Asiantuntijakuulemis- ja lausuntopyyntö, hallituksen esitys tartuntatautilain 58 d § muuttaminen, Sosiaali- ja terveysministeriö
Lausunto eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle hallituksen esityksestä tartuntatautilain 58 d §:n muuttamisesta
Päätös
Pormestari antoi eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle hallituksen esityksestä tartuntatautilain 58 d §:n muuttamisesta seuraavan lausunnon:
Helsingin kaupunki kiittää mahdollisuudesta lausua hallituksen esityksestä koskien tartuntatautilain 58 d §:n muuttamista ja lausuu kunnioittaen mielipiteenään seuraavaa.
Helsingin kaupunki haluaa aluksi kiinnittää huomiota siihen, että hallituksen esityksessä ei ole millään tavalla huomioitu yhtenevää lausunnon antajien palautetta hallituksen esityksen luonnosvaiheessa.
Lausunnon antajat kiinnittivät kriittistä huomiota siihen, että lähikontaktin määritelmää ei voida hallintopäätöstä tehtäessä määritellä erilaiseksi tilaisuus- tapahtuma- tai jopa tilakohtaisesti ainakaan ilman määritelmää täsmentävää asetusta tai valtakunnallista kattavaa ohjeistusta.
Helsingin kaupungin näkemyksen mukaan ehdotettavat muutokset soveltamiskriteeristöön ovat kannatettavia ja sopivat nykyiseen epidemiatilanteeseen ja rokotuskattavuuden nousuun aiempaa kriteeristöä paremmin.
Helsingin kaupunki kannattaa lähtökohtaisesti myös muutosta, jossa jätetään lakitekstin tasolla lähikontaktin määritelmä avoimeksi. Tämä mahdollistaa ajantasaisen asiantuntijatiedon hyödyntämisen siinä, minkälaisen kontaktin välttäminen on kulloisessakin epidemiatilanteessa välttämätöntä.
Kaupunki kuitenkin katsoo, että muutoksen tarkoitus jää vielä epäselväksi siltä osin, kun hallituksen esityksessä mainitaan erot tilojen ominaisuuksissa, niiden käyttötarkoituksessa ja tapahtumien luonteessa, ja niiden huomioiminen päätöksenteossa. Jos lähikontakti olisi määriteltävissä eri tavalla erilaisissa tiloissa tai varsinkin eriluonteisissa tilaisuuksissa, tulisi tätä täsmentää säännöksen perusteluissa. Mahdollinen tilojen tai tilaisuuksien erilainen kohtelu tulee päätöksenteossa pystyä perustelemaan selkeästi ja hyväksyttävästi, ja olla valvottavissa. Jotta säännös tulee valtakunnan tasolla samankaltaisesti ja yhdenvertaisesti sovellettavaksi, on vähintäänkin valtakunnallinen ohjeistus välttämätöntä.
Toisaalta lähikontaktille on annettu hallituksen esityksessä (s. 11) hyvin täsmällinen tulkinta. ”Lähikontaktilla tarkoitettaisiin fyysisen kosketuksen lisäksi ainoastaan hyvin lähekkäistä oleskelua esimerkiksi ruuhkaisissa jonotustilanteissa.” Tämä on omiaan lisäämään epäselvyyttä siitä, voidaanko ylipäätään, tai millaisia joustavampia tila- tai tapahtumakohtaisia lähikontaktin määritelmiä alueilla voitaisiin tehdä.
Helsingin kaupunki kannattaa sitä hallituksen esityksestä ilmenevää lähtökohtaa, että valtakunnallista ohjeistusta antaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Jotta 58 d §:ää voitaisiin soveltaa yhdenvertaisella tavalla, tulisi annettavan ohjeistuksen kattaa laajasti 58 d §:n soveltamistilanteet sekä kuhunkin tilanteeseen tai tilaan soveltuvat lähikontaktin määritelmät, mikäli lähikontaktin määritelmää ei säädetä asetustasoisesti.
Tartuntatautilain niin sanotut kirjainpykälät ovat jatkumo ja yhden pykälän muuttaminen aiheuttaa herkästi sisäisiä ristiriitaisuuksia säännöksiin. Helsingin kaupungin näkemyksen mukaan nykyiset säännökset tulisi joka tapauksessa pian korvata kokonaan uusilla säännöksillä, joilla voitaisiin säätää tarkoituksenmukaisemmista asiakastilojen ja toimintojen terveysturvallisen järjestämisen edellytyksistä. Keinovalikoimaan tulisi lisätä esimerkiksi toiminnanharjoittajien mahdollisuus edellyttää asiakkailtaan kasvomaskia joissain tilanteissa.
This decision was published on 07.09.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Hanna Laine, Yhteyspäällikkö, puhelin: 09 310 36172