Tutkimuslupa, lasten ja nuorten yhteydenotto- ja viestintäkanavat

HEL 2021-009476
More recent handlings
§ 101

Päätös tutkimusluvan myöntämisestä HEL 2021-009476

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Päätös

Vs. toimialajohtaja päätti myöntää tutkimusluvan ********** päätöksen perusteluista tarkemmin ilmenevillä ehdoilla. Tutkimuslupapäätös on voimassa 31.12.2021 saakka.

Päätöksen perustelut

********** ovat hakeneet tutkimuslupaa asiakasymmärrystutkimukselle. Lastensuojelun sekä koulu-ja opiskeluterveydenhuollon palveluissa on noussut esiin tarve löytää ratkaisuja moderneihin, tietoturvallisiin digitaalisiin yhteydenottokanaviin. Projektin laajempana tavoitteena on kehittää asiointia ja selkiyttää palveluita luomalla ehjiä palveluketjuja läpi organisaatiorajojen. Tässä tutkimuksessa kaupungin sisäisen kehitystyön tarpeisiin on tarkoituksena kerätä määrällistä ja laadullista asiakasymmärrystä lasten ja nuorten käyttämistä viestintäkanavista.

Tutkimusaineisto kerätään ajalla 9/2021-12/2021. Tutkimusaineisto kerätään kyselyllä, haastatteluilla ja toimintatutkimuksella, joka kohdistuu 8-18-vuotiaisiin oppilaisiin, opiskelijoihin ja henkilöstöön. Tutkimukseen osallistuu 2 peruskoulua, Helsingin medialukio ja Stadin ammattiopiston Vilppulantien toimipiste. Tutkimuksen otoskoko on 350-400 (n=350-400). Kyseessä on laadullinen tutkimus.

Kouluissa tehtävä tiedonkeruuvaihe toteutetaan kolmessa osassa:

1. Oppilas-ja opiskeluhuollon ryhmähaastattelut, joissa kartoitetaan nykytilaa ja selvitetään henkilökunnan näkemyksiä oppilaiden osallistamisesta.
2. Asiakasymmärryksen laadullisen tiedon keruu tehdään 3-9 luokkalaisten peruskoululaisten sekä lukiolaisten ja ammattikoulussa opiskelevien alle 18 vuotiaiden kanssa. Aineistonkeruu voidaan toteuttaa siten, että työpajalle varataan aikaa yksi oppitunti tai kaksoistunti, jonka aikana toteutetaan luotain-tyyppinen tehtävä ja mahdollisesti lisäksi toteutetaan haastatteluita pienemmissä ryhmissä (etäyhteydellä). Työpajojen yksityiskohtainen toteutustapa ja osallistuvat ryhmät suunnitellaan ja sovitaan tarkemmin mukana olevien koulujen ja oppilaitosten kanssa.
3. Kartoituksen jälkeen julkaisemme lapsille ja nuorille ikätasoisesti suunnatun kyselyn, johon pyydämme vastattavan jonkin oppitunnin yhteydessä. Kyselyyn osallistuvat ryhmät valitaan siten, että eri ikäryhmät ovat edustettuina ja saadaan riittävä määrä vastauksia. Eli käytännössä kaikista mukana olevista kouluista valitut luokat/ryhmät vastaavat kyselyyn. Kattavan otoksen saamiseksi kyselyyn tarvitaan kokonaisuudessaan alakoululta 190 vastausta, yläkoululta 90 vastausta sekä toiselta asteelta 90 vastausta. Näin saadaan 90% peitto 5% virhemarginaalilla.

Tutkimus toteutetaan noudattaen Helsingin kaupungin korona-ohjeistusta.
Tutkimus toteutetaan etätyövälineiden avulla, ilman tutkijan läsnäoloa koulussa ja oppilaitoksissa, noudattaen Helsingin kaupungin korona-ohjeistusta. Mikäli pandemiatilanne muuttuu, arvioidaan tarve ja mahdollisuus tutkijan vierailulle koululla uudestaan.

Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Tutkittavilta pyydetään kirjallinen suostumus tutkimukseen osallistumisesta. Alle 15-vuotiaiden oppilaiden huoltajilta pyydetään kirjallinen suostumus lapsen tutkimukseen osallistumiselle. Alle 18-vuotiaiden opiskelijoiden/oppilaiden huoltajia tiedotetaan ennalta tutkimuksesta. Tutkimusaineistoa käsitellään ja säilytetään tutkimuksen teon ajan hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen. Aineisto hävitetään tutkimuksen valmistuttua, viimeistään 5/2022.

Tutkimusaineisto ei sisällä henkilöiden tunnistetietoja. Tunnistetietojen käsittely sekä tutkimusrekisteriin kerättävät tiedot on kuvattu tarkemmin tutkimuksen tietosuojailmoituksessa (liite3).

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Päätös antaa mahdollisuuden tutkimusaineiston keräämiseen ajalla 9/2021-12/2021 koulujen ja oppilaitosten työaikana.

Päätös ei anna oikeutta saada tietoja Helsingin kaupungin asiakirja- ja rekisteriaineistoista.

Tutkimukseen osallistuneiden yksittäisten henkilöiden tunnistetietoja ei saa ilmaista tutkimusraportissa tai muulla tavoin.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ei osallistu tutkimuksen toteuttamiseen.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle.

Tutkimusraportin sähköinen osoite toimitetaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käyttöön sähköpostiosoitteeseen:
kasko.tutkimusluvat@hel.fi

This decision was published on 23.09.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Jukka Orava, arviointiasiantuntija, puhelin: 09 310 78018

jukka.orava@hel.fi

Decisionmaker

Satu Järvenkallas
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.