Hankinta, Soili-palvelun lähdekoodin ylläpito, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2021-008458
More recent handlings
§ 12
This decisionmaker is no longer active

Hankinta, Soili-palvelun taustaprosessien ylläpito ja jatkokehitys, kaupunkiympäristön toimiala

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia suorahankintana Soili-palvelun taustaprosessien ylläpito- ja jatkokehityspalvelut Sitowise Oy:ltä ja allekirjoittaa kyseisiä palveluita koskevan sopimuksen. Arvio hankinnan arvonlisäverottomasta kokonaisarvosta on neljältä vuodelta laskettuna enintään 557 000 euroa.

Palvelun taustaprosessien lähdekoodin ylläpitoa ja jatkokehittämistä koskeva sopimus yhdistetään Sitowise Oy:n kanssa aikaisemmin tehdyn Soili-palvelun asiointipalvelua koskevan ylläpitosopimuksen kanssa yhdeksi uudeksi Soili-palvelun ylläpitoa ja jatkokehitystä koskevaksi sopimukseksi.

Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannon myötä, vaan vasta molemmat sopijapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus tulee voimaan allekirjoituspäivänä ja on voimassa määräaikaisena 31.12.2023 saakka, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana. Sopimus on tällöin irtisanottavissa tilaajan puolelta 6 kuukauden ja toimittajan puolelta 12 kuukauden irtisanomisajalla.

Päätöksen perustelut

Hankittavien palveluiden tiedot

Kaupunkiympäristön toimiala on tarjonnut vuodesta 2003 alkaen Soili-nimisen verkkopalvelun, jonka kautta käyttäjä voi hakea pohjatutkimustietoa kaupungin ylläpitämistä tietokannoista. Palvelun avulla käyttäjä voi hakea karttapohjaisesti maaperä-, pohjatutkimus-, 3D-kalliopinta- ja kantakarttoja tarvittavalta alueelta, kuvatiedostoon tulostettuja diagrammeja ja leikkauksia tarvittavalta alueelta, pohjatutkimus- ja pohjavesitietoja infraformaatissa tarvittavalta alueelta sekä kalliovarmennettuja kairauksia csv-muodossa. Palvelu on maksullinen ja tarkoitettu vain alan ammattilaisille, joille on myönnetty tunnukset palvelun käyttöön.

Sovelluksen verkkokäyttöliittymä palvelinsovelluksineen sekä tietokantoineen (myöhemmin ”asiointipalvelu”) perustuu Sitowise Oy:n kehittämään, omistamaan ja ylläpitämään SpatialWeb-valmisohjelmistoon. Sovelluksen MDL-sovellus ja datakanta (jäljempänä ”taustaprosessit”) ovat puolestaan olleet kaupungin omistamia ja kaupungin oman työntekijän kehittämiä ja ylläpitämiä.

Säännölliset kustannukset Soili-palvelun asiointipalvelun vuosittaisesta ylläpidosta ovat nykyään noin 7600 euroa. Kehitystyö, joka vaatii asiointipalveluun muutoksia, on tilattu Sitowise Oy:ltä erillistilauksina erillisenä kustannuksena. Asiointipalvelun kehitystyötilauksia on tehty pääsääntöisesti joka vuosi.

Nyt tehtävän suorahankinnan tavoitteena on ulkoistaa kaupungin hallinnassa olevien Soili-palvelun taustaprosessien ylläpito ja kehitystyö Sitowise Oy:lle. Taustaprosessien ylläpidolla tarkoitetaan esimerkiksi tarvittavia muutoksia lähdekoodiin Windows-käyttöjärjestelmäpäivitysten johdosta. Kehitystyö taas liittyy kaupungin omistaman lähdekoodin muokkaamiseen ja muuttamiseen uusien ominaisuuksien käyttöönottamiseksi.

Hankintakokonaisuus muodostuu seuraavista kustannuseristä:

  1. palvelun käyttöönoton kokonaishinta 101 700,00 euroa (sisältäen mm. lähdekoodin konvertoinnin ja ylläpidon aloittamiseen liittyvät toimenpiteet)
  2. kuukausihintaiset ylläpitopalvelut 3615,46 euroa/kk, 173 542,08 euroa neljän vuoden ajalle laskettuna
  3. tuntihintaiset ylläpitotehtävät arviolta enintään 20400 euroa vuodessa, 81 600 euroa neljälle vuodelle laskettuna
  4. erikseen sovittavat tuntihintaiset jatkokehitystehtävät arviolta enintään 50 000 euroa vuodessa, 200 000 euroa neljälle vuodelle laskettuna

Tuntihintaisten ylläpito- ja jatkokehityspalveluiden kustannusarvio ei tarkoita kustannuksia, jotka tilaaja sitoutuu tilaamaan, vaan ne on laskettu ainoastaan hankintapäätöksen arvon määrittelemiseksi.

