Kunnan asukkaan aloite, ylijäämän käyttö

HEL 2021-006696
More recent handlings
§ 94

Vastaus kunnan asukkaiden tekemiin 14 aloitteeseen Helsingin kaupungin kirjanpidollisten ylijäämien käyttöä

Helsinki Mayor

Päätös

Esitetyt kuntalaisaloitteet

Pormestari päätti antaa 14 kuntalaisaloitteeseen seuraavan yhteisen vastauksen.

Kaikissa kuntalaisaloitteissa todetaan yhdenmukaisesti, että Helsingin kaupungin tilinpäätös vuodelta 2020 on noin 500 miljoonaa ylijäämäinen. Tähän pohjautuen kaikissa aloitteissa ehdotetaan, että kaupunginvaltuusto ohjaa ylijäämistä rahaa erilaisien käyttötaloutta sekä investointihankkeita koskevien ehdotusten toteuttamiseksi.

Aloitteissa esitetyt ehdotukset, joita on yhteen laskien muutamia kymmeniä, ovat luonteeltaan erilaajuisia. Osa koskee laajemmin kaupungin budjetointia ja osa yksittäisten rakennushankkeiden sisältöä. Laajimmillaan ehdotetaan ylijäämiä käytettäväksi peruspalveluiden vahvistamiseen. Muissa tehdyissä ehdotuksissa mm. ehdotetaan ylijäämiä käytettäväksi eri alojen taiteilijoiden palkkaamista työhön kaupungille pitkiin ja pysyviin työsuhteisiin sekä mm. ehdotetaan rakennettavaksi suunnitteilla olevaan Koskelan uuteen seniorikeskukseen nykyisiä suunnitelmia täydentävästi vesivoimisteluallas.

Kaupungin talouden yli- tai alijäämäisyyden tarkastelu

Helsingin kaupungin investointitarpeiden ollessa vuosittain mittavia myös tulevien vuosikymmenten ajan, tulee kaupungin talouden yli- tai alijäämäisyyttä tarkastella vuosittaiset investoinnit huomioiden eli toiminnan ja investointien rahavirta -tunnusluvun kautta.

Helsingin kaupungin tilinpäätösten tuloslaskelman kirjanpidollinen ylijäämä käytetään kaupungin vuosittaisten investointien rahoittamiseen. Tämä huomioiden Helsingin kaupungin tilinpäätös vuodelta 2020 oli toiminnan ja investointien rahavirran näkökulmasta -9 miljoonaa euroa alijäämäinen.

Kaupungin on rahoitettava vero- ja muilla tuloillaan paitsi vuotuiset toimintamenot myös investointinsa. Tästä syystä oikeimmin kaupungin talouden tasapainoa (yli- tai alijäämäisyyttä) kuvaa tilinpäätöksen rahoituslaskelman toiminnan ja investointien rahavirta. Näin tehtävä tarkastelu on myös verrannollinen valtion budjetin yli-alijäämäisyys –käsitteeseen.

Tuloslaskelman mukainen ylijäämä talouden tasapainon kuvaajana on kasvavissa kaupungeissa puutteellinen, sillä tuloslaskelmassa investoinnit ovat mukana vain poistojen kautta. Helsingissä, investointitaso on jatkuvasti huomattavasti poistojen määrää korkeampi (vuonna 2020 investoinnit olivat 1 047 miljoonaa euroa ja poistot 376 miljoonaa euroa). Voimassa olevan talousarvion taloussuunnitelamakaudella 2021-2023 vuosittainen investointitaso on noin 900 milj. euroa ja 10-vuoden investointiohjelmassa keskimäärin noin 830 milj. euroa.

Tilanteessa, jossa toiminnan ja investointien rahavirta on negatiivinen, joudutaan investointeja rahoittamaan lainanotolla, mikä kaventaa taloudellista liikkumavaraa jatkossa. Vuosittaisella tulovirralla joudutaan hoitamaan myös lainojen takaisinmaksu.

Helsingin palvelutaso on kyetty pitämään laajana ja monipuolisena vertailtaessa sitä muihin Suomen kaupunkeihin sekä valtakunnallisen lainsäädännön palvelutason velvoitteisiin.

Vuoden 2022 talousarvioehdotuksen sekä toimialojen, virastojen ja liikelaitosten vuoden 2022 tulosbudjettien ja toimintasuunnitelmien valmistelussa pyritään ottamaan huomioon kyseisissä kuntalaisaloitteissa esitettyjä sisältönäkökulmia.

This decision was published on 07.09.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Ask for more info

Ari Hietamäki, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 36567

ari.hietamaki@hel.fi

Decisionmaker

Juhana Vartiainen
pormestari

Attachments

1. Kunnan asukkaan aloite, 2.6.2021, ylijäämän käyttö
2. Kunnan asukkaan aloite, 2.6.2021, Koskelan uusi seniorikeskus vesivoimisteluallas
3. Kunnan asukkaan aloite, 1.6.2021, toimitilojen kunnostaminen myynnin sijaan
4. Kunnan asukkaan aloite, 2.6.2021, eri alojen taiteilijoiden palkkaaminen kaupungille
5. Kunnan asukkaan aloite, 2.6.2021, Meri-Rastilan segregaatiokehityksen ehkäiseminen
6. Kunnan asukkaan aloite, ylijäämän käyttö, koulut, varhaiskasvatus, sairaanhoitajat, kulttuuri
7. Kunnan asukkaan aloite, 2.6.2021, ylijäämän käyttö, päiväkodit, koulut, vanhukset, joukkoliikenne
9. Kunnan asukkaan aloite, 2.6.2021, ylijäämän käyttö, lapset ja nuoret, opettajat
10. Kunnan asukkaan aloite, 2.6.2021, kulttuuria ja taidetta hyvinvoinnin edistämiseksi
11. Kunnan asukkaan aloite, 2.6.2021, Koskelan uusi seniorikeskus vesivoimistelutilat
12. Kunnan asukkaan aloite, 2.6.2021, ylijäämän käyttö, peruspalvelut, lapset, nuoret, joukkoliikenne
13. Kunnan asukkaan aloite, 2.6.2021, ylijäämän käyttö, vanhukset ja kotihoito
14. Kunnan asukkaan aloite, 2.6.2021, hammashoitoresurssit

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.