Yhteistyösopimus, Stadin safka -hävikkiterminaali ja ruoka-aputoiminta, Helsingin seurakuntayhtymä

HEL 2021-008211
More recent handlings
§ 40
This decisionmaker is no longer active

Yhteistyösopimus, Stadin safka -hävikkiterminaali ja ruoka-aputoiminta, Helsingin seurakuntayhtymä

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

Päätös

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti hyväksyä Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan ja Helsingin seurakuntayhtymän yhteistyön Stadin safka -hävikkiterminaalista ja ruoka-aputoiminnasta ja allekirjoittaa asiaa koskevan yhteistyösopimuksen.

Päätöksen perustelut

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan ja Helsingin seurakuntayhtymän yhteinen työ on käynnistynyt v. 2019 ruoka-avun kehittämisprojektilla. Projektin taustana on kaupunginvaltuuston 27.9.2017 kaupunkistrategian käsittelyn yhteydessä hyväksymän toivomusponnen (Maria Ohisalo) johdosta tehty selvitys Helsingin ruoka-avun kehittämismahdollisuuksista. Projektin aikana rakennettiin Stadin safkan toimintamalli: helsinkiläisten ruoka-aputoimijoiden verkosto, pilotoitiin keskitettyä hävikkiruoan logistiikkaa ja tehtiin ruoka-avun kehittämistyötä yhdessä ruoka-aputoimijoiden kanssa. Lisäksi joulukuussa 2020 perustettiin hävikkiruokaterminaali.

Projekti päättyi 31.12.2020 ja projektin päätyttyä toiminta jatkuu vakituisena Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan sekä Helsingin seurakuntayhtymän yhteisenä toimintana Stadin safka -nimen alla 1.1.2021 alkaen.

Yhteistyösopimuksen kohteena on yhteisesti toteutettava, vakituinen toiminta, joka koostuu hävikkiruokaterminaalista ja ruoka-avun kehittämisestä.

Yhteisen toiminnan tavoitteena on kehittää helsinkiläistä ruoka-aputoimintaa yhdessä ruoka-aputoimijoiden kanssa monipuoliseksi, osallisuutta tukevaksi ja asiakkaiden tarpeet huomioivaksi sekä toimittaa ruoka-aputoimijoille hävikkiruokaa ilmaiseksi. Lisäksi tavoitteena on hyödyntää hävikkiruokaa tehokkaasti, lisätä yhteisöllisyyttä, vähentää osaltaan kaupunkilaisten kokemaa köyhyyttä ja syrjäytyneisyyttä sekä kiinnittää ruoka-avun saajia tarvitsemiensa palveluiden ja avun piiriin. Päämääränä on toimia yhdessä kaupunkilaisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi.

Yhteistyösopimuksessa määritellään yhteistoiminnan henkilöstö. Työntekijöitä on sekä Helsingin sosiaali- ja terveystoimialalta että Helsingin seurakuntayhtymältä. Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala palkkaa viisi vakituista työntekijää ja Helsingin seurakuntayhtymä kaksi vakituista työntekijää. Sopimuksen sisältyy myös kustannusten vastuujako sekä henkilöstöstä että toiminnasta aiheutuvista kustannuksista.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan ja Helsingin seurakuntayhtymän yhteistoiminnan tiivistämiseksi ja kehittämiseksi perustetaan seurantaryhmä, jonka tehtävänä on ohjata ja seurata yhteistyön mukaista toimintaa ja toiminnan laadun ja talouden kehitystä.

Sopimus tulee voimaan vasta, kun molemmat sopimuksen osapuolet ovat allekirjoittaneet sitä koskevan sopimuksen.

Toimintasäännön 2.3 luvun mukaan palvelun päällikkö johtaa palvelunsa toimintaa. Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 3 momentin mukaan viranhaltijan päätöksen perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa se viranhaltija, joka on päättänyt sopimukseen sitoutumisesta, tai hänen määräämänsä henkilö.

This decision was published on 23.07.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Anne Qvist, pohjoisen aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin: 09 310 74090

anne.qvist@hel.fi

Anni Heinälä, johtaja, puhelin: 09 310 24670

anni.heinala@hel.fi

Attachments

2. Helsingin seurakuntayhtymän yhteistyösopimus Stadin safka 2021

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.