Suorahankinnan perustelut

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 40 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan. Lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.

Tässä tapauksessa Sitowise Oy omistaa oikeudet Soili-palveluun liittyvään asiointipalveluun ja sen lähdekoodiin, mistä johtuen palvelun taustaprosessien lähdekoodin ylläpitoa ja jatkokehitystä ei voida kilpailuttaa asiointipalvelusta kokonaan erillisenä kokonaisuutena. Sitowise Oy:n määräysvallassa on esimerkiksi se, millaisten toimittajien kanssa Sitowise Oy sitoutuu tekemään yhteistyötä ja luovuttamaan asiointipalvelua koskevia, taustaprosessien lähdekoodin ylläpito- ja jatkokehitystehtävissä tarvittavia tietoja.

Lähdekoodin ylläpidon hankkiminen muulta toimittajalta kuin Sitowise Oy:ltä edellyttäisi siis käytännössä kokonaan uuden asiointipalvelun rakentamista. Soilin asiointipalvelu on keskeinen osa palvelua, asiointipalvelua on kehitetty vuosien ajan ja kehittämistyöhön on panostettu merkittävästi kustannuksia. Kehittämistyön hyödyt menetettäisiin, jos asiointipalvelu pitäisi rakentaa uudestaan.

Lisäksi taustaprosessien lähdekoodin ylläpidosta ja kehittämisestä tähän mennessä vastannut kaupungin oma työntekijä on eläköitymässä vuoden 2021 loppuun mennessä. Ainoastaan Sitowise Oy:llä on aikaisempien sovelluksen asiointipalvelun ylläpito- ja kehittämistehtävien suorittamisen johdosta valmiiksi sellaista erityistä tietotaitoa Soili-palvelusta, jonka ansiosta ylläpitotehtävien käynnistäminen on mahdollista toteuttaa vuoden 2021 aikana riittävän nopeasti ja niin, että eläköityvällä henkilöllä hallussa olevaa taustaprosesseihin ja niiden lähdekoodiin liittyvää osaamista ehditään siirtämään riittävästi toimittajalle.

Suorahankinnalla pystytään välttämään erityisosaamisen menettämisestä johtuvat palvelun toiminnan häiriintymiseen liittyvät riskit sekä vähentämään muutenkin sovelluksen ylläpidon henkilöriippuvaisuutta.

Osana taustaprosesseihin liittyvien palveluiden ulkoistamisprojektia toteutetaan samalla lähdekoodin konvertointi C-ohjelmointikielestä C#-kieliseksi. Tällä pyritään niin ikään vähentämään vanhentuvan ohjelmointikielen vähenevään osaamiseen liittyviä riskejä. Palvelun siirtyessä toimittajan kokonaispalveluksi myös palvelutasoihin on tarpeen tehdä tarkistuksia asiointipalveluun liittyneeseen aiempaan sopimukseen verrattuna.

Edellä mainituista seikoista johtuen hankintayksikkö katsoo, että käsillä on sellaisia teknisiä ja yksinoikeuden suojaamiseen liittyviä syitä, joiden vuoksi ainoastaan Sitowise Oy voi toteuttaa hankinnan, eikä muita järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ole tässä tilanteessa.

Sopimuksen syntyminen

Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannon myötä, vaan vasta kun kumpikin sopijapuoli on allekirjoittanut hankintaa koskevan sopimuksen. Tilaaja julkaisee hankinnasta suorahankintailmoituksen ja odottaa 14 päivän valitusajan ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Hankintayksikkö tarkistaa pakolliset poissulkemisperusteet ja niihin liittyvät rikosrekisteriotteet toimittajalta ennen sopimuksen allekirjoittamista. Hankintapäätös on ehdollinen siihen saakka kunnes poissulkemisperusteet on tarkistettu.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta) mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 11.5.2021 § 248 mukaisesti tietohallintopäälliköllä on hankintavaltuudet enintään 1 000 000 euroon (alv 0 %) saakka. Tietohallintopäällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

This decision was published on 03.09.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Kimmo Iirola, ICT erityisasiantuntija, puhelin: 09 31034020

kimmo.iirola@hel.fi

Decisionmaker

Kari Vuorinen
tietohallintopäällikkö

Attachments

1. Sopimusluonnos
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.