Hankinta, puitejärjestely, Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan seniorikeskusten viitesuunnittelupalvelu, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-009945
More recent handlings
§ 228
This decisionmaker is no longer active

Arkkitehtonisten viitesuunnittelupalveluiden hankinta

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti, että sote toimialan arkkitehtoniset viitesuunnittelupalvelut ostetaan seuraavilta palveluntuottajilta:

Arkk.tsto ********** et Co Oy (FI19051211)

Arkkitehtitoimisto Harris-Kjisik Oy (0919673-2)

AW2 Architects (0979166-2)

********** arkkitehdit Oy (0556241-6)

Raami Arkkitehdit Oy (16021527)

Sweco Architects Oy (0635637-4)

Lisäksi toimialajohtaja päätti hylätä Ark Open Oy.n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

Sopimus valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään yhdeksi (1) vuodeksi. Hankintaan sisältyy yhden (1) vuoden optio. Hankinnan arvioitu arvo on 900 000 euro (alv 0%) optiokausi mukaan luettuna.

Päätöksen perustelut

Sosiaali-ja terveystoimialan arkkitehtonisten viitesuunnittelupalveluiden hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella valittiin palveluntarjoajat palveluiden tuottajiksi. Tarjouskilpailu käynnistettiin 7.10.2021 julkaistulla hankintailmoituksella. Tarjouskilpailu järjestettiin
hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 22.10.2021 klo 10:00 mennessä. Kysymyksiä esitettiin 5 kpl ja niihin annettiin vastaukset 12.10.2021 ja 27.10.2021.

Kysymysten perusteella hankinnasta julkaistiin korjausilmoitus 27.10.2021 jossa täsmennettiin tarjouspyynnön tietoja etusijajärjestyksen ja minikilpailutuksen osalta.

Tarjousten jättämisen määräaika oli 10.11.2021 klo 10:00.

Saadut tarjoukset ja tarjousten tarkastaminen

Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä saapui seitsemän (7 ) tarjousta seuraavilta tarjoajilta:

Arkk.tsto ********** et Co Oy (FI19051211)

Arkkitehtitoimisto Harris-Kjisik Oy (0919673-2)

ArkOpen Oy (FI02110262)

AW2 Architects (0979166-2)

********** arkkitehdit Oy (0556241-6)

Raami Arkkitehdit Oy (16021527)

Sweco Architects Oy (0635637-4

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden sekä tarjoajien soveltuvuusvaatimusten täyttymisen.

ArkOpen Oy:lle lähetettiin sähköpostitse tarjouksen täsmennyspyyntö 19.11.2021 puutteelliseen luottoluokitusraporttiin liittyen. Tarjoaja toimitti puuttuneen tiedon annetussa määräajassa ja täsmennys hyväksyttiin.

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajille vaatimus, että Tarjoajalla tulee olla vähintään kuusi (6) referenssiä julkisten rakennusten suunnittelusta, viitesuunnittelusta tai tarveselvitys- ja hankesuunnitteluvaiheesta viimeisen viiden (5) vuoden ajalta, joista vähintään kolmen (3) tulee olla erityisasumisen kohteita (seniorikeskus, palvelutalo), lastensuojelun laitoskohde, terveyskeskus tai terveydenhuollon monipalvelukeskus.

ArkOpen Oy:n ilmoittamat referenssit julkisten rakennusten suunnittelusta eivät koskeneet tarjoajaa ArkOpen Oy:tä vaan ilmoitetit referenssit olivat ArkOpen Oy:n yhden työntekijän referenssejä aiemman työnantajan palveluksessa. Näin ollen ArkOpen Oy:n ei katsota täyttävän tarjoajille asetettua vähimmäisvaatimusta referenssien osalta ja ArkOpen Oy:n tarjous hylättiin tarjouskilpailusta

Tarjousten valintaperusteet

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, paras hinta-laatusuhde. Kokonaistaloudellisen edullisuuden arviointiperusteina olivat hinta (40 pistettä) ja laatu (60 pistettä).

Hinta (40 pistettä) muodostui pyydettyjen SKOL-luokkien 01-07 mukaisten tuntihintojen yhteishinnasta.

Laatu (60 pistettä) muodostui palveluun nimettyjen suunnittelijoiden kokemuksesta lastensuojelulaitoksen viitesuunnittelusta (max. 10 pistettä), kokemuksesta vaativasta suunnittelusta valmiiksi kaavoitetulle tontille, voimassa olevaan kaavaan kaupunkiympäristössä (max. 20 pistettä), kokemuksesta viitesuunnittelusta kohteessa johon liittyy asemakaavamuutos vaativassa kaupunkiympäristössä (max. 20 pistettä) sekä kokemuksesta sotekeskuksen tai vastaavan monipalvelukohteen viitesuunnittelusta (max. 10 pistettä).

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Saapuneet tarjoukset pisteytettiin tarjouspyynnössä asetettujen vertailuperusteiden mukaisesti. Tehty tarjousvertailu on esitetty liitteessä 1 Vertailutaulukko.

Tarjouspyynnön mukaisesti valituiksi voi tulla enintään 6 vähimmäisvaatimukset täyttävää palveluntarjoajaa. Koska vähimmäisvaatimukset täyttäviä tarjoajia oli ainoastaan 6, tulivat kaikki tarjoajat valituiksi puitejärjestelyyn.

Sopimus

Puitejärjestelyyn valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään yhden (1) vuoden pituinen sopimus. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 16.12.2021. Hankintaan sisältyy mahdollisuus jatkaa sopimusta yhden (1) vuoden pituisella optiolla perussopimuskauden päättymisen jälkeen.

Tilaukset sopimuskaudella tehdään puitesopimuksen sääntöjen mukaisesti. Jokaisesta suunnittelutyöstä tehdään ennen suunnittelutyön aloittamista erillinen sopimus ja tarvittaessa hankintapäätös.

Mikäli jonkin sosiaali- ja terveystoimialan kohteen viitesuunnittelu vaatii sellaista erityistä osaamista jota tähän puitejärjestelyyn valituilla palveluntuottajilla ei katsota olevan, voi toimiala hankkia kyseiseen tarpeeseen viitesuunnittelua sellaiselta tämän puitejärjestelyn ulkopuolisilta toimittajilta jolla kyseistä erityisosaamista katsotaan olevan.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Hankintavaltuudet

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista. Lautakunta on kokouksessa 30.3.2021 päivittänyt hankintavaltuuksia § 76 24.4.2021 alkaen.

This decision was published on 25.11.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Marko Harapainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35937

marko.harapainen@hel.fi

Pirjo Sipiläinen, arkkitehti, puhelin: 09 310 42256

pirjo.sipilainen@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.