Vahingonkorvaus, esinevarkaus, Rudolfin asuntoryhmä

HEL 2021-006655
More recent handlings
§ 31
This decisionmaker is no longer active

Vahingonkorvausvaatimus anastetuista työkengistä, akkuporakoneesta ja sen kärkisarjasta, hartiahuivista sekä vyöhykepuikosta

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti, että työntekijä ********** (jäljempänä hakija) korvataan kohtuussyistä 185 euroa henkilökunnan työtilasta anastetuista työkengistä, akkuporakoneesta ja sen kärkisarjasta, hartiahuivista sekä vyöhykepuikosta.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvauslain 2 luvun 1 §:n 1 momentin mukaan joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä tässä laissa säädetään, muuta johdu.

Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Teon tai laiminlyönnin tulee olla syy-yhteydessä vahinkoon.

Korvausvaatimuksessa hakija vaatii sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialaa korvaamaan kohtuussyistä 278,80 euroa Sompasaaren tukiasuntojen Rudolfin asuntoryhmän henkilökunnan työtilasta yöllä 20.-21.2.2021 anastetuista uusista työkengistä, akkuporakoneesta ja sen kärkisarjasta, hartiahuivista sekä vyöhykepuikosta. Korvausvaatimus on asian liitteenä 1.

Päätöksenteon tuen yksikön päällikkö on aiemmin tehnyt asiassa päätöksen 11.4.2023 § 28, jossa hakijan korvausvaatimus hylättiin ennenaikaisena, sillä asiaa koskeva rikosprosessi oli kesken. Hakija on 10.1.2024 toimittanut asiassa syyttämättäjättämispäätöksen (liite 2), jonka perusteella hakijan korvaushakemus on otettu uudelleen käsittelyyn.

Vammaisten asumispalvelupäällikön selvityksen (liite 3) mukaan Rudolfin asuntoryhmään kuuluvan Sompasaaren tukiasuntojen henkilökunnan työtilasta varastettiin tavaroita 20.-21.2.2021 välisenä yönä. Työtilasta vietiin sekä Helsingin kaupungin että tukiasunnoilla työskentelevien työntekijöiden omaisuutta. Työntekijät säilyttivät työtilassa muun muassa työkenkiään, työvaatteitaan sekä kahvejaan. Lisäksi hakija oli tuonut kotoaan akkuporakoneen asiakkaan sängyn kokoamista varten. Vammaisten asumispalvelupäällikön selvityksen mukaan hakijalle aiheutunut vahinko ei ole johtunut hakijan huolimattomuudesta tai muusta virheellisestä toiminnasta.

Asiassa ei ole esitetty sellaisia tietoja tai sellaista näyttöä, jonka perusteella voitaisiin todeta, että hakijalle sattunut vahinkotapahtuma olisi johtunut Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan työntekijän virheestä tai laiminlyönnistä.

Mikäli sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei ole vahingonkorvauslain nojalla korvausvelvollinen, voidaan aiheutunut vahinko kuitenkin harkinnan mukaan korvata kohtuussyistä osittain tai kokonaan.

Kun vahinko on aiheutunut käytettyjen esineiden katoamisesta, korvauksen määrää arvioitaessa otetaan huomioon käyttöikään perustuva vähennys. Esineiden uushankintaa ei korvata. Vakuutuslaitosten eri esineryhmistä laatimia ikävähennystaulukoita on käytetty suuntaa antavana apuna vahingon määrän arvioimisessa.

Hakijan lisäselvityksen (liite 4) mukaan anastetut työkengät olivat uudet. Työkenkien kuittia ei ole käytettävissä, mutta hakija on ostanut tilalle uudet työkengät, joiden hinta on ollut 59,90 euroa (liite 5). Hakija on ilmoittanut anastetun akkuporakoneen ja kärkisarjan olleen noin kolme vuotta vanhoja, hankintahinta ei ole tiedossa. Hakija on ostanut tilalle uuden akkuporakoneen, jonka hinta on ollut 149 euroa (liite 5). Hartiahuivi oli hakijan mukaan noin vuoden vanha ja ostettu Lidl-myymälästä, hankintahinta ei ole tiedossa eikä kuittia ole käytettävissä. Vyöhykepuikon hankintahinta tai -aika ei ole tiedossa eikä kuittia ole käytettävissä.

Edellä todetun perusteella ottaen huomioon käytettyjen esineiden todennäköisen arvon katsotaan kohtuulliseksi korvaukseksi 185 euroa.

Yksikön päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 25.1.2023 § 36.

This decision was published on 08.03.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Anne Järvinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 21157

anne.k.jarvinen@hel.fi

Decisionmaker

Johanna Sorvettula
yksikön päällikkö

Attachments

1. Vahingonkorvausvaatimus 18.5.2021
2. Syyttämättäjättämispäätös 10.1.2024
3. Selvitys, vammaisten asumispalvelupäällikkö 8.6.2021
4. Hakijan lisäselvitys
5. Vahingonkorvausvaatimus 18.5.2021, liite, kuitit

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.