
- em. lisä- ja muutostöistä aiheutuneet kiirekustannukset.

Kosteus- ja sisäilmakorjauksien osuus on noin 500 000 euroa. Työmaa-aikana havaitut korjaustarpeet aiheuttivat mm. seuraavia suuria kulueriä:

- toisen kerroksen terassirakenteen vedeneristysten uusinta
pintoineen
- maanvaraisten lattioiden mattojen ja mattoliimojen poistot ja
lattioiden hengittävät epoksimaalaukset
- sokkeleiden ulkopuolisten vesieristysten teko
- maanvastaisten seinien sisäpuoliset tiivistykset
- tekniikkatunnelin ovien uusimiset paineen kestäviksi oviksi
- osittain toimimaton ilmanvaihto.

Vuokravaikutus

Hankkeen kosteus- ja sisäilmakorjauksilla, noin 500 000 euroa arvonlisäverottomana, ei ole vaikutusta vuokraan.

Toiminnallisten muutostöiden korjatuilla kustannuksilla tilojen tulevaksi vuokraksi arvioidaan 44,52 euroa/htm², josta pääomavuokra on 16,13 euroa/htm², ylläpitovuokra 4,38 euroa/htm² ja hallintokulu 0,67 euroa/ htm² sekä lisävuokra 23,34 euroa/htm².

Soten vuokra-ala on 860 htm² ja Kaskon 170 htm², jolloin Soten kuukausivuokra on 38 286 euroa/kk ja Kaskon 7 569 euroa/kk ja Soten vuosivuokra on 459 433 euroa/v ja Kaskon 90 818 euroa/v.

Lisävuokran poistoaika on 10 vuotta. Lisävuokraehto: ”Jos vuokrasopimus päättyy ennen lisävuokran maksuajan (10 v) päättymistä, vuokralainen sitoutuu maksamaan kaupunkiympäristön toimialalle vuokrasopimuksen päättymispäivän ja lisävuokran maksuajan päättymispäivän väliseltä ajalta muodostuvan lisävuokran siten, että koko jäljellä oleva lisävuokra erääntyy vuokrasopimuksen päättymispäivänä”

Rahoitus

Toiminnallinen osuus hankehinnan korotuksesta, noin 250 000 euroa arvonlisäverottomana, rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista määrärahoista.

Hankkeen kosteus- ja sisäilmakorjaukset, noin 500 000 euroa arvonlisäverottomana, rahoitetaan käyttötalouden korjauksen ja kunnossapidon budjetista.

Close

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 17.08.2021 § 263

17.06.2021 Ehdotuksen mukaan

Sosiaali- ja terveystoimiala 17.6.2021

Close

This decision was published on 16.01.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Juha Laine, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 32674

juha.laine@hel.fi

Jarmo Raveala, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 23466

jarmo.raveala@hel.fi

Attachments

1. Kustannusarvio UKA 29.11.2022 Lastensuojelun osastot

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.